Skravlemamman Skrevet 12. august 2008 #1 Skrevet 12. august 2008 Jeg har akkurat vært i begravelse og synes egentlig det er vanskelig å vite hva jeg skal si til de pårørende når det skal " kondoleres" ved graven. Jeg liker ikke det ordet, og kom i dag til å tenke på at det må da finnes andre måter å utrykke seg på. Jeg sier ofte " Huff, så leit", eller " Jeg har tenkt sånn på dere ". Men jo mindre jeg kjenner de pårørende, og jo eldre de er dess vanskeligere blir det. Hva sier dere da?
Vipsenmamma Skrevet 12. august 2008 #2 Skrevet 12. august 2008 Jeg sier kondolerer. Det er det beste uttrykket synes jeg. I tillegg kan en jo selfølgelig si at jeg har tenkt på dere. Men huff, så leit - det synes jeg var et dårlig uttrykk å bruke.
Gjest Skrevet 12. august 2008 #3 Skrevet 12. august 2008 Jeg sier kondolerer til eldre folk, og folk jeg ikke kjenner (blir ofte litt sånn formell frase) Til venner og familie bruker jeg ord som føles mer naturlig som "Jeg er så utrolig lei meg" etc
suza + 3 små Skrevet 12. august 2008 #4 Skrevet 12. august 2008 "føler med dere" har jeg brukt. Ellers syntes jeg "kondolerer" er fint å bruke.
Skravlemamman Skrevet 12. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 12. august 2008 He he, ja jeg er helt enig i det jeg altså, jeg blir litt håpløs i sånne situasjoner...., derfor lurer jeg på hva dere gjør:-) I dag sa jeg ingenting, bare ga dem en klem.....
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 12. august 2008 #6 Skrevet 12. august 2008 Jeg bruker kondolerer til folk jeg ikke kjenner så godt, eller (hvis det er sånn kø-opplegg nærmest) bare tar i hånda og kanskje gir et stryk med andre hånda på armen om du skjønner. Folk jeg kjenner bedre kan jeg si at jeg føler med dem, gi klem, vise egne følelser, osv. Men "alt og ingenting" er jo riktig å si i en sånn situasjon - jeg syns det er ganske vanskelig selv. Og egentlig er det mer det som skjer etterpå, hvordan man forholder seg til hverandre og ens sorg som betyr mer. De gangene vi har hatt begravelse kan jeg knapt huske de som har kommet bort og hilst på hvis ikke det er veldig overraskende, mens det som har betydd mest er de som viser at de stiller opp for meg i etterkant. Som ikke er redd for å spørre hvordan jeg har det, eller som gir meg en klem (forutsetter at det er folk jeg kjenner da - er ikek klemmete med hvemsomhelst) eller som kommer med kake (så jeg slipper å tenke på sånt selv).
partyoffive Skrevet 12. august 2008 #7 Skrevet 12. august 2008 Kondolerer er best og bruke. Det dekker alt. Man vet aldri hvordan de pårorende har det og det er viktig og vise at man foler med de uten og si for mye. Mistet selv mor i fjor. Mange sa ingenting, og det var det aller verste. Hadde noen sagt 'Huff, så leit' ville jeg syntes det var litt rart kanskje. Kondolerer er helt greit og noytralt.
Gjest Skrevet 12. august 2008 #8 Skrevet 12. august 2008 Syns forresten det egentlig det blir stor forskjell alt utfra hvem som er død. Hvis det er "tante Olga" på 90 år så blir det litt anderledes enn da f eks min kollega mistet sin 4 år gamle sønn :-(
Alba44 Skrevet 12. august 2008 #9 Skrevet 12. august 2008 Jeg har aldri brukt "kondolerer". For meg føles det mer naturlig å si "Føler med deg" og "jeg tenker på deg". Egentlig spiller det egentlig liten rolle hva man sier. Det er mye verre om man ikke sier noe.
Plotten Skrevet 12. august 2008 #10 Skrevet 12. august 2008 Jeg klarer ikke ordet kondolerer.. syns det er et forferdelig utrykk.. Sier gjerne føler med dere.. Tenker på dere.. Eller bare gir de en klem. Jeg hater når folk sier kondolerer til meg, så derfor bruker jeg de ikke til andre heller.
Gjest Skrevet 12. august 2008 #11 Skrevet 12. august 2008 Om det er noen jeg ikke kjenner så godt så sier jeg kondolerer, hvis det er noen nære så sier jeg bare det som faller meg inn noen ganger hender det jo at det er nok med en god klem også..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå