Gå til innhold

Hvordan uttaler dere navnet Oskar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten diskusjon med samboeren min, jeg mener med O, og han mener Å... (altså Åskar), og hvor i landet er dere fra? Har sikkert litt med dialekt og gjøre også...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er fra Oslo og sier "Åskar"

Skrevet

Jeg er fra Sør og Østlandet og her sier alle jeg kjenner Åskar

Skrevet

Er fra Jæren i Rogaland og sier "Åsskar"

Skrevet

Er fra sør og sier også "Åsskar", men vet om ei som kommer fra vestlandet som uttaler det med -O.

Skrevet

Fra Trøndelag og sier Oskar med O. Synes det er mye penere med O enn med Å:)

Skrevet

Åskar her ja! Aldri hørt noen si Oskar (med O) før jeg ... så det var litt rart for meg akkurat nå!

Skrevet

Kristiansander og sier "Åsgar" med å og g :)

Skrevet

Med Å, er fra vestlandet.

Skrevet

Oskar med O.

Er fra trøndelag (ser ut på innleggene som at det er nokså vanlig uttale her).

Skrevet

Spurte mamma som sitter her også... på sunnmøre er det også vanligst å uttale det med O.

Skrevet

Har hatt akkurat samme diskusjon med min samboer faktisk. Sondre-SÅndre, Tord-TÅrd.

Jeg mener med O!! Jeg er fra vestlandet, bergen. Men det er han og.

Skrevet

Vi sier det med Å men det er jo ikke en markert Å mer en avrundet

Vet noen sier med markert O det syns jeg er litt rart. Trønderne i familien kaller Oskaren vår med Å de også,

Sier Såndre men Tord selv

Skrevet

hehe, har aldri hørt noen si "Oskar" ;) Jeg sier "Åskar" til nevøen min som heter det. Kommer fra østlandet.

Skrevet

Åskar her også, Østlandet :-)

Skrevet

Oslo - og sier "Åsskar"

Et koselig navn for øvrig!

Skrevet

Min gutt heter Oskar. Flott navn!

Jeg er trønder, bor på vestlandet og har bergens svigerfamilie og omgangskrets. Alle vi sier "Åskar", innkl min familie i trøndelag.

Skrevet

Med Å :) i mine ører høres det helt rart ut å uttale det med o..

Bor Rett utenfor Oslo :)

Skrevet

Har forresten lagt merke til at noen her sier "Trånn" når det skrives Trond. Som lærer burde jeg jo utale navnene som elevene gjør det, men akkurat dette navne greier jeg ikke. Det blir helt feil for meg, og det går litt i stå.

Når jeg som trønder som skal snakke om alle dyrene i skogen, i Bergen, hvor de utaler rev som rev, blir det store latterutbrudd når jeg skal si rev. For vi sier "ræv" som er noe helt annet på deres dialekt. Like morsomt hver gang jeg sier "ræven". Hehe. Og det er ikke akkurat veldig lett å legge om og slutte å si "ræv" heller, så de får heller le litt av meg. :-)

Skrevet

Med "å". Jeg er fra Trøndelag. Jeg ser det er mange trøndere her inne som uttaler navnet med "o" - for å være helt ærlig har jeg aldri hørt dette før, trodde kanskje det var noe de sa på vestlandet?

Skrevet

Skriver med "O", og uttaler "Å" :-) Er fra Østlandet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...