Gå til innhold

Noen som har peiling på Linux??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forelsket meg nettopp i en pc på kampanje. Liten og nett og perfekt for meg. Trodde jeg. Viser seg jo at den er utstyrt med Linux *blæh* Er dette så vanskelig som alle skal ha det til? At man ikke kan bruke vanlige programmer som msn og at det ikke går an å legge inn vanlige programmer slik man gjør på windows? Og er Linux fryktelig vanskelig å operere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har halvparten av "maskinparken" med linux. Og nei, linux er ikke vanskelig å bruke. -Vi har til og med instalert linux på maskina til svigermor!

Hva slags linux er det?

MEN, nei du kan ikke bruke MSN (dvs du kan bruke en windowsemulator, som later som den er windows og kan kjøre win. program). Men du har "erstatningsprogram" som lar deg koble deg opp mot MSN (icq, irc etc) slik at du kan chatte på vanlig måte (grensesnittet er self. andeledes).

-Du kan ikke instalere "vanlige" programmer som du sier, de prog. du kjøper i butikken er windowsbasert. Men du får det meste av prog. du kunne ønske deg gratis, -og enkelt å laste ned/instalere.

-Spiller du spill (utover kabal ol, eller nettspill), er linux ikke noe for deg, men skal du ha pc til å surfe, lese mail og annen nettbruk, ser jeg ingen grunn til at du ikke skal kunne trives med en linux box...

Skrevet

http://eeepc.asus.com/no/

Er det denne du snakker om?

Den er ment for at enhver "idiot" skal klare å manøvrere. Brukergrensesnittet er enkelt og lett å lære seg, og ikke minst oversiktelig.

Det er noe annet enn Windows, men du vil nok oppleve å like det bedre enn Windows. Jeg kjørte linux i halvannet år før jeg kjøpte meg en mac, og jeg må si at jeg trives godt med linux!!!

Når det gjelder msn og slik ting, så kan du fint downloade andre typer av dette. Pidgin og aMSN er to av disse alternativene, og begge er grei. Jeg bruker selv aMSN, da dette ligner mest på den som kjøres av Windows. Nedlastning har også blitt lettere i Linux nå, ihvertfall den versjonen du har på den maskinen der.

Ikke bekymre deg for Linux, kjære deg. Tenk heller på at du sikkert på ha litt ekstra harddisk, da denne bare kommer med 16 (?) GB Harddisk. Det holder en stund, men ikke i lengden.

Nydelig liten sak da, og billig. Jeg skal ha meg en sånn selv, som reserve pc, og reisepc.

Skrevet

Det skal forresten komme en ny versjon snart, med høyere oppløsning på skjermen. Dette er egentlig ganske viktig, syntes jeg.

Kan lønne seg å vente litt.

Spørs jo såklart hvilke behov du har, men prisen stiger ikke noe særlig når det bare er en oppdatering av et tidligere solgt produkt. Da går nok den gamle versjonen ut.

Skrevet

Svarte på 3. tri også, men ville bare legge til at du får alle programmer til Linux også. Du kan bruke en "nesten msn" som er helt lik der du logger deg inn med samme brukernavn og passord og får opp alle vennene dine osv..

Linux gir deg mye mer kontroll en windows, er mer stabil, raskere å jobbe med for å nevne noe, men det er vanskelig hvis du ikke kan det. Så igjen, anbefaler på det sterkeste at du IKKE kjøper det ;)

Skrevet

Uenig med deg.

Brukergrensesnittet på Linux som kommer ferdig innstallert på de maskinene de selger på markedet, er superenkelt.

Reklamen viser pcen i fanget på unger. Det er meningen at alle skal kunne klare å forstå det. Det er litt anderledes, men tar ikke mer enn en ukes tid å bli vant til.

Linux var værre før, og de versjonene jeg har brukt har krevd litt kunnskap om data, men min mor og svigermor bruker ubuntu linux til daglig. De klager ikke på noe.

Skrevet

Jeg er ingen ekspert på Linux, men jeg har brukt Windows i nesten 10 år før jeg byttet til Linux, og kan fortelle deg det jeg vet..

For det første; Linux er ikke bare Linux. Linux kommer i mange ulike såkalte "distribusjoner". Noen av disse distribusjonene er tilpasset mer avanserte brukere, men det finnes en distribusjon som heter Ubuntu som jeg gladelig ville anbefale hvem som helst å begynne med. (www.ubuntu.com)

Slagordet til Ubuntu er "Linux for human beings", og det passer bra. Dette er et gratis operativsystem som er laget spesielt med tanke på at det skal være lett og intuitivt å bruke. Min erfaring er at det i noen tilfeller er _lettere_ å bruke enn Windows. Ett eksempel på det:

Jeg kjøpte en printer med scanner på Clas Olson. På min Windows-maskin måtte jeg styre med å installere drivere og restarte maskinen, og etter mye strev fikk jeg printe-funksjonen til å fungere. Men scanne-funksjonen klarte jeg ikke å bruke. Så testet jeg med min bærbare som kjører ubuntu. Jeg koblet i printeren via usb, og trengte ikke installere noe som helst. Både printeren og scanneren fungerte smertefritt med en gang! Og ubuntu "leveres" med et gratis scanneprogram som virker veldig bra.

Ubuntu kommer også med alt du trenger av kontor-programmer; skriveprogram, regneark, bildebehandlingsprogrammet GIMP (som er vel så bra som Photoshop for oss som ikke er profesjonelle), bildefremvisningsprogram, Pidgin Internet Messenger, Firefox Webleser etc. Hvis man har behov for noe utover dette så finnes det tusenvis av programmer som Ubuntu hjelper deg med å laste ned og installere.

Det eneste aberet for meg er at videoavspillingsprogrammet Movie Player (som følger med) ikke er like bra som mplayer, så dette må jeg installere selv. I gamle versjoner var det også slitsomt å installere flash-støtte for Firefox, men i nyeste versjon er det bare å klikke på en knapp.

Bottom line; jeg anbefaler Ubuntu til alle som spør. Det er lett å installere, lett å bruke, og du kommer til å bli vant til det på no time.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...