Gå til innhold

Noen som har peiling på Linux??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forelsket meg nettopp i en pc på kampanje. Liten og nett og perfekt for meg. Trodde jeg. Viser seg jo at den er utstyrt med Linux *blæh* Er dette så vanskelig som alle skal ha det til? At man ikke kan bruke vanlige programmer som msn og at det ikke går an å legge inn vanlige programmer slik man gjør på windows? Og er Linux fryktelig vanskelig å operere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ups, denne skulle egentlig inn på skravle... Gurimalla, så lite jeg følger med. Sorry!

Skrevet

Mannen min er dataingeniør og jobber for et stort firma i Ålesund..Han skulle prøve å ha Linux på pcen sin for å se om dette var bedre en andre windows.

2 dager med Linux= 2 lange dager med banning,restarting av pc 12 ganger daglig,mange programmer som gikk på windows som ikke går på linux,msn som ikke virker,umulig i de hele tatt å ha på pcen.

Endte opp i at han måtte installere windows på nytt for å få noe som helst til å fungere.

Å HAN ER DATAINGENIØR!!!!!!!

Skrevet

Håpefull_jente hva i allverden var det han prøvde å instalere?

- Å kjøpe en maskin ferdig instalert med linux er noe helt annet enn å prøve å instalere på en egen maskin, da man kan få problemer med drivere til ulike komponenter. -Når det er sagt har vi sjelden hatt problemer med nyinstalering (ikke engang første gang jeg prøvde), og vi har hatt mye forskjellige linux dist. på mange ulike pc'er.

En linux maskin som er satt opp skikkelig er STABIL! Våre står på 24/7 med unntak av når vi får gjester. -ingen av windowsmaskinene kan det. Men klart når man instalerer ting må man ofte restarte....

-EN annen fordel med linux er at det er ingen virus :-)

-Se forøvrig svaret mitt på skravle....

Skrevet

Jeg elsker Linux, men jeg hadde aldri anbefalt noen å kjøpe en PC med Linux hvis de ikke hadde brukt det før.

Skrevet

Linux er forskjellig fra Windows, men det er også en god del likheter. Men - du kan ikke installere windowsprogrammer som Microsoft Office og sånt en pc som har Linux, da må du ha annen kontorprogramvare i stedet.

Har heller ikke MSN på Linux, men et annet program som lar deg gjøre akkurat det samme.

Linux er helt greit å bruke det, men hvis du er nybegynner og ikke særlig glad i pc'e så hadde jeg kanskje stått over :)

Men, hvis du er forberedt på at ting er litt annerledes, og du ikke er redd for å prøve noe nytt så går det sikkert helt fint. Du kan jo stikke innom butikken og spørre om du kan prøve en maskin for å se hvordan det er.

Skrevet

Har en mann som gikk over til Linux, han er godt fornøyd!

Tror det bare er en vanesak.

Skrevet

Det er mange programmer som er laget for Windows som ikke virker i Linux, men en har til gjengjeld en haug med gratisprogrammer på nettet.

Microsoft office koster over tusenlappen å kjøpe til Windows. Open Office er gratis, og kan lastes ned på nettet. Disse programmene blir bare bedre og bedre.

MSN funker ikke, men til gjnegjeld har du aMSN og Pidgin. Disse fungerer på akkurat samme måte som MSN (men mangler enkelte finesser). Det de mangler, kommer som regel i oppdateringer etterhvert.

Fordelen med Linux er at alt du trenger av programmer, finner du som regel gratis på nettet.

Når det gjelder DATA-INGENIØREN som ble nevnt tidligere oppe, så kan han ikke ha hatt masse kunnskap om data. Har vanskelig for å tro at han er veldig erfaren.

Skrevet

Jeg er ingen ekspert på Linux, men jeg har brukt Windows i nesten 10 år før jeg byttet til Linux, og kan fortelle deg det jeg vet..

For det første; Linux er ikke bare Linux. Linux kommer i mange ulike såkalte "distribusjoner". Noen av disse distribusjonene er tilpasset mer avanserte brukere, men det finnes en distribusjon som heter Ubuntu som jeg gladelig ville anbefale hvem som helst å begynne med. (www.ubuntu.com)

Slagordet til Ubuntu er "Linux for human beings", og det passer bra. Dette er et gratis operativsystem som er laget spesielt med tanke på at det skal være lett og intuitivt å bruke. Min erfaring er at det i noen tilfeller er _lettere_ å bruke enn Windows. Ett eksempel på det:

Jeg kjøpte en printer med scanner på Clas Olson. På min Windows-maskin måtte jeg styre med å installere drivere og restarte maskinen, og etter mye strev fikk jeg printe-funksjonen til å fungere. Men scanne-funksjonen klarte jeg ikke å bruke. Så testet jeg med min bærbare som kjører ubuntu. Jeg koblet i printeren via usb, og trengte ikke installere noe som helst. Både printeren og scanneren fungerte smertefritt med en gang! Og ubuntu "leveres" med et gratis scanneprogram som virker veldig bra.

Ubuntu kommer også med alt du trenger av kontor-programmer; skriveprogram, regneark, bildebehandlingsprogrammet GIMP (som er vel så bra som Photoshop for oss som ikke er profesjonelle), bildefremvisningsprogram, Pidgin Internet Messenger, Firefox Webleser etc. Det eneste aberet for meg er at videoavspillingsprogrammet Movie Player ikke er like bra som mplayer, så dette må jeg installere selv. I gamle versjoner var det også slitsomt å installere flash-støtte for Firefox, men i nyeste versjon er det bare å klikke på en knapp.

Bottom line; jeg anbefaler Ubuntu til alle som spør. Det er lett å installere, lett å bruke, og du kommer til å bli vant til det på no time.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...