Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #1 Skrevet 12. august 2008 Da snakker jeg om strøm, lån, husleie, tlf, barnehage, forsikringer, internett, aviser osv. Hvor mye har dere igjen hver mnd til mat, klær, frisør og rent forbruk? Hvor mange er dere i familien og går det greit?
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #2 Skrevet 12. august 2008 Det er et av de dummeste spørsmålene jeg ser her inne. Ene og alene av den grunnen at om du har lite så er det "stakkars deg. Nå skal du få høre noen triks om åssen du kan lure til deg mere penger".. Og svarer man at man har endel igjen, får man beskjed om at man er overfladisk og ikke egnet til å svare på tråden. Da er man ovenfra og ned... derfor..:
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #4 Skrevet 12. august 2008 Jeg lurer fordi jeg vurderer å bytte jobb. Jobber alt for mye nå og ønsker å redusere for å få mere tid med mine barn. Jeg har ikke tenkt å snylte meg til noe som helst. I tillegg tjener jeg bra nå og ser heller ikke på de som sitter igjen med mye som overfladiske. Jeg lurer egentlig på hvor "lite" vi KAN klare oss med, for å se om det er mulig å klare meg med en del mindre i lønn Selv sitter vi nå igjen med 28000 til mat og forbruk. Det er høyt og jeg vet jo selvfølgelig at vi kan klare oss med mindre, jeg prøver bare å regne på HVOR mye mindre vi kan klare oss på. Vi er 2voksne og 2 barn. Kan vi feks klare oss på 10000? mindre? eller må man ha mer? Jeg har alltid hatt det greit økonomisk og da er det ikke så lett å umiddelbart regne på hvor lite vi kan sitte igjen med og allikevel ha det greit nok. Derfor stiller jeg spørsmålet. HI
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #5 Skrevet 12. august 2008 Vi har 12 000 igjen etter at alt utenom mat og fritid er betalt. 2 voksne og 2 barn. Går helt greit.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #6 Skrevet 12. august 2008 VI kan jo ikke vite om DERE kan klare dere med mindre? Bedre å spørre familie eller venner, da- som SER hva dere evnt bruker penger på som DE mener er unødvendig? Du sier du har 28000 og at det er mye. Da klarer du dere vel mindre enn det. Like dumt spørsmål uansett grunn.. HVA? HAR DERE IKKE MER PENGER?? DET HAR VI, ÆDDA BÆDDA... orker ikke disse spørsmålene beklager.. Eller. SLUTT OG SYT, DERE HAR TI GANGER MER ENN OSS, OG VI ER SÅÅÅÅÅ LYKKELIGE!!
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #7 Skrevet 12. august 2008 28000 er ca. 20 000 mer enn hva vi sitter igjen med i mnd. mellom 8 og 10 000 ca. har vi.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #8 Skrevet 12. august 2008 Hei anonym 13:28 Går det greit synes du med 8-10 000 til mat og forbruk. Det er rundt dette jeg vurderer å legge oss på. Hvor mange er dere i familien? Vi trenger bare vanlig mat og helt vanlige forbruks utgifter. Er skjeldent ute og kjøper fint klær i kjedebutikker, men vil gjerne ha mulighet til å unne oss ett par glass vin hjemme i helgene og gaver når ungene skal i bursdager. Ferier er heller ikke viktig å spare til. Har tilgang på hytte i familien og koser oss nok med det. HI
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #9 Skrevet 12. august 2008 Går greit det. mat og bensin er de største utgiftspostene fra de pengene da. klær til mini går fra kontoen hvor barnetrygden settes inn da. Så det er jo "ekstra" penger. Alt av klær og utstyr til mini går liksom fra barnetrygd pengene, de bruker vi ikke ellers. Men vi unner oss ikke nye klær ofte, heller ikke ofte på byen, men vi holder på å pusse opp så det går 1-2000 til det hver mnd. Vi er tre i familien to voksne og en ettåring. Vi har vel ca. 35 000 inn i mnd. 24 000 går til regninger, 2000 til sparing og resten er til mat, bensin og annet fjas
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #10 Skrevet 12. august 2008 Vi har ca 5-6000 kr. Vi klarer oss fint. Ungene får gaver - men ikke de dyreste. Vi bruker mest penger på mat (som vi lager fra grunnen av), og vin har vi råd til om vi vil. Er ikke interessert i klær, så der sparer vi en del. Ikke røyker vi eller har andre dyre vaner som f.eks å drikke x-ant liter brus i uka. Selvsagt skulle vi ønske at vi hadde mer, men vi har både egen leilighet, bil, og alt mulig teknisk utstyr som er vanlig i dag. Mangler ikke noe, bortsett fra at det hadde vært delig å unne seg en dyr og god ferie
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #11 Skrevet 12. august 2008 Takk. Vi har jo ett barn mer enn dere, så litt mer utgifter går vel til mat og klær da, men vi kan fint la være med å pusse opp på en stund. Hmm, kanskje 10 000 er helt ok for oss? HI
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #12 Skrevet 12. august 2008 Oi 5-6000 Hmm, kanskje jeg kan klare meg med mindre enn 10000 da? Hvor mange barn har dere? er bensinpenger inn i denne summen? Trodde fort man kom over denne summen bare i mat, men som du sier så sparer man nok en del på å lage maten fra grunnen av ja Takk :-)
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #13 Skrevet 12. august 2008 Kommer jo litt an på hvor mye en kjører og da. Men her er det lange avstander til ting, så vi kjører en del... Hvor mye som går til hva av mat og bensin vet jegikke, men stort sett alle pengene blir brukt opp hver mnd Vi overfører også et fast beløp til regningskonto da, har regnet ALLE regninger/utgifter pr år og delt på tolv, slik at vi ikke får "sjokk" når det dumper 2 årsavgifter på bil ned i postkassa.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #14 Skrevet 12. august 2008 Ja, slik regningskonto er smart. Vi har det vi også og har full kontroll på denne, så det jeg prøver å regne på er hvor lite vi kan klare oss med i mnd etter alle regninger er betalt. Vi kjører nok i snitt ca 6 mil pr bil pr dag + enkelte utflukter HI
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #15 Skrevet 12. august 2008 Det kommer jo an på hvor man legger lista. Liker man pannekaker, grøt og lever til middag kan man leve veldig rimelig. Skal man ha kjøttmiddag hver dag pluss grønnsaker må man regne med mer. Vi har ca 12000 etter regningene er betalt for øyeblikket og jeg føler det er altfor lite. Må tenke meg om bare jeg skal bruke 300 kroner til noe. Derfor har jeg nå søkt meg mere arbeid. I følge SIFO normen - det statlige regnestykke - trenger to voksne 14000 til mat og strøm. Så hvis man har to barn på toppen sier det seg selv at det blir smalhans. Kan bare glemme en tur på kino eller en tur ut for å spise pizza. Man bør ha en budsjett og bruke max så og så mye i uka for å holde kontrollen hele måneden.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #16 Skrevet 12. august 2008 4 i familien, alle storspiste men vi spiser sunt, da Vi bruker bilen lite, går for det meste dit vi skal. Må jo forbrenne litt av matgalskapen også, he he.. Vi har ip-telefoni og onecall på mobilen, vi har aldri hadd så lite utgifter til denslags før. Det er også avgjørende hvor en handler, har vi merket. Etter at vi byttet til Rema, har vi fått råd til andre ting. Ungene har fått litt ekstra - og mor også.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #17 Skrevet 12. august 2008 Kjøttmat er ikke så dyrt, ikke grønsaker heller om man kjøper på rett sted. Vi har sjelden grøt og pannekaker, her er det enten laks, sei eller kjøttretter på bordet Med tilbehør som grønsaker, salat og ris. (vi med 5-6000 ) Det er klart, vi spiser sjelden ute, vi går sjelden på kino - men det hadde vi gjort uansett om vi hadde penger eller ikke. Det er mye som kjøpes på salg da - spesielt halvpris av rødpris. Den er kjekk! Da handler vi inn sesongklær for neste år. Sparer MASSE på dette.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #18 Skrevet 12. august 2008 Nå skulle jo ikke strøm være med i dette regnestykket så det blir feil å si. Vi har 12 000 kr når altav regninger er betalt. Da bruker vi ca. 7000 kr på mat og 2000 på bensin. Da er det 3000 til klær og annet.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #19 Skrevet 12. august 2008 Så flott med tips :-) Jeg skal begynne å handle mer på Rema, frem til nå har det vært helt tilfeldig hvor jeg handler (som regel en blanding av Meny, coop og Rema). Vi fikk lønn i dag. Nå skal jeg overføre 7000 på den kontoen vi bruker til kun mat, bensin, klær og forbruk så skal jeg se om vi kan klare oss på dette i en mnd :-) HI
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #20 Skrevet 12. august 2008 Vi er voksne og et barn. Har 20.000. Altså 10.000 kr på hver. Da deler vi på utgifter til mat og felles fornøyelser. Mannen min legger tilside penger av "sine" 10.000, mens jeg bruker rubb og stubb. Men da unner jeg meg frisør hver sjette uke samt et par nye plagg hver mnd. I tillegg går vi mye ut.
Jenta_00_ Skrevet 12. august 2008 #21 Skrevet 12. august 2008 Vi er to voksne, har hatt en hovedinntekt det siste halvåret og har besøk av barna hans annen hver helg. Men vi sitter igjen med ca. 6000 etter alle regninger er betalt, noen måneder opptil 10000 og vi greier oss. Han bruker nærmere 2500 på bensin så det er MYE men nå skal vi flytte til et sted som er nærmere jobb, skole og alt egentlig vi drar sjeldent ut og håper det blir bedre nå som vi sparer 3000 på bolig og cirka en tusenlapp på bensin forresten så pleier vi å HAMSTRE MASSE kjøtt og kylling fra sverige.. og det varer i ca. 3 måneder. Klart vi kjøper en pakke kjøttdeig i ny og ne også, men sist vi var i sverige var i slutten av mai og nå har vi nok mat til å vare ut uka og da skal vi jo flytte
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå