Gå til innhold

Vaske ulltøy?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har kjøpt tøy i ubehandlet ull hos nøstebarn, bånsull og lignende, vasker dere dette før bruk? Dette er jo ull som skal vaskes sjelden for å beholde lanolinet i ulla. Ble litt usikker om jeg skal vaske eller bare lufte det godt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er ingen grunn til å vaske det før bruk, iallfall, det er jo fritt for fargestoff og andre skumle kjemikalium. Det er heller ikkje nødvendig å vaske slike klede særleg ofte sjølv etter at du har teke dei i bruk. Ubehandla ull er bortimot sjølvreinsande, så det er vanlegvis nok å berre lufte kleda godt. Men bæsje- og gulpeflekkar må du jo vaske vekk, så klart.

Skrevet

Ja, enig med Vero76. Da jeg handlet på Nøstebarn fikk jeg beskjed om at jeg IKKE skulle vaske klærne før bruk. Ullen har best effekt hvis den vaskes så lite som mulig da den er selvrensende. Bæsje- og gulpeflekker kan tørkes av med en våt klut og luftes godt etterpå. Er det mye må det jo selvfølgelig ha en vask, men det er viktig å kjøpe spesial vaskemiddel for denne ullen, da MILO ikke er godt nok. Fåes kjøpt hos Nøstebarn.

Skrevet

Enn vasker dere soveskinn fra nøstebarn før bruk??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...