Gå til innhold

Hvem bruker dere som fadrer i barnedåp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har brukt våre søsken til vår første, men vet ikke hvem vi skal spør til den andre. Er det vanlig at besteforeldre er fadrer? De er jo mellom 50 og 55 år. Litt gammelt føler jeg. Men hvem andre kan vi spør?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har brukt nære venner som faddere til begge jentene. Følte det var mest naturlig. Vi er også faddere til noen av deres barn...

Du kan jo bruke akkurat hvem du vil som faddere. Mange som bruker besteforeldre, det er jeg sikker på at de setter pris på :) Barna kan jo også ha samme faddere!?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Til jenta mi har jeg mamma og tanta til jenta.

Sønnen vår har begge søstrene til sambo, broren min, og venninda mi.

Skrevet

Vår sønn har ganske mange fadre. Han har 2 tanter, 3 kompiser av sambo ( som er veldig engasjert i småen, de har ikke barn selv). Og 2 venniner av meg.

Skrevet

Det er da ingen aldersgrense på å være fadder. Du kan godt bruke noen som er over 90 år også hvis det er det dere ønsker.

Det eneste en fadder skal gjøre er å være delaktig i den kristen oppdragelsen av barna og ser ikke noen grunn for at en 50 åring ikke skal klare det.

Skrevet

Tradisjonelt har man tenkt på hvem som skal passe barna hvis noe skjer med foreldrene, men dette er ikke lenger det kirken legges i faddere- kun del i den kristelige oppdragelse. Alder spiller derfor ingen rolle.

Men selv tenker jeg fortsatt litt ''tradisjonelt'' med hvem som kunne overta tulla hvis noe skjedde meg og sambo. Vi valgte derfor alle søsknene (men ikke deres ektefeller/sambo da en aldri vet hvilke forhold som holder).

Skrevet

En liten tanke. Hvis man velger faddere etter hvem man kunne tenke seg skulle stilt opp om foreldre falt fra.

Hvorfor velger man da forskjellige faddere. Hvis det er grunnlaget for valg av faddere bør man velge de samme syns jeg.

Jeg døper ikke barna mine fordi jeg ikke er religiøs, men om jeg og min mann dør så håper jeg aldri noen skiller dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...