Gå til innhold

Hva syns DU om brukt utstyr og klær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til 1 mann så hadde jeg alt nytt...Nå når nr to kommer så bruker jeg jo de store tinga etter han.. og de nøytrale klærne.. Og det syns jeg er ok. Ser ikke brukt ut, og det er så liten aldersforskjell mellom de at ting ikke har forandra seg så mye.. ( kjøpte simo soft line duo 07 til han.. og det er ikke store forandringa til 08 modellen..)

Men kjøpte en del brukte jenteklær fra en venninne... som jeg tviler på at jeg kommer til å bruke noe særlig.. syns ikke det er det samme med brukt som nytt.. .. høres helt teit ut sikkert.. og trodde egentlig jeg ville syns det var helt supert.. men dengang ei..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg synes det høres litt teit ut at du ikke kan bruke brukte klær.

Vi har mye brukt til guttene våre, men passer på at enkelte ting kjøpes kun til dem og ikke har vært eller skal brukes av noen andre.

Jeg synes det er ypperlig at man kan kjøpe/låne av hverandre og bruke ting flere ganger om en har flere barn. Ikke bare er det positivt for økonomien, men totalkonsumet av ting har jo gått fullstendig bananas. Så med tanke på miljøet og pengene og den generelle samfunnsutviklingen (og da særlig kjøp og kast mentaliteten) er det utelukkende positivt å bruke ting om igjen.

Og klær og slikt klarer ikke en baby å slite ut fordi det brukes en så kort periode at det meste (hos oss i hvertfall) fremdeles ser omtrent ubrukt ut etter eldstegutten.

Skrevet

Jeg arver der jeg har muligheten, syr litt selv, bruker tingene som kan brukes etter sønnen min. Og jeg elsker loppemarkeder og bruktsalg.

Men liker å kjøpe nytt sånn som dyner, madrasser og lammeskinn og sånt. Altså nytt det som ikke kan gjøres rent på tilfredsstillende måte, og ellers er det helt ok med brukt. Men er litt restriktiv når jeg ikke vet hvor det kommer fra.

Men vognteppe og hentesett vil jeg ha nytt til hver unge, slik at de kan få det med seg når de blir voksne om de vil. Men der har jeg en strikkeglad svigermor som tar seg av den biten.

sist kjøpte jeg brukt vogn, men denne gangen skal jeg ha en ny fordi den gamle er SÅ tung. den nye er 8 kg lettere, og det er jo rimelig merkbart når den skal inn og ut av bilen:-))

Bilstoler kjøper jeg også nytt, for her skjer det jo noe hele tiden på sikkerhetsfronten.

Skrevet

jeg har fått masse både her og der,alt er jo så klart pent brukt. av de store tingene så har vi fått noe, men også kjøpt en del nytt... spesielt når det gjelder klær, så synes jeg det er greit å arve, hvertfall til de første mnd, da vokser de jo så fort, så rekker jo nesten ikke bruke alt likevel...

Skrevet

Førstemann hos meg fikk mye nytt fordi vi ikke hadde mange å arve fra. Han har et eldre søskenbarn(jente) som vi arva nøytrale klær fra. Der lånte vi også vippestol, babybilstol(synes det er greit når vi vet hvem som har brukt den og at den er brukt fint) og div.

Etter ham har broren min fått en ny gutt som har arva klær fra min førstemann. Nå får vi tilbake de klærne som søskenbarn nr 2 har arva i tilegg til de nøytrale klærne som det eldste søskenbarnet også brukte.

Dvs at mye av klærne brukes av 4 barn i og med at vi venter ny baby som seff skal bruke de arvede klærne. Babytøyet blir jo ikke slitt i det hele tatt.

Ny vogn kjøper jeg ABSOLUTT ikke. Selv om vogna er en 2005-modell og ikke særlig hip, funker den og da bruker jeg den!

Det er ikke fordi jeg har dårlig råd, men av prinsipp mot overforbruket!

Jeg har kjøpt ny bilstol denne gangen. I tillegg har jeg kjøpt Leander-vuggen på finn.no.

Jeg forstår godt at det er morsomt med nye ting også. Har selv kjøpt nytt hentesett til baby. Men dersom alt er nytt, blir det vel ikke like stas! :-)

Skrevet

Låne barneutstyr er ikke jeg så glad i .. er så redd det skal bli flekker og ligndende på det.. Kommer til å bruke det etter nr 1.. det er liksom ikke brukt på samme måte som når jeg får det av andre.... og tøyet er jo like fint..

Og mye fint av det andre også.. og får jeg vasket og strøket det så ser det sikkert her nytt ut.. Vi får se.. =)

Skrevet

Jeg er veldig kresen og forferdelig opptatt av babyustyr, så jeg legger en del penger i det. Noen ting er helt uaktuelt å kjøpe brukt som madrass, bilstol og senere sko. Det meste ble kjøpt nytt til jenta som ble født i 08 og med unntak av en ny vugge, bilstol/base, søskenvogn, stelleveske og noe guttetøy bruker vi det vi har fra før. Klær trenger vi ikke kjøpe så mye av, fordi det blir endel i gaver + at vi en del nøytralt. Kjøpt brukt sovevogn denne gangen også (den andre var en simo 2004 modell som jeg ikke syns noe om), understellet til voigna var brukt 3 mnd. sportsdele var ubrukt så dette kjøpte jeg for 2500 kr. Men bagen var rosa, så den kjøpte jeg heller ny i en farge som passer til gutt.

Ja, det er viktig å tenke på at vi har et stort forbruk her i samfunnet, men for min del så er barnetustyr noe jeg er så interessert i at jeg velger å ta hensyn på andre områder.

Skrevet

..........jenta som ble født i 07, 08 ble kanskje litt feil ja.

Skrevet

Når man har muligheten til å gå igjennom selv og pille ut det man liker selv. Og som ser fint ut. Så gjør det meg ingenting. Da kan det gjerne være arvet fra hvem som helst. Men når svigermor bare kommer med noe etter onkelen som er 18 år, gjerne med hull eller skittent.... ja da er det ikke mye gøy... Verste er at hun da forventer at det blir BRUKT OG TATT VARE PÅ til eventuellt nestemann................

Skrevet

Jeg arver en hel del, og er knallfornøyd med det. Vogn, bilsete og madrass kjøper vi helt nytt. Og endel klær, da, men ellers blir det masse brukt. Har til og med endel skikkelige kule klær fra da jeg og pappa'n var små på 70-tallet. Skikkelig Polarn o' pyret stil, bare tøffere :-)

Jeg synes selv det er totalt unødvendig at alt skal måtte være nytt. I begynnelsen bruker de jo bare klærne i 2-3 måneder. Liker ikke sånn unødvendig sløsing.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...