Gå til innhold

Hva heter de pillene som fjerner brystmelken??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

PrimolutN- på resept...

Skrevet

trur nok ikke det er primolutN, den er til å forskyve mensen den. se på felleskatalogen.no

vet ikke helt hva den heter, men fikk beskjed når jeg var på barsel og spurte om denne og da fikk jeg til svar at det var sjelden den ble brukt nå siden det var så mange som psykiske reaksjoner av den.

Skrevet

psykiske reaksjoner på Primolutn eller den andre? :/ Hørtes skummelt ut..

Denne pillen her tror jeg er bare 2-4 stk av som en skal ta og man må ta den rett etter fødsel for at den skal ha noe virkning.

Skrevet

Trenger ikke svare på dette om du ikke vil, men jeg bare lurer på hvorfor du skal ha dem?

altså, fordeler og ulemper med amming/ikke amming....

Skrevet

Jeg har bestemt meg for og ikke amme, derfor skal jeg ha dem ;)

Har ikke noe med fordelene ved å ikke amme/amme.. bare mitt personlige valg.

Skrevet

Nå engang dem tablettene jeg fikk for at melken skulle stoppe opp.... Også fått dem til å utsette/komme ajour i menssyklus et par ganger:-) Uansett reseptbelagt så legen veit selvfølgelig hva det er når du spør!

Skrevet

hei der! Fikk tabletter for å stoppe produksjon i høst. Da hadde d kanskje gått 1 mnd etter fødsel. De hete parlodel, fikk hos fastlege. Skal tas i 2 uker... Funka fint de... trur d e tabletter som de også bruker mot parkinson, høres egentlig litt skummelt ut... Men e slutta å lese om bivirkninger på medisin, man kan jo bli litt tøvete av å høre om "alt" som kan skje!! Lykke til!

Skrevet

OK=)

Er nemlig ikke helt sikker på om jeg skal amme eller ikke selv liksom...

Skrevet

Heter Parlodel ja...spør etter de på føden du, de skal ha der. De vet og hvor mye og hvor lenge du skal ta. Er litt forskjell i dosering når man har ammet en stund og når man ikke har begynt.

Skrevet

Dersom du ikke ammer så stopper produksjonen nokså fort av seg selv i starten regner jeg med. Jeg fikk ikke melk før etter 4 døgn etter iherdig mye suging fra barnet.

Husker ikke om det var du som var så opptatt av å slanke deg etter fødselen. Det blir ihvertfall vanskeligere når man ikke ammer. Fettcellene man bygger opp ved svangerskap kapsler seg nemlig mer inn ved ammeslut, og det fettet man ikke får has på før da sitter en god stund.

De som ikke ammer sier det er vel så mye mas med flaskene. Barnet må jo ha mat hver 2-3 time uansett og med erstatning blir det mer magetrøøbbel og skrik også fra den lille.

Men amming kan være skikkelig mas. Brystene blir dessuten slappe av svangerskapet, ikke ammingen..

Men nå får jeg vel pepper.

Skrevet

Jeg tenkte at jeg skulle skaffe de pillene og ta de med meg på sykehuset da jeg har hørt om diverse sabotasje forsøk på føden når det kommer til kvinner som ikke skal amme... :S Det at de plutselig ikke har flere igjen av de pillene, men siden brystene er fulle av melk så kan jeg jo likeså godt amme.... den duren der, liksom :P

Men, legen min vet at jeg ikke skal amme så hun gir meg jo resept. Er ikke bekymret for det.

Takk for svar! ;)

Skrevet

hehe, neida jeg tror ikke du får pepper! Syns det er veldig greit at folk mener forskjellig ;)

Jeg er nok kanskje en av dem som er litt opptatt av slanking etter svangerskapet og x-antall ekstra kilo, så det kan godt være meg du tenker på ;) Du går ikke noe fortere ned i vekt av å amme.. det er fremdeles en myte. Etter mitt forrige svangerskap gikk jeg ned 25 kg etter fødselen - på under 5 mnd, og jeg ammet ikke. Jeg har ikke hørt om mange som ammer og har klart det! Alt rant av, og ikke trente jeg heller..

Du gir ikke barnet mat så ofte når du gir morsmelkerstatning for bebisen blir mye mer mett av det - i forhold til morsmelk. Du har ikke noe særlig kontroll på hvor mye mat bebisen har fått i seg når du ammer for ofte kose-sutter de bare uten å få noe i seg... og så våkner de 1 time senere og er skrubbsulten igjen! Fordelen da med flaske er jo at du ser hvor mye bebisen spiser og kan passe på at h*n får i seg alt og sover lenger!

Sønnen min sov gjennom nesten hele natten fra dag 1 pga morsmelkerstatningen. Jeg har et par venninner som også får barn nå til høsten, de skal amme, men ikke på kvelden nettopp fordi bebisen skal sove lenger.

Og jeg fikk heller ikke slappe bryster eller hengemage etter forrige svangerskap.. :o)

Skrevet

Ikke pepper fra meg:)

Melkekjertlene i brystene dannes i løpet av svangerskapet så forandringen er der uansett om man ammer eller ei. Jan Thomas gikk på en skikkelig smell med den uttalelsen!!

Også riktig at at amming fremmer vektreduksjon!!

Ellers er morsmelken proppfull av antistoffer som bebisen trenger de første mnd av livet sitt og den maten som små følsomme menneskemager tåler best for ikke å få vondt!:)

Morsmelkerstattningen er et "dødt" produkt som ikke inneholder aktive immunceller eller antistoffer og på statestikkene over sykehusinnleggelser første leveår er disse barna overrepresenteret fordi de er mer utsatt for infeksjoner. Babyen bruker mer energi på å fordøye maten og uttnytter den dårligere og det blir mere bæsje bleier. I tillegg på flaskene vaskes og steriliseres, Når melken lages må vann kokes melken ristes og avkjøles og den skal også serveres fersk så det er samme pesete prosedyre hver gang.. Litt mye styr for en helgetur da!!

Med morsmelk er maten ferdig servert:))

Men, det skal være sagt at morsmelkerstattning er alternativet hvis man av en eller annen grunn ikke kan amme! Sykdom, gjentatte brystbetennelser etc, etc.

Skrevet

Skal ikke legge meg opp i grunnen til at du ikke vil amme, men må bare få si at det trenger ikke å være så lett som å bare gi babyen en flaske med erstatning på kvelden også sover de lenger. Ikke alle tar flaske når de får bryst, og ikke alle godtar mme når de til vanlig får morsmelk.

Jeg prøvde i lange tider på å slutte å amme sist, av medisinske grunner...men det gikk ikke. Pappaen reiste bort med tulla for å få henne til å ta flaske og mme, men hun nekta. Så hos oss var det bare å gi opp flaske. Upraktisk ja...Måtte jo selv være 3-4 timer unna henne hele tiden, og kunne ikke bruke de medisinene jeg ville hatt best effekt av.

Om jeg denne gang klarer å kombinere amming med mme på flaske hadde jo det vært en drøm. Fordelene morsmelka har med antistoffer, ferdig mat på ett øyeblikk, slippe stadig flaskevask og samtidig slippe stress med pumping og frysing om man skulle bort:)

Var ikke ment som en ammedebatt dette altså, for jeg mener barna vokser opp like godt på mme som mm, og at det i stor grad er ett litt FOR stort press på sykehuset med tanke på amminga, men må bare si at det trenger ikke alltid bli like lett som man tror:)

Nå ville tulla mi helt sikkert begynt å spise mme etter ett par dager uten meg der, men det er måte på hva et morshjerte tåler;)

Skrevet

Husker ikke hva de pillene jeg fikk het. Men jeg fikk iallefall to piller dag 2 og dag 3 etter fødsel for å stoppe melkeproduksjon.

Måtte ikke spise piller i to uker, slik som noen skriver her.

Bivirkningene jeg fikk var svimmelhet og kvalme. Så grein jeg mye, men det kan være fordi jeg var lei meg pga at jeg ikke fiksa det med amminga.

Skrevet

Vet dessverre ikke. Men det er ikke riktig at det kun er svangerskapet som gjør brystene slappe. Det er en kombinasjon av svangerskapet og amming. Ikke det at jeg bryr meg om det. Blir det for ille heiser jeg litt.

Skrevet

hehe, heising er jo greit ;)

Skrevet

Fortsatt ikke myte at amming hjelper på vektreduksjon hvis man ammer like lenge som anbefalingene.

Og når det gjelder amming og metthetsfølelse så har begge mine to første barn sovet natten igjennom på kun brystmelk fra de var 4 uker gamle. kl 23 til 07. Datteren min sov 12 timer hver natt fra hun var 5 uker. Og hadde de ikke våknet en gang per natt fra dag en til 4 ukers alder hadde jeg vekket dem fordi det går for mange timer mellom måltidene.. Fødsel og amming frigjør også hormoner hos mor som gjør henne bedre i stand til å takle mindre søvn nettopp fordi små menneskebarn trenger mat oftere når de er små. Med forbehold om å gjøre meg selv upoppulær nå så undrer jeg om målet er at bebisen skal sove lengst mulig..?

Det er nok ikke sikkert at hverken ditt eller dine venniners ( chellbell) barn sover noe lenger om natten pga kveldsflaske for alle barn er forskjellige med forskjellige personligheter og behov. Selv om du har gode erfaringer med flaske med førstemann er det ikke sikkert det fungerer like godt med nestemann. Jeg har flere venninner som har prøvd kveldsflaske uten hell..

Jeg har fullammet to barn til nå og har heller ikke hengepupper:)

Skrevet

Ang dette med frykten for å få hengepupper....nå er jo alle kropper forskjellig og noen pupper tåler mer enn andre,men et tips jeg har fått fra en venninne er å ikke fortsette ammingen når melkeproduksjonen begynner å gå ned. Hun ammet sønnen sin i håp om at produksjonen skulle gå opp igjen,og sier at den mnd hun ammet sønnen på tomme pupper ble de virkelig slappe,og det tok seg ikke opp igjen etter ammingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...