Gå til innhold

Et par spm om KOLS


Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare pga røyking man får det, eller er det andre ting som spiller inn også?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

faktisk mange som aldri har røyket som også får det...

Skrevet

9 av 10 som får kols røyker.

Det finnes en arvelig sykdom som gjør at man utvikler emfysem i ung alder....men som sagt meget sjeldent.

 

 

Skrevet

Enkelte genetiske faktorer kan gjøre lungene mer utsatt for å utvikle KOLS. Dette skyldes mangel på stoffer som naturlig finnes i lungene for å uskadeliggjøre farlige partikler som kommer ned sammen med luft. Et viktig eksempel på dette er en tilstand som kalles alfa-1-antitrypsin mangel. Pasienter med denne sykdommen kan utvikle emfysem i ung alder, selv om de ikke røyker. Årsaken til sykdommen er feil i genet som lager alfa-1-antitrypsin, et av de viktigste stoffene som hindrer skade i lungene.

 

Alle som over lengre tid har vært utsatt for giftige gasser, industrirøyk, gruvestøv og annen luftforurensning, har økt risiko for å få KOLS.

 

Klippet og limt fra Pasienthåndboka..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...