Gå til innhold

Lagt ut for anonym på anonymforum

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har seg slik at jeg er alenemor og blir anmeldt for en sak som gjør at jeg mest sannsynlig må sitte inne noen måneder.

Jeg er kjæreste med barnefar, men vi bor ikke sammen.

Derfor vil jeg flytte hele foreldreansvaret over på han slik at ikke barnevernet kommer og tar barna.

Hvor kan jeg gå?

Videoannonse
Annonse
Gjest Nydelige Christina+spire!
Skrevet

Hvis kjæresten din er faren til barna dine så for han vel automatisk foreldreretten da?!

Jeg trodde iallefall det var slik...at om mor foreks dør så for far automatisk foreldreretten osv??

Kansje noen vet litt mer enn meg da...

Men selvfølgelig så tar barnevernet barna om faren ikke er oppegående og stabil...men det er jo en helt annen sak...

Skrevet

Hvis far og mor ikke er gift, far har erkjent farskapet og barnet er født etter 1.1.2006, vil far automatisk få delt foreldreansvar. FOr barn født før denne datoen får moren automatisk foreldreansvar, og endringer i foreldreansvar må gjøre vha NAV-skjema (erklæring om foreldreansvar) som foreldrene fyller ut sammen.

Hvis mor har foreldreansvar alene, er det hun som har rett til å ta alle viktige avgjørelser på vegne av barnet. Hun kan, i samarbeid med barnefar, føre hele eller halve ansvaret deler over på barnefar.Hvis mor dør, vil barnefar automatisk få foreldreansvar, så sant far er ok. Om det samme skjer i denne saken vet jeg ikke. Det kan hende det går an å søke om midlertid overføring av foreldreansvar?

Uansett tror jeg ikke det er nødvendig å føre hele foreldreansvaret over på far selv om mor skal i fengsel. Du bør snakke med noen og finne ut hva som er det beste for dere. Det ville være kjipt om du gav fra deg foreldreansvar til far, og han skulle nekte deg din del av ansvaret (himmelen forby) når du kommer ut igjen fra fengsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...