Lillegull,2 på jorden,1 engel Skrevet 11. august 2008 #1 Skrevet 11. august 2008 Vil gjerne høre erfaringer ved bruk av den.. Har hentet ut min nå, skal ringe legen i morgen.. Gruer meg vanvittig til å sette den inn, og når den tid kommer å ta den ut.. Og hvordan jeg reagerer på den.. Vet at ikke alle reagerer likt på den, men kan dere som har/har hatt hormonspiral dele deres erfaringer med meg?? Klem fra
Kondis som en murstein Skrevet 12. august 2008 #2 Skrevet 12. august 2008 Kjente ingenting når den ble satt inn, fikk mensensmerter resten av dagen, men det var det... Satt den inn i juni ifjor og har fått tilbake mensen nå! Liker den ikke noe særlig fordi jeg tror den er skyld i det nesten konstante pms-humøret mitt, hehe (noe legen også trodde) Så jeg har time neste onsdag for fjerning... Men hadde det ikke vært for det, så hadde jeg nok hatt den inne så lenge jeg kunne ) For den bare er der liksom...
Spanskeflua Skrevet 12. august 2008 #3 Skrevet 12. august 2008 Litt stikking ved innsetting, og det var det...ingen flere smerter. I nærmere 2 mnd hadde jeg ikke blødning, så jeg trodde jeg var en av de heldige som mistet mens ved hormonspiral. Har nå hatt 2 mensperioder etter innsetting, og de er kraftig redusert i mengde og mye mindre menssmerter enn til vanlig. Lengden er den samme, ca 1 uke blødning. Humøret varierer, men det er som vanlig. Alt i alt det beste prevensjonsmiddelet jeg har brukt ihvertfall. Ingenting å huske på, det er der alltid=)
Lillegull,2 på jorden,1 engel Skrevet 12. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 12. august 2008 Takk for svar! Jeg har blitt gravid to ganger på p-piller, så spiral er vel det beste for meg nå.. Håper bare den settes inn rett og at jeg ikke reagerer negativt på den.. =)
sydilla Skrevet 12. august 2008 #5 Skrevet 12. august 2008 Jge tåler det ikke... Blødde i 1 år og var premestruell like lenge (sitat mi mann). Men det er ganske sjelden tror jeg... Syns ikke det var så innmari vondt å sette den inn, men det var litt plunder og vondt å få den ut fordi jeg hadde fått "stusset" trådene fordi de stakk i penis under samleie.
Zerotondo Skrevet 12. august 2008 #6 Skrevet 12. august 2008 Jeg fikk satt inn hormonspiral for første gang for snart to uker siden. Det var grusomt vondt å sette den inn,- men det var nok fordi jeg ikke har født barn (lillegull kom med keisersnitt). De ambefaler jo å vente til man har født et barn før man bruker dette som prevensjonsmiddel.. Blødde mye den dagen og neste. Så var det et opphold på et par dager,- og siden har jeg blødd... Riktignok litt mindre de siste dagene, så jeg håper det gir seg snart. Har ikke hatt særlig humørsvingninger enda, så vi får se... Får vel raskt tilbakemelding fra mannen isåfall!
Kosel Skrevet 12. august 2008 #7 Skrevet 12. august 2008 Jeg satte inn h.spiral i januar. Også blitt gravid på p-piller så legen mente h.spiral var tingen. Kjente ingenting til at den ble satt inn. Noe mensmurring ett par uker etterpå, men ikke slik at det plaget meg. Det som lpaget meg litt var uregelmessik blødning (veldig lite men dog) i et par tre mnd i etterkant. Men jeg var jo forberedt på dette da det gjerne kan ta intill et år før ting stabiliserer seg 100%. Det jeg ikke liker er at jeg har lagt på meg endel kg 5-7 tenker jeg... Trener som f nå for å bli kvitt de igjen... Og det verste er at huden min er blitt så stygg. Jeg har aldri brukt å ha problemer med kviser og lignende, men nå har jeg masse... AAAARRGH!!! Men jeg skal gi den ett år og så ta en ny vurdering;)
Kosel Skrevet 12. august 2008 #8 Skrevet 12. august 2008 Å må slenge til at jeg IKKE er blitt gravid da;) stort pluss i min bok at prevensjonen duger....hehe
Jerrys jente Skrevet 12. august 2008 #9 Skrevet 12. august 2008 Var ikke vond å sette inn (eller fjerne). Var et mareritt uten like å bruke. Masse smerter i magen, masse menssmerter hele tiden, blødde i 5 måneder, bakteriell vaginose (som ikke forsvant før den ble fjernet...luktet gammel fisk i 6 mnd) depresjon og hormonelle utbrudd er bare noe av marerittet. Jeg hadde den i litt over 6 mnd, da måtte jeg faktisk bytte lege for å få den fjernet fordi legen min ikke trodde på bivirkningene jeg hadde. Legen jeg har nå var ikke i tvil om at det var hormonspiralen som var roten til alt vondt. 1 måned etter den var fjernet var livet mitt snudd opp ned og alt var fint igjen. Dette er min erfaring, men jeg må ha vært maks uheldig tror jeg når jeg leser hvordan andre opplever hormonspiralen.
Gjest Skrevet 12. august 2008 #10 Skrevet 12. august 2008 Jeg hadde h-spiral i ca 9 mnd før jeg tok den ut. Jeg syntes den var veldig vond å sette inn, men det var ca 2 år etter fødsel. Jeg har hørt at dess kortere det er sin fødsel, dess bedre er det, smertemessig. Jeg hadde "mensen" to ganger i måneden a ti dager gangen. Konstant pms-humør. Små deprimert. Null sexlyst (mannen fikk seg sympatisex ca 4 ganger i løpet av tiden den var inne) og gikk opp noen kilo. Til slutt gadd jeg ikke mer og tok den ut. Jeg har 7 venninner som har/hatt h-spiral. Kun 2 av dem er fornøyde, resten har samme opplevelsen som jeg hadde. Det eneste positive med den var at det var så greit da legen tok den ut! Jeg lå på benken og spente meg mot de enorme smertene jeg fikk da han tok den inn. Merket ingenting da han tok den ut! =) Gikk bare noen dager før jeg var meg selv igjen. Og jeg skal aldri bruke hormonbasert prevensjon igjen! =) Vel, dette var en veldig negativ erfaring og jeg håper du får en positiv en. For det veldig praktisk prevensjon, i bunn og grunn. Lykke til! =)
Lillegull,2 på jorden,1 engel Skrevet 13. august 2008 Forfatter #11 Skrevet 13. august 2008 Synes det var veldig mange negative erfaringer her jeg.. Huff og huff.. Takker likevel for erfaringene deres. Jeg må vel prøve den en stund så får vi se. Jeg har født 3 barn, den siste for 3 mnd siden. Men alle tre har kommet med ks, og det forstår jeg har noe å si ja.. (Gruer meg bare bittelitt nå.. Eller MYE!!!!) =) =(
Mintbolle Skrevet 13. august 2008 #12 Skrevet 13. august 2008 Jeg synes det var ubehagelig en kort stund da jeg fikk satt inn min. Blødde mye til og fra en 5-6 mndr, men etter det merket jeg ingenting til den.
Gjest Nydelige Christina+spire! Skrevet 13. august 2008 #13 Skrevet 13. august 2008 Jeg hadde min i ca 7mnd. Det var veldig vondt å sette den inn, og ganske vondt og ta den ut. Etter jeg tok den ut så blødde jeg hver 14dag i 3måneder før mensen ble stabil og da ble jeg gravid. Ellers merket jeg ikke så mye til hormoner..merket svært lite faktisk:) Men kommer nok ikke til og ta en ny inn med mindre mannen min tvinger meg hehe...er litt skeptisk, har hørt skrekkhistorier om at den har forsvunnet der inni osv...faktisk så gjorde den det hos min egen mor..men hun tåler ingenting med hormoner da. Men som sagt, det er sjeldne tilfeller..jeg er bare litt sånn hypokonder av meg generellt da så kansje ikke så lurt å høre på meg! hehe
PAVEEL Skrevet 13. august 2008 #14 Skrevet 13. august 2008 var ikke vondt å sette den inn, elsket den, bortsett fra at jeg ble et kvisetryne uten like:-( derfor tok jeg den ut. tenkte å prøve vanlig spiral denne gangen.
*Olivia* Skrevet 13. august 2008 #15 Skrevet 13. august 2008 IKKE GRU DEG!!! Jeg har som deg tatt keisersnitt og tenkte at det kom til å være forferdelig smertefullt å sette inn siden jeg ikke har født vaginalt. Jeg har brukt år på å mentalt forberede meg til dette for jeg er en stor pyse. Jeg kjente absolutt INGENTING.. (jeg syns det er kjempevondt å ta livmorhalsprøve..). Men å sette inn spiralen var peanuts. Jeg var så letta at jeg begynte å le av hele greia.. Jeg var på slutten av en mens og etter innsettingen har jeg ikke blødd en dråpe. Det er nå kun tre mnd siden og jeg håper dette vedvarer :-) Eneste jeg angrer på er at jeg ikke har gjort dette før og spart meg masse stress med p-piller osv.. Lykke til, dette går kjempefint!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå