Engelise Skrevet 11. august 2008 #1 Skrevet 11. august 2008 Blir så frustrert over det systemet. Umulig å forstå noentingsomhelst... GAH! Så kanskje noen av dere vakre, gravide og smarte damer her inne kan hjelpe meg? Ser at på det søknadskjemaet, eller pengekravet så står det spørsmål om når pappapermen skal taes. Vil det si at vi må bestemme oss for det nå? Er ikke så god på dette med å planlegge frem i tid jeg=/ Foreldrepengene må man skatte på, ikke sant?
Mama B Skrevet 11. august 2008 #2 Skrevet 11. august 2008 Hei, jeg har hatt tusen telefoner ned til NAV, og jeg dro ned dit når søknadsskjemaet var fyllt ut så de fikk sjekket at det var riktig. Vi skrev ingenting om når pappapermen skulle taes, skrev på notatfeltet lenger nede at "pappapermisjonen kommer vi tilbake til senere". Det ENESTE du ikke kan endre på er % uttaket du skal ta. Fedrekvote og ferie og gradert uttak kan endres underveis. Ja du må skatte som normalt at foreldrepengene. :-) Nav er no dritt, I know.. må jo være professor for å forstå det skjemaet på første forsøk! :-D
Engelise Skrevet 11. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 11. august 2008 Tusen takk for svar:) Det er helt håpløst å komme seg igjennom dette systemet uten hjelp... Har ennå ikke helt skjønt hvor mye man skal få utbetalt da.. Trodde at man fikk like mye penger utbetalt under permisjonen som om man hadde vært i jobb. Stemmer ikke det?
daneli Skrevet 12. august 2008 #4 Skrevet 12. august 2008 jo hvis du velger 100 % av lønna di, kortere tid hjemme. Det har jeg valgt =) Da får man full lønn.
Lilja121 Skrevet 12. august 2008 #5 Skrevet 12. august 2008 Hvorvidt du får 100% av lønnen (eller 80% hvis dere til sammen tar ut 54 uker) avhenger av hvor høy lønn du har og i tilfelle høy lønn om arbeidsgiver kompenserer. Tjener du mer enn ca 420 000 og arbeidsgiver ikke kompenserer går du ned i lønn. Maks utbetaling er nemlig 6 ganger grunnbeløpet - og dette er per i dag 70 256. Skattes som vanlig lønn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå