Gå til innhold

Brukt madrass i sprinkelsenga. Ok...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei.

Er det greit å bruke en brukt madrass i sprinkelsenga, eller bør babyen ha ny som kan forme seg etter kroppen?

Usikker på dette...

Noen som vet hva som er best?

På forhånd takk. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjøpte ny madrass til den første for litt over 3 år siden, den er jo like hel og fin så jeg bruker den igjen til den som kommer nå. Ser ikke vits i og bruke penger på ny, når den andre er like fin.

Skrevet

trur ikke den lille kroppen gjør at madrassen former seg noe særlig. Det jeg har hørt om "gamle" madrasser, er større fare for krybbedød, uten at jeg veit noenting om det. men jeg skal bruke min madrass som 4 åringen min hadde. trukke 4 år er 2ammelt" hehe :P men hørte om noen som ville bruke madrass fra DE var små, det synes jeg hørtes litt gammelt ut. med tanke på støv o.l som sikkert har samla seg.

Veit ikke hva som er gammelt jeg, men anser ikke 4 år som gammelt selv, og kommer til å bruke den :)

Skrevet

Det blir anbefalt at madrass, sko, hjelm o.l ikke skal arves...

Men det er jo opp til hver enkelt...

Jeg er student så har ikke bestemt meg for hva jeg skal gjøre... . .

Skrevet

Jeg har hørt at man bør ha ny madrass.... Vi hadde en brukt en til jenta vår, men kommer til å kjøpe ny nå..:)

Skrevet

sko forstår jeg, for de er så myke og former seg etter foten, så blir feil om barnets føtter skal bli feistilt pga skoene er formet etter forrige mann. men det gjelder vel når de begynner og gå og sånn? Og hjelmer skal byttes ut etter 5 år uansett da hardplasten blir sprø og lett sprekker ved en smell. men madrasser?? det e rjo bare en madrass??? den ligger jo bare oppå, med laken imellom? klarer ikke se den der..

Skrevet

Bør ha ny madrass med tanke på å forebygge krybbedød

Madrass til spedbarnet

Barnets madrass er en viktig del av barnets sovemiljø. Madrassen til spedbarnet bør ikke være slitt, gammel eller myk. Vi anbefaler at madrassen er ren og at den er relativt hard slik at barnet ikke kan risikere å få nesen gravd ned i madrassen dersom barnet snur seg over på magen.

Grunnen til at vi ikke anbefaler brukte madrasser er todelt: Rester fra gammel babyoppkast e.l. kan gi en bakterieflora som barnet kan puste inn hvis det ligger på magen. Innpustede bakterier kan gi immunstimulering i luftveiene med feberstigning og forstyrrelser i åndedrettsreguleringen. Død kan da bli et mulig resultat. En gammel madrass som ikke er vasket på 60 grader og som ikke har et vaskbart trekk over seg er ikke bra med hensyn til at gulp, urin og avføring gir gode vekstvilkår for bakterier. Hvis man vil bruke en brukt madrass kan man ha et vanntett, vaskbart trekk rundt madrassen for å hindre at barnet puster inn bakterier. Pass imidlertid på at madrassen ikke for slitt eller myk. Hvis det er tilfelle bør du kjøpe ny madrass.

En studie fra Skottland viser at krybbedød-risikoen er tre-doblet dersom barnet bruker en brukt madrass, eller 8-doblet dersom barnet har fått en brukt madrass fra en annen familie.

Landsforeningen uventet barnedød har ikke gått ut med anbefalinger som retter seg mot en spesiell type madrasser; vi har ikke grunnlag for å hevde at fjærmadrasser er bedre enn skumgummi eller omvendt. Det viktigste er at madrassen er ren og fast, og at man forholder seg til de andre kjente forbyggende tiltakene for å bidra til redusert risiko for krybbedød. Det er når flere risikofaktorer får virke sammen at risikoen blir farefull

http://www.lub.no/oslo/lub.nsf/id/39AE5368A39455F1C125719C003DCC5F?OpenDocument

Skrevet

Vi brukte arvet springfjær madrass, og skal bruke den igjen. Jeg skal sette den ut i kuldegrader for å drepe event midd/bakterier før bruk. Men brukte jo ikke sprinkelsenga før ungen var 4-5 mnd, før det krybbe, kurv og vår seng(!). Vugge med ny skumgummimadrass, kurv med meget gammel skumgummimadrass, og ja, vår seng med fjærer er ikke helt ny..

Skrevet

Vi kjøper selvsagt ny madrass til en nye babyen. Den som sønnen vår nå har brukt har blit våt flere ganger av lekkasjer fra bleien..Selv om man forsøker å rengjøre den, tror jeg ikke det blir helt bra..Har kjøpt ny madrass på IKEA. Der har de vanlige skumgummimadrasser fra 150-250 kr..Så det er jo ikke akkurat noe stor utgift.

Skrevet

Madrassen fra førstemann er sikkert helt fin, men foreningen for krybbedød (eller hva den nå heter) anbefaler å kjøpe ny. Å bruke brukt øker vist sjansene for krybbedød betraktelig. Har litt å si om det går an å ta av trekket og vaske det. Gå på krybbedødsidene på nettet, der står det. Da har du ihvertfall den infoen som finnes fra ekspertene. Jeg kommer til å kjøpe ny. tenker at for et par hundre kroner er det ikke verdt å ta sjansen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...