Ludoline Skrevet 11. august 2008 #1 Skrevet 11. august 2008 Bruker dere fluortannkrem fra de får sin første tann? Det er jo bra med fluor da emaljen på tennene blir styrket. På den annen side så inneholder jo tannkremen en del unaturlige stoffer som det kanskje ikke er så lurt at de små får iseg. Klarer ikke helt å gjøre meg opp en mening over hva som er best... Starte nå når hun er syv måneder eller vente noen måneder til hun får flere tenner, kankskje særlig jekslene. Noen formeninger om dette? Hva er den generelle oppfatningen av dette i Norge?
Barbafin Skrevet 11. august 2008 #2 Skrevet 11. august 2008 Helsesøster anbefalte oss å begynne med fluortannkrem (barnetannkrem) fra første tann. Bare en bitteliten mengde (på størrelse med barnets lillfingernegl). Vi begynte så snart den første tannen kom fram (6 mnd) og har holdt på siden. Greit å få vanen med å pusse tenner inn fra begynnelsen synes jeg.
Ranveig R Skrevet 11. august 2008 #4 Skrevet 11. august 2008 Fluortannkrem frå første tann (bittebittelitt) er den generelle anbefalinga både frå helsestasjon og tannlegar.
Mooncake Skrevet 12. august 2008 #5 Skrevet 12. august 2008 Generelle oppfattningen i Norge er å bruke masse, masse flour. Selv bruker jeg ikke flour tannkrem på mine små barn. Er veldig nøye med tannpussen. For mye flour er skadelig.
Gjest Skrevet 12. august 2008 #6 Skrevet 12. august 2008 For det første så heter det fluor og ikke flour. Syns kanskje det var å ta litt hardt i når du sier at generelle oppfatningen i Norge er å bruke masse, masse fluor? Tidligere mente man at fluor måtte "bygges" inn i tennene under tennenes dannelse for å ha effekt. Men senere forskning viser at det er den lokale effekten i munnen som virker forebyggende mot hull i tennene. Statens helsetilsyn anbefaler bruk av fluortannkrem to ganger daglig, og ekstra fluor utover det kun for de som er ekstra utsatt for hull, for eksempel om de har hatt masse hull fra før, har en eller annen sykdom, eller andre forhold som kan virke inn. Andre land tilsetter fluor i drikkevannet, det gjør man ikke her til lands. Det er riktig at for mye fluor er skadelig, men det samme gjelder jo vitaminer og tran og andre ting som er viktig og bra i anbefalt mengde. De minste er jo mest utsatt for overdosering for fluor så det er viktig å følge anbefalt dose. Jeg bruker fluortannkrem to ganger daglig på jenta mi, som fikk tenner før hun var 5 mnd gammel. Men ikke mye, bare ca knappenålshodestor mengde, som skal økes tilsvarende barnets lillefingernegl når hun er ca 1 år, videre til ertestor mengde ved 6 års alder
Mooncake Skrevet 12. august 2008 #7 Skrevet 12. august 2008 Jaja, så ble det en liten skriveleif som jeg ikke oppdaget. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på den Som jeg sa så er Norge en stor tilhenger av fluor. Selv velger jeg å redusere inntaket av stoffet i det minste til barna blir større. Det er jo opp til den enkelte å velge. http://www.klokast.se/siem/Fluorbroschyr.html
Labambie Skrevet 12. august 2008 #8 Skrevet 12. august 2008 JEG er såpass ydmyk at jeg faktisk tror på det norsk helsevesen og tannhelsetjenesten sier. Fluor er tingen, og det bør man stole på. Jeg synes det er utrolig at noen faktisk "hever" seg over kunnskap, selvom de tror de gjør det som er best. http://www.babyverden.no/templates/Article____4129.aspx http://www.plusstid.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=LeftPage_6780&MainPage_6659=6780:0:4,3230:1:0:0:::0:0&LeftPage_6780=7057:22756::1:6783:4:::0:0 http://www.vitusapotek.no/no?id=35440 Jeg kan komme med mer om det trengs. I rest my case.
Mooncake Skrevet 12. august 2008 #9 Skrevet 12. august 2008 Og jeg har alltid blitt oppfordret til å tenke selv og gjøre opp mine egne meninger. Det er liten vits i å sette noen på på plass og hevde at man "hever" seg over, fordi dersom man gjør seg opp egne meninger om hva vitenskapen og undersøkelser sier om fluor (og gjerne i utlandet (f.eks USA)). Gjør du noen søk om fluor på nettet vil du se både artikler og studier for og imot. Jeg har ikke i noen av mine innlegg sagt at "NEINEI ALDRI I VERDEN BRUK FLUOR". Jeg vil si at det er opp til den enkelte å ta et valg (eller følge strømmen). Norsk helsevesen promoterer fluor, og greit nok, følg det rådet om dere vil. Jeg får vel legge til at jeg har litt kunnskap realtert om tema også, jeg har en siv.ing grad i kjemi.
Ludoline Skrevet 12. august 2008 Forfatter #10 Skrevet 12. august 2008 Takk for svar! Det er nok mange ulike meninger om hvorvidt fluor er bra eller ikke, og det var også derfor jeg skrev dette innlegget. Helsemyndigheter i ulike land kommer med forskjellige anbefalinger, og det er ikke alltid like lett å ta stilling til hva man bør velge når man bor i utlandet. I USA (ikke det at de er et land til etterfølgelse altså..!!) så virker det ikke som de vektlegger det i det hele tatt. Når det gjelder fluor tror jeg nok at jeg velger å begynne med tannkrem nå, et knappenålshode som det blir anbefalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå