Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er det bestemt, hvis det ikke skjer no før torsdagen blir jeg satt i gang... Kjempespennende at jeg endelig skal få gutten min, men håper på at det skjer naturlig før torsdagen (har liksom litt sansen for at kroppen ordner opp selv jeg...)!! Hva kan jeg forvente meg hvis jeg blir satt i gang (jeg er førstegangs, så jeg har jo heller ikke opplevd at ting går av seg selv da men..)?

Setter pris på både positive og negative erfaringer med dette slik at jeg vet litt hva jeg vente meg:)

På forhånd takk for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen erfaring av å komme i fødsel selv.

Har hatt svangerskapdiabetes hver gang, så får ikke gå lengre enn til rundt terminen.

Her er mine to erfaringer :)

NR 1 Ble satt igang 4 dager over terminen. Kom inn kl 08, fikk klyx.

Kl 09 så fikk jeg modningstabl. Skulle ligge i ro i 2 timer.

Mener det skal gå 6 timer mellom neste kur. Merket ikke noe spesielt til den tabl. Fikk en ny kl 15. Lå i ro i 2 timer.

Pappan han var hjemme. Så jeg skulle ringe han når ting skjedde.

Husker jeg var nede en tur og ringte han halv ti på kvelden. Da hadde jeg en del kynnere, men litt mensmurringer bare. Ikke vonde. Sa jeg trudde ikke det kom til å skje noe på en stund.

På føden igjenn, i elvetiden så hadde jeg kynnerlignende (sikkert modningsrier) men de var litt vondere, men ikke noe mere enn mesvond, men litt vondere enn halv ti.

De ville la meg ligge på fødestua istedet for å trille meg på barselavd. Men de trudde ikke noe ville ksje den natta , så jeg fikk en paracet og en sovetabl, så jeg fikk sovet den natta. Neste morgen skulle jeg få ny tabl.

MEN trur du jeg fikk sove? Nei :) Da begynte det for fult. Riene begynte å bli vondere, og regelmessige. Nå husker jeg ikke alt i detalj her, jenta er jo 9 år nå :)

Men vi ringte til slutt pappan som så gjerne ville være med på fødselen. ringte han vel 2 om natta. Har bare 20min til sykehuset. Så han kom sånn i halv tre tiden. Og jenta hun var ute kl halv fire den natta :)

Husker jeg sa til han, for han var litt forkavet da han kom, er leeeenge igjenn sa jeg..jeg trudde jo det hehe. Men gikk kjapt og greit.

Med nr 2

Ble satt igang 1 dag før terminen.

Denne gangen hadde jeg gelekur.

Ble vurdert om morgenen, og skulle komme tilbake kl 13.

fikk klyx og så fikk jeg denne geleen. Lå i ro i 2 timer.

Gjorde det samme denne gangen også, pappan var hjemme, og jeg skulle ringe. Stakkarn hadde feber og influensa også:)

Fikk vel en ny kur kl åtte. Jeg fikk velge selv, for da hadde jeg allerede fått regelmessige rier, men de var ikke effetive. For de hadde tenkt å ta vannet visst jeg hadde modnes, men det hadde jeg ikke.

Så jeg takket jo ja til enda en kur jeg kl åtte på kvelden.

Skulle ligge i ro i 2 timer. men ikke lenge etter så begynte riene å ta seg opp. Så vi ringte pappan.

Rett etter han kom, så hadde jeg vel en halvtime igjenn å ligge i ro. Da gikk vannet mitt. ringte på og sa ifra. Men de ville jeg skulle bare ligge iro den halvtimen jeg hadde igjenn.

Vet ikke om det hadde gått den halvtimen helelr jeg siden vannet gikk, før jeg fikk pressrier, så de bare løftet meg over i fødesenga.

Så da var det bare å vente over 2 pressrier før jeg kunne presse. Så var jenta ute halv elve på kvelden.

Så var ikke lenge pappan fikk være med denne gangen heller.

Så jeg har vel bare positiv erfaringer ang å bli satt igang.

Blir det denne gangen også visst ting ikke skjer av seg selv før terminen. Hadde jo så klart vært det beste om den satte seg igang av seg selv. Men da må jeg få før terminen..

Skrevet

Tusen takk for svar, og godt å høre at du har positive opplevelser med dette:)

Noen andre med erfaringer?

Skrevet

Jeg slapp modningstabletter og ble satt i gang 12 dager etter termin for to år siden. Ble lagt inn om ettermiddagen. De satte inn et ballongkateter for å prøve å se om det satte i gang noe om natten. Ingenting skjedde, men jeg var godt moden morgenen etter. De prøvde å ta fosterhinnen med en "heklenål" for å fremprovosere naturlige rier, men de klarte ikke ta hull. Derfor ble jeg satt på riestimulerende drypp. På den måten ble jeg lenket til sengen siden babyen må overvåkes hele tiden med en scalp (en ledning som festes til babyens hode). Så det var et strev uten like å bevege seg med alle ledningene som var koblet til kroppen både nede og oppe, og hver gang jeg skulle på do var til fra og tilkobling. Fikk ca 1 cm åpning i timen, men så stoppet det opp når jeg hadde ligget i ca seks timer og hadde fem cm åpning. Etter dette lå jeg i seks nye timer med bare rier uten at det åpnet seg mer, og det var full styrke på dryppet. Kjempetette og vonde rier, og jeg gjorde alt uten smertestillende så det begynte å tære på kreftene.

Når klokken ble rund 23 om kvelden ble det beordret akutt keisersnitt på meg og da gikk "lufta ut av ballongen" og jeg begynte å gråte. Hadde jo jobbet så hardt for "ingenting". Kl.00.03 var jenta vår ute på operasjonssalen og skrek med en gang. Selve keisersnittprosedyren gikk kjempefint, og de var så ivaretakende.

Det endte jo bra og det er det viktigste, men jeg må si jeg ønsker meg mer enn noe annet på jord å få oppleve en vaginal fødsel denne gangen. Får jeg ikke det, betyr det jo at jeg aldri får oppleve det, og det vil føles som et tomrom i mitt liv i alle fall.

Skrevet

Hei!

Jeg ble satt i gang for to år siden! Fikk en modningspille kl 0900 om morran og måtte ligge stille i to timer. Skulle få ny pille etter 6 timer hvis ingenting skjedde.

Kl 1100 måtte jeg på do og kunne da stå opp av sengen. Spiste, gikk på do og hoppa i dusjen.

Kl 1300 kom jeg ut av dusjen og stod å stelte meg da jeg begynte å få vondt. Røska med meg sakene og kom meg inn på rommet i en fei!

Kl 1315 ringte jeg på jormor og sa at jeg hadde tette rier. Mindre enn 5 min mellomrom og de varte ganske lenge.

Kl 1530 hadde jeg 4 cm og kunne få epidural. Hadde da ikke mellomrom mellom riene i det hele tatt.

Kl 1615 begynte epiduralen og virke og det var som å komme til himmelen, ikke mer vondt i det hele tatt.

Kl 1727 hadde jeg verdens nydeligste prinsesse i armene!!

Lykke til..

Skrevet

Var ikke moden når jeg ble igangsatt, men fikk to modningspiller i skjeden på kvelden kl 20 og la meg da for natten. Kjente ingentingen gjennom natta, og på morgenen skull ejeg få to nye piller. Skulle bare dusje og gå på toalettet først. På do gikk vannet, fikk rier med en gang etterpå. Så gikk det nesten 3 timer og tulla var ute. Var vondt og intenst...men slapp å ha smerter så veldig lenge da:)

Hadde ikke hatt noe imot å bli igangsatt denne gang og, ble ikke skremt:)

Skrevet

Jeg ble satt igang pga vannavgang og at det ikke skjedde noe mer på 3 døgn. 4 timer fra jeg begynte å ha vondt til babyen kom ut. Litt intenst, men hadde gjerne hatt lik fødsel denne gangen også.

Lykke til!

Skrevet

Tusen hjertelig takk for alle svar jeg har fått. Nå føler jeg meg litt mer "klar" til det som kommer til å skje på torsdagen (hvis ingenting skjer før det;)).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...