Gå til innhold

Hva er realkompetanse??

Anbefalte innlegg

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg har fullført helse og sosial, helseservicefag, og vil ta helsesekretær på et av disse "ressurs" skolene. Der står det at prisen varierer "Avhenger av hva du får godkjent gjennom realkompetansevurderingen"... hva betyr dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så vidt jeg kan huske må du ha fyllt disse kravene for å få realkompetanse:

* fyllt 25 år

*ha svenne brev/ fullført vid. gående utdannelse

*ha mer enn 5 års yrkes erfaring.

Mulig det holder med et eller noen av punktene.Det kan du jo får så vidt google..

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Nei, det er generell studiekompetanse ;)

Skrevet

...Realkompetanse er vel noe man kan benytte seg av f. eks hvis man mangler generell studiekompetanse og ønsker utdanning på høyere nivå uten å måtte ta x antall timer realfag som kreves for å oppnå studie kompetansen.Rotete skrevet dette, står midt i middagren men må dibbe likevel ;)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

hm, okey.

Jeg skal ikke ha dette for å ta høyere utdanning, men jeg så på skolen som tilbø faget jeg ønsket, at man fikk prisen redusert etter realkompetansevurderingen...

jaja, nå har jeg sendt de en mail og spurt hvertfall. takk uansett :)

Skrevet

Klippet og limt fra samorndet opptak (desverre på nynorsk):

Søkjarar som ikkje har generell studiekompetanse og som er minst 25 år gamle i opptaksåret, kan søkje om opptak på grunnlag av realkompetanse.

Realkompetanse er all den kompetansen ein person har skaffa seg gjennom lønna eller ulønna arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller på annan måte.

Kvar enkelt lærestad avgjer sjølv kva som gir realkompetanse til studia sine. Same type studium kan difor ha ulike krav til realkompetanse, slik at vurdering ved ein lærestad ikkje gjeld ved andre lærestader. Informasjon om dei konkrete krava til realkompetanse får du ved den enkelte lærestaden.

Sjølv om du får godkjent realkompetanse til eit studium, vil ikkje dette automatisk gi tilbod om studieplass. Dersom det er fl eire kvalifi serte søkjarar enn talet på studieplassar, blir dei rangerte etter ei skjønnsmessig vurdering.

Godkjent realkompetanse er ein alternativ måte å kvalifisere seg på. Sjølve studiet og krav til arbeidsinnsats er det same for alle studentane uavhengig av opptaksgrunnlag.

Slik søkjer du

Fristen for å søke på grunnlag av realkompetanse er 1. mars. Når du søkjer, må du krysse av for realkompetanse som opptaksgrunnlag. Etter at søknaden er registrert, vil du få tilsendt eit omslagsark for kvar lærestad du har søkt. Omslagsarket skal du fylle ut og sende direkte til kvar lærestad – med vedlegg. Det er ditt ansvar å vise at du har

realkompetanse for studia du har søkt.

Alle skjema må difor være tilfredsstillande utfylte. Vi anbefaler deg å lese om dokumentasjon.

Dersom du krysser av for realkompetanse sjølv om du har/får generell studiekompetanse, blir søknaden vurdert i vanleg opptak.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

aha, takk! :)

Så da teller jo de 2 "åra" jeg har for noe :) Takktakk :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...