Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som mener de som ikke har barnehageplass og dermed mottar kontantstøtte er snyltere.

Er dere blåste? Hvor mye koster ditt barn som går i barnehage, staten? det er ihvertfall over det dobbelte av hva en får i kontantstøtte. Hvorfor er det retferdig at du, fordi du var heldig, skal få sponset barnehage til (er det ikke rundt 8000 en barnehageplass koster) Mens en som ikke var så heldig å få barnehageplass ikke skal få en krone?

Barnehageplass skulle vært lovfestet, og de som ikke fikk plass skulle få kompensasjon i form av tapt arbeidsinntekt syns nå jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror en barnehageplass koster mer enn 8000, en god del mer også men jeg husker ikke helt.

Jeg håper for guds skyld at de beholder kontantstøtten fordi da har vi kaaanskje funnet en måte jeg kan være hjemme litt lenger slik at vi slipper å sende minstefrøkna i barnehagen når hun er 10 mnd.

Jeg ser ikke helt hvorfor folk er så negative når det kommer til ks, som sagt så koster det staten MYE mer for hvert barnehagebarn og hvorfor skal man ikke kunne unne folk å være hjemme litt lenger enn 10-12 mnd?

Skrevet

Du vet, i følge de rød/grønne er det eneste saliggjørende å få ungene i barnehage så fort som mulig. Foreldre er ikke selv i stand til å ta seg av dem, og hjemmeværende er ikke gode nok skattebetalere...

De har faktisk klart å få folk til å tro at *barnet* har behov for barnehage fra det er under året gammelt, viktig med pedagogisk riktig oppdragelse på småtråkka vettu... En barnehage nede i veien her opererer med 50 timers fulltidsplass i uka, hadde blitt ramaskrik om foreldrene måtte være på jobb 10 timer hver bidige dag, men ettåringer, de fikser det visst greit... Eller, det er vel det vi helst vil tro, hva skal folk ellers gjøre?

Skrevet

Et barn fra 0-2 år tom det året barnet fyller 3, får barnehagen 94.990 kroner pr barn i statstilskudd. I tillegg kommer det investeringstilskudd og kommunalt tilskudd. Så en barnehageplass koster ca 11000 kr.

Skrevet

Det er helt OK at de som ikke får barnehageplass får kompensjon slik at de kan kjøpe barnepass et annet sted.

Barnehageplass er forresten lovfestet fra 2009.

Skrevet

Det er aldeles i orden om folk vil ha ungene sine lenge hjemme, men da får de betale det selv!

Skrevet

Landet trenger min (og andres) arbeidskraft, derfor sponses barnehageplasser. Når jeg jobber, betaler jeg også inn skatt, i motsetning til den som går hjemme med kontantstøtte.

Jeg mener IKKE at kontantstøttere snylter på staten. Hvis vi hadde måttet gå hjemme pga manglende barnehageplass, hadde vi ikke latt være å ta imot den, når den engang er der.

Skrevet

Men er det ikke litt på tryne at noen blir tvunget til å ha barna hjemme, mens andre har flaks og får barnepass dekket av staten? Hvorfor er det urimelig å kreve at det skal være likt?

Kontantstøtta er rævva sånn den fungerer i dag. Det er ikke noen reel kompensasjon om man blir tvunget til å være hjemme. Men det er ihvertfall bedre en ingenting. Uhørt å fjerne den før staten kan tilby barnehageplass til alle.

(de som velger å være hjemme fordi de har lyst til det stiller i en annen klasse syns jeg)

Skrevet

Men hvilken kompensasjon får foreldre som ikke får sin lovfestede barnehageplass fra 2009 da? Det lurer jeg på.

Skrevet

men les hva jeg skriver da. Jeg snakker om de som EGENTLIG er ute i arbeidslivet, men som blir tvunget til å være hjemme, fordi de ikke får barnehageplass.

Skrevet

Jammen jeg både jobber OG mottar kontantstøtte jeg. Går an det skjønner du!! Dessuten har jeg betalt skatt i maaange år og mannen min jobber da og betaler og bidrar til samfunnet. Så jeg betaler skatt og bidrar med arbeidskraft. Fjerner de ks, så er det et bidrag til landet jeg stopper og det er flere barn!! Jeg NEKTER å sette barna mine i barnehagen fra de er 10 mnd, slik at staten for formet barna mine til små jenser og kristiner, for det er det Stoltenberg og Halvorsen vil!!

Og hvis det å motta ks er snylting, hva i all verden er engangsstønaden da?? Fjerne den også da..

Skrevet

Hvis flesteparten av de som mottar KS jobber fullt, får de unnskylde meg at jeg gikk ut fra at de fleste var hjemme med barn.

I mitt yrke er det umulig å jobbe kun på kveldstid, og barnehageplass gjør det mulig for meg å bruke utdannelsen min akkurat nå.

Angående barnehage og politisk tilhørelse:

Jeg har ennå ikke sett noe særlig til sosialist-utdannelsen i barnehagen (jeg oppfatter det å ha det gøy sammen og oppføre seg fint mot hverandre som noe det er tverrpolitisk enighet om!)

Og jeg tror det går mange utmerkede kommende høyrefolk i alle landets barnehager.

Skrevet

Man får ikke kompensasjon for et tilbud man ikke får. Det er mange som har lovfestet rett til ulike ting, f.eks. barn med spesielle behov som trenger tilrettelagt undervisning, funskjonshemmede som trenger tilgang til offentlige bygg, eldre som trenger sykehjemsplass osv osv. Det er selvsagt synd, men slik er det nå.

Skrevet

De som trenger barnehagen aller mest, deriblant mange minoritetsspråklige barn - er de som bl.a pga kontantstøtten - går aller minst i barnehagen. Dette ble KrF advart mot da de innførte KS- uten å bry seg nevneverdig om det.

Jeg synes det er helt glimrende at SV nå synes å stå fast ved de de hele tiden har sagt: Kontantstøtten skal gradvis avvikles.

Såfårheller flere komme seg ut i arbeidslivet - samfunnet trenger det, og Norge har gode nok ordninger til at man heldigvis kan kombinere lønnet arbeid med det å få barn.

Jeg får gjerne flere (har to) for å kompensere for deg over som ikke vil ha flere:)!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...