lynis Skrevet 11. august 2008 #1 Skrevet 11. august 2008 Har vært en snik leser her i mange uker nå, og ser det er massevis av innlegg hvor man lurer på hva som er trygt å spise. Ser dessverre at det er en del overhysteriske mennesker der ute som knapt tør å spise noen ting av frykt for å bli smittet. Vet det er forskjellig praksis blandt leger hva man advarer mot. Skulle derfor ønske at norske myndigheter fikk lagd et info hefte alle gravide fikk ved første kontroll, der det var korekte opplysninger om hva man bør holde seg unna,hvorfor man bør det og hva konsekvensene kan være. Det som i norge advares mot er listeria og toxoplasmose. To bakterier som begge dør ved varmebehandling. Listeria tåler ikke å bli fryst, men det tåler toxoplasmose. Listeria kan man finne i såkalte mykoster. Dette er oster som camembert, brie og blåmugg oster, Altså ikke smøre oster fra tine, som er pasteurisert. Dette står også på pakkene. Men,selv om man advarer mot denne bakterien, så er det ikke sånn at om man spiser sånn ost så er man automatisk smitta. I norge forkekommer denne bakterien svært sjelden, men siden utfallet kan bli så tragsik er det altså advart mot den. En annen sak jeg har sett folk bekymre seg unødig for er kjøttpålegg.. her er det igjen kun det som er varmebehandlet man skal holde seg unna. Altså spekemat. Vanlig røkt skinke og og lammerull og annet pålegg er fullstendig trygt å spise. Leste et sted at man kun måtte spise det som hadde god holdbarhetsdato, men her i norge er det ikke noe pålegg som blir surt dagen etter at datoen gikk ut. Alle kjøttprodusenter opererer med en viss sikkerhetsmargin. Så om skinka går ut om to dager, er den akkurat like god som den var for en uke siden. ( sett i det lys at den er nyåpnet) Ellers bør man spise gjennsomstekt mat, men om man oppdager at biffen var litt rosa inni, så er det ingen fare uansett. Hadde ei vennine som var ganske ekstrem, hun kunne ikke spise noen ting for alt var liksom skadelig. Ikke potet, ikke kjøtt og ikke melkeprodukter... alt basert på tilfeldige artikler funnet på nett. Dessverre. Så folkens, oppfordringa mi er å slappe av, spise et variert og sunt kosthold og bruk litt mer energi på å kutte ut sukker, fremfor å lete etter mulig listeria kilder... sukker er ikke noe bra for ungen ihvertfall!
Juli68 Skrevet 11. august 2008 #2 Skrevet 11. august 2008 Så sant, så sant - dette var nyansert og bra beskrevet. Jeg tror det er en god måte og prøve å nyte ulik/vanlig mat som gravid nettopp på denne måten. Med en kombinasjon av innsikt om fakta og litt lave skuldre gjør en litt mer avslappet tenker jeg. Nok av bekymringer har vi likevel
Maya_1 Skrevet 11. august 2008 #3 Skrevet 11. august 2008 Må bare få korrigere deg at det kun er det som IKKE er vrmebehandlet av kjøtt man skal holde seg unna Ellers helt enig. Hadde også ei venninne som løp hysterisk rundt i 9 måneder og ikke kunne spise noenting. Jeg skjønner ikke problemstillingen, jeg følger alle rådene til mattilsynet og føler meg ikke særlig begrenset i det hele tatt. Det er mer skadelig å stresse livet av seg, folk må roe seg ned litt
lynis Skrevet 11. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 11. august 2008 oi! et lite ord som ble borte der, var selvfølgelig IKKE jeg mente...
småsmurf Skrevet 11. august 2008 #6 Skrevet 11. august 2008 Ja, det er jo bare til å bruke litt sunn fornuft. Holder meg og vekke fra det som ikke er anbefalt, men det var ikke noe av det jeg pleide å spise i utgangspunktet heller. Og får jeg servert noe andre steder, ja så spiser jeg det. Sjansen er jo mikroskopisk for at akkurat jeg blir smittet.. Men hadde nok vært mer skeptisk viss jeg var på ferie i utlandet. Drikker forresten upasteurisert melk, men det er jeg vokst opp med, og vil tro at jeg tåler det meste av bakterier som kunne vært der. Bruker det stort sett til matlaging, men er jeg tom for kjøpemelk, så drikker jeg den og.
EinFrosk Skrevet 11. august 2008 #7 Skrevet 11. august 2008 Småsmurf: Det er ikke deg upastauristerte melkeprodukter kan være farlig for, det er fosteret. Skal ikke si det sikkert, men tror ikke det spiller noen rolle at du er vant til det. Jeg spiser ingen type "risikomat" og ihvertfall ikke når jeg får den servert, da vet jeg ingenting om hva som er gjort/ikke gjort med den og hvordan den er oppbevart. Nå har jeg enda ikke fått noe slikt servert, med unntak av en restaurantmiddag der de var veldig behjelpelige og visste akkurat hva som var trygt. Sa ikke at jeg var gravid en gang, bare at jeg ikke ikke skulle ha spekeskinken som hørte til i treretteren. Ser ikke på meg selv som hysterisk, jeg bare følger mattilsynets rettningslinjer.
Girlygirl83 Skrevet 11. august 2008 #8 Skrevet 11. august 2008 Vel, det ble funnet listeria i et parti Familieskine fra Gilde i Mars, så at kjøttpålegg alltid er fullstendig trygt er sprøyt.
imami Skrevet 12. august 2008 #9 Skrevet 12. august 2008 Kjære girlygirl83, ingenting er alltid fullstendig trygt :-) Du KAN bli påkjørt av en bil selv om du krysser fotgjengerovergangen på grønt lys. Det handler om risiko, og risikoen er alldri null. Men du må sammenligne med alternativene. Og det er nok mer skadelig for barnet å være overbekymret og/eller ha et dårlig og lite variert kosthold, enn å glad og fornøyd spise familieskinke.
Lemonia Skrevet 12. august 2008 #10 Skrevet 12. august 2008 Så godt å se slike innlegg. Føler meg noen ganger veldig alene i "sunn fornuft"-land. Virker som det er veldig mange som ikke bare skal holde seg unna de advarte matsortene (det er greit nok) men i tillegg inkluderer en rekke andre matvarer sånn for sikkerhetsskyld. Jeg synes til stadighet jeg ser innlegg på diverse forum hvor folk blir nærmest hysterisk fordi de spiste ørlite røkelaks eller spekeskinke eller falt for fristelsen og spiste noen kjeks med brie. Har til og med sett oppfølgingsinnlegg hvor de nevnte personene dagen etter våkner med litt mageknip, snørrete nese eller hva det måtte være og er hellig overbevist om at det skyldes gårdagens fenalår og nå kommer babyen til å dø. Det må være slitsomt å leve sånn og jeg er sjeleglad for at det ikke er meg.
Gjest Skrevet 12. august 2008 #11 Skrevet 12. august 2008 Da jeg var hos legen spurte jeg om jeg kunne spise salami, eller var det spekemat? Han så på meg med milde øyne og sa "Svangerskap er en naturlig tilstand, ingen sykdom! Lev så normalt som mulig." Han mente at veldig mange jenter/damer i min generasjon (er 31) er veldig opptatt av å være Flinke. Hele tida. Vi skal spise riktig, vi skal trene riktig osv. Og dette forsterkes når vi blir gravide. I tillegg bor vi i et land der likt og ulikt av informasjon er tilgjengelig Hele Tiden, for eksempel på sider som denne. Dermed blir det rikelig anledning til å finne ting å Bekymre Seg Over... Jeg prøver faktisk å begrense min egen tilgang til lesestoff, for jeg klarer ikke å ha noe sånt uten å lese det. Jeg spiser ikke gammel brie og hvalkjøtt, men jeg går heller ikke inn på alle mulige gravide-sider med debattforumer hele tida. Jeg sa nei takk da ei venninne tilbød meg noen aktuelle blader. Og jeg har det bra! Lykke til, alle Flinke der ute : )
lynis Skrevet 12. august 2008 Forfatter #12 Skrevet 12. august 2008 Takk og lov for at det fins flere fornuftige sjeler der ute. Var redd jeg var en av mindretallet som ikke stressa så med denne maten.
magica fra tryll Skrevet 12. august 2008 #13 Skrevet 12. august 2008 Godt og lese. Prøvde meg på å skrive et lignenede innlegg tidligere, og da fikk jeg bl.a høre at jeg var uooplyst:) Nå kunne jeg jo smile litt av det, siden jeg føler meg som en rimelig oppegående, utdanna 5.gangs-fødende på 41. Så takk for mange fornuftige, fine innlegg:)
Girlygirl83 Skrevet 12. august 2008 #14 Skrevet 12. august 2008 Unndskyld meg, men trådstarter sine ord om kjøttpålegg var at det er fullstendig trygt, og dette er feil. Skjønner ikke hvorfor slike innlegg blir laget, dere kan nå drite langt i hva andre gjør. Om vi velger å være forsiktige så er det vårt "problem". Noen er mer forsiktige av seg enn andre. Respekter!
lynis Skrevet 12. august 2008 Forfatter #15 Skrevet 12. august 2008 girlygirl83: gi meg et eksempel på noe i verden som er fullstendig trygt! hvor mange tonn familieskinke tror du blir produsert hver dag,og når du da regner ut den ene lille promillen det partiet med listeria infisert kjøtt utgjør så ser du at kjøttpålegg i norge ikke kan defineres som annet enn trygt. At akkurat det partiet ble oppdaga viser vel hvor gode kontroll rutiner det er på kjøtt. Nå er det mulig jeg ikke følger mye med, men jeg har aldri hørt om at det er mye sånn i norsk kjøttpålegg og jeg har jobba i bransjen i mange år. Og jeg har full respekt for at andre er mer forsiktige enn meg. Men jeg ser jo at det er MYE skremselspropaganda ute å går fordi enkelte overhysteriske mennesker, og da mente jeg ikke nødvendigvis deg, skaper mye frykt blandt de som kanskje er usikre og har fått dårlig informasjon. Og skal dette få bre om seg, så kommer det til å bli et større problem enn smittefaren. Folk kommer jo knapt til å tørre spise noe av frykt for å gjøre noe galt, og resultatet blir ensartet kost som ikke er bra hverken for mor eller barn. Tro det eller ei, så er det ikke bra for fosteret at mor har spist kun økologisk hjemmebakt brød med sterilt dyrkete blåbær på i 9 mnd. ( om det så var at blåbær ikke var farlig da..) Jeg kommer nå ihvertfall til å fortsette mitt svangerskap med akkurat samme mat som jeg pleier å spise ogjeg er helt sikker på at det kommer til å gå bra.
Girlygirl83 Skrevet 12. august 2008 #16 Skrevet 12. august 2008 Ikke overdriv nå!! Det er forskjell på å spise ingenting og holde seg unna det som KAN være farlig. Sier ikke at man skal la være å spise skinke, det står det heller ingeting om på mattilsynet sine sider. MEN, jeg reagerte på at trådstarter sa det var fullstendig trygt, for det er det ikke. Så om noen velger å holde seg unna skinke, så er det deres sak og høyst forståelig, for meg i allefall, når man faktisk har oppdaget listeria i det. Problemet med kjøttpålegg er jo at det er vakumpakket og listeria har gode vekstvilkår om det skulle være listeria i . (Som ja, er utrolig skjeldent, men kan skje) Varmebehandlet ferskt kjøtt er noe annet og det skjønner de fleste. Syns det er latterlig å si at "folk etterhvert ikke kommer til å tørre å spise noe" . Det er stor forskjell på det, og å holde seg unna potensielle farer. Hvor stor faren er får hver enkelt avgjøre. Jeg lider ingen nød når jeg velger å være forsiktig. At jeg holder meg unna visse ting i 9 mnd er MIN buisness. UANSETT har ALLE godt av å spise mindre kjøtt. Gravid eller ei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå