Gå til innhold

Utetid i barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min ( 15 mnd) har begynte i barnehage i slutten av april, og jeg har reagert litt på at de er så lite ute. Hvis jeg får anledning til å hente han tidlig en dag, feks kl 15, så møter jeg de ofte i garderoben, på vei ut for første gang den dagen.....

I dag har han ikke vært ute i det hele tatt. Greit nok, vi bor i Bergen, og det er ikke akkurat fint vær ute i dag, men en liten time ute i frisk luft kan vel ikke skade.

Er dette vanlig i bhg rundt omkring?

Må legge til at de store er ute etter lunsj, altså i sovetiden til de små, men det betyr vel ikke at de små ikke skal få være ute?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her i min bhg (Sandnes så ikke så innmari mye bedre vær enn i Bergen) er de ute fra etter lunsj til de blir hentet vanligvis dersom det ikke er fryktelig vær (de minste sover etter lunsj, men er ute etter det). Faktisk veldig sjelden de er inne når vi henter, og de spiser ofte fruktmåltidet ute også, spesielt vår/sommer/høst når været ikke er aller verst. Er været fint er de i tillegg ute mellom frokost og lunsj.

Skrevet

Hos oss er de minste som regel ute en økt fra ca 8.45 og en økt på ettermidagen etter soving og spising. Hvor lenge de er ute hver gang varierer, men minst en time hver gang. Er været fint spiser de ute også. Da går de ofte bare inn for å sove. De er altid ute minst en gang om dagen, uansett hvor dårlig vær det er. Tror riktignok det er en grense på -15 grader, men det intreffer sjelden.

Skrevet

Krev at ditt barn er ute hver dag!

Vi hadde dette som "fanesak" for noen år siden da eldstemann begynte i barnehagen. Han var en av de minste og sov mellom 12-14 hver dag. Av og til gikk avdeling ut mens han sov(sov inne) og da kunne det fort bli flere dager særlig på vinteren at han ikke var ute.

Det vi gjorde var å skrive opp hver dag han var i barnehagen om han var ute eller ikke. Vi spurte hver dag - når har de vært ute/har vårt barn vært ute. Hvis svaret var negativt så spurte vi hvorfor ikke - og feks "vi ser helst at vårt barn er ute hver dag - det må da være mulig å få til selv om han sover på dagen? Kan ikke de små være ute før lunsj feks?" Mao - maste en god del.

I tillegg i og med at vi skrev opp når han var ute kunne vi "konfrontere" dem med antall dager han hadde vært ute/inne.

Vi tok det opp med helsesøster(som var enig med oss..) og refererte til henne både på foredremøte og på foreldresamtaler om barnet. I tillegg snakket vi med andre foreldre slik at de også kunne snakke med de ansatte om det.

Alt dette hjalp og etterhvert var de ute hver dag alle barna.

Jeg tror ikke det blir bedre for dere om dere ikke tar tak i det nå. Tross alt er det nå det blir dårlig vær og mørkt og ikke akkurat mer motiverende å gå ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...