Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva er dealen med nesespray? jeg mener å huske å ha lest noe om bruk av denne under graviditet...er så fryktelig tett i nesen nå, får ikke puste og føler hodet skal sprenges..takker for svar,dersom dere har noen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde det helt likt i sommern. Gikk på apoteket å spurte, har også hørt at man ikke skal bruke det. Men hun dama på apoteket sa at det ikke var noe problem så lenge man ikke brukte det mer enn det som står på pakken..Var ingen av dem som kunne føre til fosterskader. Kjøpte ikke Otrivin, men en annen type. Jeg tok en sprut i det borret som var mest tett før jeg la meg, slik at jeg fikk sove. Å det er ikke mye. Men faren er jo at man blir avhengig av det da. Så vist du er skikkelig forkjøla ville jeg kanskje gått for saltvann, det er iallefall ikke farlig.

Er vist ett av de problemene man kan ha i svagerskapet, slimhinnene blir mer hovne. Men for meg gikk det over etter ett par uker. Men gå på apoteket å spørr du:)

Skrevet

Kjøpte nesespray for barn jeg...

Inneholder mindre stoffer og hjalp meg betraktelig

God bedring :-)

Skrevet

Jeg var helt tett de siste tre mnd i forige svangerskap. Jeg brukte da nesespray for 2-10 år hver kveld slik at jeg fikk sove. Den natten jeg fødte han forsvant nesetettheten med en gang. Jeg tok ikke skade av å bruker det i 3 mnd heller( står man kan bli kronisk hoven i nesa av å bruke det i over 10 dager osv).

Jeg snakket med en jodmor i dette svangerskapet som sa at hun måtte bruke nesespray hver kveld i 6 mnd når hun gikk med sin unge. Hun sa at det virker bare lokalt, og at hovenheten hadde forsvunnet med en mang når hun fødte også.

Blir jeg hoven i nesa igjen så skal jeg begynne med spray med en gang, jeg er ikke i tvil. Å gå tett i nesa, og særlig når man skal legge seg er helt forferdelig!

Skrevet

Jeg ville ALDRI brukt nesespray mer enn de 10 dagene som blir anbefalt, kjenner to stykker som mistet luktesansen på grunn av lengre bruk.

I svangerskap anbefaler de saltvannsspray i tillegg, da slimhinnene blir veldig tørre. Jeg bruker det til vanlig, og Otrivin for barn ved "krisetilfeller".

Skrevet

Jeg hadde bihulebetennelse tidlig i svangerskapet og kunne knapt puste gjennom nesa. Legen var ganske streng og sa at jeg ikke skulle bruke nesespray, men saltvann, peppermynteolje eller dampbad istedet.

Husk all medisin påvirker fosteret.

Skrevet

Det står på pakkningsvedlegget; bruk ved graviditet er ukjent (eller noe i den dur). Men det står det på de fleste legemiddler. Legen sa til meg at det kan brukes, men med måte. Bruk minst mulig.

Jeg brukte det ikke da jeg var tett i nesa tidligere i svangerskapet, siden det er da all vesentlig utvikling skjer. Var forkjøla, og var helt tett, håpløst å sove.. Blir jeg alvorlig tett igjen, sykdom ol, kommer jeg til å bruke, fosteret tåler litt mer etterhvert (Var smart med den barnesprayen).

Nytter ikke med diverse saltvanns nesesprayer! ol!!! Er du helt tett, så virker de kanskje i maks 10 min, så du rekker jo ikke å sovne engang.

Skrevet

Et generelt råd når du lurer på noe angående legemiddel: Gå inn på www.felleskatalogen.no og les om legemidlene og hvordan disse skal brukes under graviditet og amming. Statens legemiddelverk har godkjent omtalen av preparatene, og legene bruker selv felleskatalogen når de skal skrive ut legemidler. Ofte er det som står på pakken du kjøper på apoteket, mangelfult.

Når det gjelder nesespray, f.eks. otrivin, står det i felleskatalogen at man kan bruke dette i graviditeten i terapautiske doser, det vil si det som anbefales i pakningsvedlegget.

Jeg har selv vært skikkelig forkjøla i flere dager nå, og nesesprayen morgen og kveld har reddet tilværelsen min og gjort den litt mer levelig. Lettet litt på trykket i bihulene rett og slett. Har også skylt nesa med saltvann, med en sånn neseskyller, men er så tett at det er så vidt vannet renner fra det ene neseboret til det andre. Deilig å få renset opp slimhinnene på denne måten, men det varer som noen andre bemerket her, ikke veldig lenge.

Men jeg ville også vært forsiktig med å bruke det mer enn ti dager om gangen. Lillebroren min ble avhengig av nesespray, og følte han skulle kveles om han prøvde å slutte.

Skrevet

jeg har vært avhengig av nesespray noen år nå jeg... og fikk i tillegg "gravid"nese tidlig når jeg ble gravid... legene sa til meg at jeg må bare fortsette å bruke det, for jeg prøvde å slutte, og sov ikke på 5 uker, og det er langt verre enn noe annet. det skader ikke fosteretpå noen måte så..

saltvann osv fungerer ikke på alle! er nå 30 uker på vei, og bruker det fortsatt hver dag osv..

Skrevet

Jeg er også nesesprayavhengig. Var det før jeg ble gravid, og ble enda tettere når jeg ble gravid, så her brukes det desverre daglig. Men alle prater på hvor skadelig det er for slimhinnene med denne avhengigheten. Men jeg har lest/og hørt med nese/øre/hals spesialist, at det skader ikke slimhinnene varig. Når man (en gang) klarer å slutte med nesesprayen igjen, så vil slimhinnene gå tilbake og bli normale igjen. Men et problem er kanskje at når man først har vært avhengig, så er man lite tolerant for å få tett nese uten å starte opp med sprayen igjen. Jeg klarte meg uten en kort periode før jeg ble gravid, men så kom det en liiiten forkjølelse som ødela igjen ;)

Brukte nesespray i forrige svangerskap også, uten at jenta mi fikk noen men av det.

Skrevet

Jeg merker og at viss jeg har brukt nesesprayen ved forkjølelse, i nærmer 14 dager i strekk, så får jeg tendenser til avhengighet..=) Føler at tettheten ikke gir ordentlig slipp lengre. Men da er det bare til å være streng med seg selv, og ikke bruke den på et døgns tid, så gir den siste tettheten seg og=) Når du ikke er helt tett lengre, så er det bare

til å gi seg, da løsner resten når du slutter.

Men kjenner og folk som er ordentlig avhengige...=)

Skrevet

Det beste er å bruke de Rhinox endose dråpene og ikke spray for sprayen inneholder konserveringsmiddel sa iallefall min lege!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...