Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lange bør man vente med å fortelle sin 14årige datter at hun skal bli storesøster? Jeg har ingen støtte fra barnefaren, han håper faktisk at jeg mister siden jeg blånekter å ta abort, har mistet før, men nå kjennes det helt annerledes ut, kjennes som alt er helt som det skal, er 4+6 i dag om jeg har regnet riktig. Grunnen til at jeg "iger" etter å fortelle det til datteren min er at jeg trenger noen å dele gleden med siden min samboer tar fullstendig avstand, selv om han fikk valget den dagen vi fant ut om å stikke eller gå 100% inn for å få "oss" til å funke...han valgte da det siste noe jeg ikke har merket mye til annet enn at jeg og han har det bedre enn noensinne så lenge vi holder babytemaet utenfor. Legger også til at jeg er 36 år, og det er kanskje en av de største grunnene til at abort er utelukket, klokka tikker :-) Dette er også min debutt her inne, hadde ikke pc og internett med min første. Ble litt rotete dette her, men håper dere skjønner allikevel, har det ganske tungt sammtidig som jeg er kjempeglad og spent :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Viss du har godt forholl til din datter, så hadde eg sakt det med en gang:) vertfall siden bf ikke vil støtte deg.. Datteren din tar det nok fint, er nok kjekt å få ett lite søsken i den alderen der og ;)

Skrevet

Sikkert mange forskjellige syn på dette, her må du vel bare følge din egen magefølelse og gjøre det du føler er riktig for deg.

Hvordan tror du selv at datteren din vil reagere på nyheten? Dersom du er overbevist om at hun synes dette er en positiv nyhet så er det jo forsåvidt greit å si det. Men hva om hun synes det å skulle bli storesøster i en alder av 14-15 år er rart og flaut? Husker selv når jeg var en 10-11 år og mitt største mareritt var at mine foreldre skulle få flere barn (har en bror som er 10 år eldre enn meg). Er nok ikke alle tenåringer som reagerer bare positivt på dette.

Hvordan vil du takle en negativ reaksjon fra henne? I en periode som allerede er tøff for deg, kan kanskje dette bli en ekstra "byrde"... Er nok kanskje heller ikke så greit for din datter å bli stående midt opp i dette dersom hun får vite hvor uenige du og samboeren din er...

Mitt råd er og først og fremst la barnefaren få lov til å venne seg til tanken. Forhåpentligvis endrer han sitt standpunkt etter hvert. Snakk ut med en god venninne som ikke blir like følelsesmessig involvert i situasjonen - en som kun er der for å støtte deg og lytte til dine tanker! Del nyheten med datteren din når det føles riktig, og du er klar for å håndtere hennes måte å reagere på - uansett hvilken reaksjon du vil få.

Jeg håper selvfølgelig at datteren din er positiv til dette, ville bare gi et lite innspill slik at du er forberedt uansett hvordan hun reagerer. Uansett: tror nok at hele familien venter i spenning om 7-8 måneder fra nå. Det er vel ingen som klarer å ønske at ting ble annerledes når babyen er der???

Skrevet

Jeg var selv 13 år da mamma og pappa fant ut de ville ha flere barn likevel. Mamma var 10 uker på vei da hun sa det. Jeg var hysterisk, det var rett og slett kjempeflaut!! I ettertid har mamma sagt at hele svangerskapet var kjempevanskelig av den grunn, jeg ville ikke en gang besøke mamma og lillebror på sykehuset da han blei født. Men etter han kom hjem, har jeg forgudet ham. Han er i dag fylt 10 år, og vi har også en lillebror til på 5 år =) Elsker de to guttene mer enn noe annet!! Nå er jeg 23 år og gravid selv, skammer meg over hvordan jeg behandlet mamman min.

Men det finnes ingen fasit her, du kjenner din datter best. Håper hun takler det bedre enn jeg gjorde

Lykke til!!

Skrevet

Når hun er så gammel som 14 år ville jeg fortalt det med en gang, det er jo naturlig å dele det med henne om du mister også?

Jeg ble selv storesøster rett etter at jeg hadde fyllt 15 år og synes det var kjempestas. Jeg tenkte aldri på at det var flaut, men jeg vet mange tenåringer synes det. Plutselig får de midt i fleisen at foreldrene har et sex-liv liksom ;-)

Men du kjenner jenta best, og det høres ut som du er så sikker på at hun vil bli glad, hadde bare fortalt det jeg da. Hun er stor nok til å forstå at man ikke skal fortelle det til alle og enhver enda, fordi det er såpass tidlig.

Er sikker på at mannen din også kommer på bedre tanker, ikke press han, han har valgt å bli og dere har det fint sammen. Etter å ha sett ungen på ultralyden, og ikke minst etter å ha fått den i armene sine ser han nok litt anderledes på det. Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for kjempefine svar, varmer at noen bryr seg såpass at de svarer ærlig :-) takk

Og ja jeg vet med 100% sikkerhet at datteren min bare blir glad og kommer til å glede seg, hun har mast om søsken i de 7 siste årene, og senest for 3 dager siden...hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...