En snupp - og en knert i magen Skrevet 11. august 2008 #1 Skrevet 11. august 2008 Men den er ikke vond lenger, og litt gjennomstrømning må det være for den er mindre og ikke fullt så hard etter at jenta har spist fra det brystet. Jeg bruker hormonspray og lecitinkapsler (klarer dessverre ikke være helt konsekvent med sprayen, men...), masserer når hun spiser og legger hun oftest til den puppen med tilstopping og sørger for at hun spiser den tom før hun får av den andre. Det gikk bare et par dager før den gikk fra stor og øm, til sånn den er nå, men nå har den liksom bare satt seg på stedet hvil - noen gode tips? Jeg sliter nemlig med å få pumpet meg fordi jenta vår fortsatt spiser ganske så ofte, noen ganger går det bare en time mellom hver gang og da får jeg jo i alle fall ikke pumpet noe... Og om kvelden henger hun såpass mye i puppen at jeg får jo ikke håndmelket og massert en gang, så må satse på å gjøre det mens hun spiser effektivt, men det er kanskje ikke nok?
AmExx Skrevet 11. august 2008 #2 Skrevet 11. august 2008 Ikke lett når man ikkke har tid til det man bør ha tid til nei. Tette melkeganger er ikke å spøke med, sørg i allefall for å ikke fryse eller utsette deg for trekk slik at du unngår brystbetennelse Har du prøvd å legge en varm klut på brystet litt før amming? Og gjerne mens du ammer også. Det kan gjøre nesten samme nytten som dusjen. Også vet du sikkert at du ikke må massere når melken ikke strømmer. Det gjør vondt verre! Jeg og hadde tette melkeganger en god stund da jeg hadde bb sist, men de forsvant til slutt. Bare fortsett å masser og tøm brystet helt. Legg babyen til det samme brystet en gang ekstra. Skifte av ammestilling kan også være lurt. Mine harde områder låg på utsiden av brystet, så liggetilling med amming av øverste bryst var en god stilling for meg. Da kom jeg lettere til med massasjen! Haken til babyen mot det harde området er et råd ammehjelpen anbefaler, da haken også gir en form for massasje! Lykke til! Det løsner nok til slutt, bare vær tålmodig:)
En snupp - og en knert i magen Skrevet 12. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 12. august 2008 Huff og argh... Tålmodighet er ikke min sterkeste side Men må man så må man. Jeg skal benke meg med varme omslag til ammingene fremover. Hos meg ligger det tette området oppå puppen, fra armhulen og mot brystbenet, så jeg får ganske godt tak for massasje ved å ha henne foran meg, heldigvis, for andre ammestillinger har vi ikke fått helt til, og tvillingstilling begynner hun å bli vanskelig å legge i - ikke særlig samarbeidsvillig og litt for lang og tung å får lagt på plass. Kan evt. prøve å stå på alle fire opp ned, men hun er litt sløv til å gape så jeg må liksom holde puppen i c-grep for at hun skal ta den skikkelig. Heldigvis virker det som om det blir mer system på ammingene nå, så da kan jeg kanskje få pumpet litt? Det hadde vært noe... Takk for tips og motiverende svar
Anonym bruker Skrevet 12. august 2008 #4 Skrevet 12. august 2008 Reduser inntaket av meieriprodukter og rødt kjøtt Kjøp spc-flakes på apotek i sverige og ta en kur (jeg må ta hele tiden) Ta varmt vann i en av babyens bleier og legg rundt brystet før amming (det gjør at melken "løsner") pump rett etterpå og jeg får ihvertfall da ut tråder av melk. Dette gjør jeg i tillegg til lecitin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå