Gjest kalinikta Skrevet 11. august 2008 #1 Skrevet 11. august 2008 Hva kan man gjøre når man er sykemeldt fra jobben? Altså; kan man delta på noen form for kurs/tilegne seg kunnskap etc (ikke tjene penger), eller kan man bare være hjemme (max gå i butikken liksom). Grunnen til sykemelding er i dette tilfelle psykiske forhold.
Meg og knoll&tott Skrevet 11. august 2008 #2 Skrevet 11. august 2008 Godt sp.mål... Det eneste man svarer på på krav-om-sykepenger-skjemaet, er jo om man kommer til å ha lønnet inntekt, hvis jeg ikke husker feil... Men jeg ville ringt NAV bare for å sjekke, er for domt å plutselig stå dær som "trygdesnylter".
Gjest kalinikta Skrevet 11. august 2008 #3 Skrevet 11. august 2008 Ja det er det jeg ikke har så lyst til å bli.. Ser for meg at det fort er sånn at man blir straffet for å ta initiativ for å få det bedre.. Skal ringe NAV og høre. Takk for svar.
Rosie the riveter Skrevet 11. august 2008 #4 Skrevet 11. august 2008 Man kan vel gjøre som man vil når man er sykmeldt? Er jo mange forsjellige grunner til at folk blir sykmeldt?! Jeg har reist hjem til foreldrene mine i et par uker (bor i en annen by). Ei veninne av meg var i syden (spurte legen først)
Gjest kalinikta Skrevet 11. august 2008 #5 Skrevet 11. august 2008 Ja men hva er greit og hva er ikke.. Kan man delta i undervisning feks? Hvis man snakker med legen først. (hvem bestemmer hva som er greit og riktig/viktig for pasienten? Legen eller NAV..)
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 11. august 2008 #6 Skrevet 11. august 2008 Når det gjelder utenlandsopphold når man er sykemeldt, er dette noe man er nødt til å søke NAV særskilt om på et eget skjema man får på NAV. Dette gjelder uansett hvor kort turen er, og selv om det kun er Skandinavia. Dette skjemaet må legen og den som er sykemeldt redgjøre for formålet med turen og om det vil føre til noen konsekvenser for den aktuelle sykdommen du er sykemeldt for.
Simbasa Skrevet 11. august 2008 #7 Skrevet 11. august 2008 Legen gir en anbefaling, og NAV sjekker om det er mulig utfra lovverket. Da jeg var sykemeldt pga ekstrem svangerskapskvalme, foreslo faktisk nav at jeg skulle fortsette i ekstrajobben min siden den foregikk på kveld/natt, og de mente at kvalmen sikkert forsvant utover dagen. Så da jeg stablet meg litt på beina, jobbet jeg 50% i skoleverket og deltok på en del møter på den andre jobben.
Kaffemocca Skrevet 11. august 2008 #8 Skrevet 11. august 2008 Ikke hvis turen er på under et døgn.Det fikk hvertfall vi beskjed om. Vi spurte om det siden vi er ofte i Sverige og handler. Men når jeg tenker meg om er jo det de samme personene som roter bort 7(!!!)eksemplarer av samme papirer og som bruker tre uker etter man skulle hatt pengene på ingen ting slik at man fortsatt ikke ha fått noe penger.Så ja det er ikke sikkert det jeg har fått beskjed om stemmer, for jeg får forskjellig svar uansett hvem jeg snakker med der nede. Uff det var dagens utblåsning, etter tre uker++ med telefoner og besøk på nav uten at noe skjer..
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 11. august 2008 #9 Skrevet 11. august 2008 Jeg fikk beskjed om at det gjaldt uansett tidsperspektiv. Men finner ikke en nærmere referanse enn det jeg har under her. Jeg søkte om et ukesopphold som jeg fikk innvilget nå i svangerskapet, men turte ikke Sverige turer (shopping) før jeg var i permisjon. http://www.nav.no/849.cms
Kamomille Skrevet 11. august 2008 #10 Skrevet 11. august 2008 Dersom du er sykemeldt kan du f.eks ikke gå på skole, begynne på kurs, ta etterutdanning, oppdatering osv. da må du friskmeldes, iallefall delvis:) Hva du er sykemeldt for er egentlig ikke relevant. Når du er sykemeldt skal du ta imot den behandlingen som vil gjøre deg frisk så fort som mulig. F,eks trening, turer, medisinering, behandling osv. Men du kan ikke gjøre noe som vil gi deg innetekt nå eller jobbe/utdanne deg for framtidig inntekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå