mai mammaen til to Skrevet 11. august 2008 #1 Skrevet 11. august 2008 datteren min på 2 år og 3 mnd har nå sluttet å sove på dagen. hun har vært hjemme i 5 uker nå og ikke sovet på dagen noen av dagene..så når jeg da kom til barnehagen i dag og sa hun har sluttet å sove så får jeg beskjed om at hun MÅ legge seg. fordi de har ikke kapastitet til å passe på henne når de andre skal legge seg. iallefall nå på høsten siden de da må være 3 stk for å legge barna (de er 9 barn og 3 voksen)... jeg merker jeg er ganske forbanna for har hun sluttet å sove så har hun sluttet ås ove. da skal hun ikke måtte legge seg. spurte hva de gjorde om hun sovent. men det gjorde hun ikke sa de. ligger dere å pirker i henne da sa jeg? nei vi snakker med henne sa de. DET må jo være MYE mer forstyrrende for dem andre om de ligger å snakker.enn om de er voksen ute med henne.. jeg har tenkt å be om et møte med styreren og avdelingslederen når eg skal hente henne nå. syns dere jeg er urimlig?for på dem så virker det som at jeg er det... at dette er helt vanlig at de må legge seg selv om de er sluttet med det
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 11. august 2008 #2 Skrevet 11. august 2008 Jeg kan ikke skjønne at 3 voksne ikke har kapasitet til å passe på 1 våken unge selv om de andre 8 sover. Skal de ha pause alle på likt, da eller? Her var det snarere motsatt for vår del; de droppet søvn i bhg tidligere enn vi droppet den hjemme, og gikk over til å ha hvilestund med lydbok i stedetfor "ren" sovetid. Funka kjempefint i overgangen til hun var sprellvåken hele dagen. De var også 9 unger og 3 voksne... Alle som sov skikkelig sov ute, så nå når de er litt større så leker de som ikke sover utendørs hvis været er ok.
Gjest Skrevet 11. august 2008 #3 Skrevet 11. august 2008 der jeg jobber blir også alle lagt, selv på stor avdeling har de hvilestund. mest for å roe ned litt mitt på dagen og høre på eventyr, men når snuppa mi sluttet å sove på dagen, fikk hun bare hvile seg, da hadde hun litt bøker og en voksen som passet på så hun ikke sovnet i starten, etter hvert så gikk det uten voksen, men hun lå bare en liten halvtime. synes det er greit å hvile litt mitt på dagen i bhg jeg uansett om de er 1 år eller 5 år..
Gjest Skrevet 11. august 2008 #4 Skrevet 11. august 2008 Tvungen soving? Hva slags barnehage er det som kan innføre noe så idiotisk...Eller kanskje innlegget er en spøk?
entyrogenløvinne Skrevet 11. august 2008 #5 Skrevet 11. august 2008 Synes det er helt greit at barna som ikke sover lenger har en hvilestund i barnehagen, men de kan da ikke tvinge henne til å legge seg når hun ikke vil..
tarzanjenta Skrevet 11. august 2008 #6 Skrevet 11. august 2008 Hvis argumentet kun er at de ikke har kapasitet til å passe henne så holder ikke den. Det edr deres jobb å finne en løsning på akkurat det. Men husk at selvom datteren din nå ikke har sovet på 5 uker, så er det ikke dermed sagt at det vedvarer, noe helt annet å være en av 9 barn i barnehagen med full rulle stort sett hele tida. Dersom jenta di ikke vil sove, ikke trenger det, så bør man respektere det. Dvs hvis ho er like blid og holder ut hele dagen i bhg og ettermiddagen hjemme så er det ok. men jeg tviler på at det funker med ei som er så lita etter full dag i bhg. men lykke til! Jeg ville tatt en prat med avdelingslederen først og funnet en løsning til jenta di sitt beste.
Gjest Skrevet 11. august 2008 #7 Skrevet 11. august 2008 Altså, skjønner jo at innlegget ikke er en spøk- ville bare ha frem hvor merkelig/dumt jeg syntes dette var fra barnehagens side. Men organisert hvilestund slik en annen her forteller om, var jo ingen dum tanke:-) I vår barnehage sover alle i vogn, det er ikke mulighet for å sove inne.
mai mammaen til to Skrevet 11. august 2008 Forfatter #8 Skrevet 11. august 2008 jeg har pratet med avdelingslederen idag men det var ingenting de kunne gjøre fordi de hadde ikke muligehetn til å ha henne utenfor soverommet. hun må altså ligge i sengen i et helt mørkt rom skal sies at hun har ikke full dag i barnehagen. jeg er hjemme i permisjon så hun har korte dager... blir levert til ca 9 og hentet 14-14,30.... så er jo ikke så lang dag heller... var samme greiene før ferien og.hadde sluttet da og men da måtte hun legge seg... helt greit med en hvilestund men ikke i sengen osv. om hun må sitte i sofaen litt å lese bok for å slappe av så syns jeg det er helt anderledes...
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 11. august 2008 #9 Skrevet 11. august 2008 Hvor lenge skal dette liksom foregå da? Antar at hun går på småbarnsavd nå - når skal hun over på stor avdeling? Skal hun da ligge (våken?) i en seng en time for dagen helt til hun fyller 3? Dette kan jeg ikke skjønne at bhg har noen rettigheter på å være vrange på....
Gjest Skrevet 11. august 2008 #10 Skrevet 11. august 2008 Det er da mer alminnelig at barn kutter ut å sove på dagtid rundt to år enn rundt tre år- så din datter er neppe alene i å bli tvunget til å sove. Dette har jeg vondt for å tro at barnehagen har lov til å gjøre!
Gjest Skrevet 11. august 2008 #11 Skrevet 11. august 2008 Nei, synes det er bhg som er urimelig, jeg. Dette hadde jeg krevd at de finner en løsning på! Kan ikke la ungen ligge våken i sengen bare for at de andre skal sove. Makan på frekkhet!
tarzanjenta Skrevet 11. august 2008 #12 Skrevet 11. august 2008 ok, da synes jeg du skal ta en prat med styreren. Ingen skal tvangslegges. Da jeg jobba på småbarn for noen år tilbake, hadde vi 5-6 stk som ikke skulle sove men trengte en hvil, da tok vi hele den gjengen inn på et rom på hver sin madrass med en voksen og hadde lyset av i 15-20 minutter. Bare for å lade dem litt.... Det hender ofte at dersom det bare er ett barn oppe at det barnet må være med personalet på pause for å få kabalen til å gå opp. Så det finnes løsninger om man vil. Det viktigste er at barnet har det bra!
Gjest Skrevet 11. august 2008 #13 Skrevet 11. august 2008 Det er helt vanlig at alle barn legger seg. Noen sover, mens andre slapper av eller blir lest for. Det er mer å forholde seg til i barnehagen også, min erfaring er at barna ikke sover hjemme - men synes det er deilig med en hvil i barnehagen. Synes også det er best for alle om vi foreldre er litt samarbeidsvillige, og litt åpne for at de som jobber i barnehagen har erfaring med hva som fungerer...
Blidmamma Skrevet 11. august 2008 #14 Skrevet 11. august 2008 Nei, du er ikke urimelig. Min datter sluttet å sove i barnehagen og jeg fant ut at hun måtte ligge alene på et rom for at hun ikke skulle forstyrre de som sov. Og der måtte hun ligge til de andre våknet. Hun fortalte meg dette selv etter at det hadde pågått en stund. hun var 2 og et halvt. Tenk så kjedelig hun må ha hatt det i garderoben alene i over en time. Jeg ble kjempesur og lei meg. Jeg forlangte at hun fikk sitte sammen de ansatte på kjøkkenet og eventuelt tegne litt el mens de andre sov. Det fikk hun lov til. Jeg skjønner ikke hva alle de ansatte driver med hvis de ikke kan passe på datteren din mens de andre sover?
tarzanjenta Skrevet 11. august 2008 #15 Skrevet 11. august 2008 Det kan være møteaktivitet f.eks, da er det gjerne noen andre som passer barna, mens pauser skal avvikles. Høres sikkert mye ut, men det går veldig greit når flertallet sover.
mai mammaen til to Skrevet 11. august 2008 Forfatter #16 Skrevet 11. august 2008 nå har jeg bedt om å få samtale. skulle få tiden i morgen... heldigvis så er datteren min en jente som kan snakke helt så hun kan jo forklare for meg om hun må gjøre noe hun ikke vil.HELDIGVIS hun går på en småbarns avdeling. men siden de har to små barns avdelinger og en stor så er det en del barn som må henge igjen på små barns avdelingene. det er to 3 åringer på hennes avdeling. men dem sover på dagen enda da... hun må garantert henge igjen til neste år og fordi det er bare 2 eller 3 stk som er førskolebarn. må også få sagt at jeg jobber i barnehage selv så jeg har en del erfaring. så jeg klarer liksom ikke helt å se problemene de har. det går iallefall greit der jeg jobber at de som ikek skal sove ikke trenger å sove... men det skal og nevnes at dem som jobber på avdelingen hennes har en snitts alder på godt over 50 år.. barnehagen er rundt 25 år eller noe og de har jobbet der fra starten omtrent.. ikke helt klar for å forandre på noen rutiner nei...
Gjest Skrevet 11. august 2008 #17 Skrevet 11. august 2008 Barnehagen er urimelig! Om hun har sluttet å sove så har hun sluttet å sove,, de kan da ikke tvinge henne. De får heller gjøre det sånn at de begynner leggingen ved et klokkeslett å så tar to og to barn hver kanskje, det tar jo maks 15 min før et barn sovner og da vil to stykker bruke 30 min på å få 8 unger til å sove mens en siste voksen kan leke med de som ikke skal sove.
Alba44 Skrevet 11. august 2008 #18 Skrevet 11. august 2008 Mange store avd. har jo hvilestund for alle, men dette høres rart ut. Har jobbet flere år på småbarnsavd. og etterhvert som barna slutter å sove på dagtid, så må personalet innrette seg etter det. F.eks. ved at barna kan være med og rydde av bordet, lese bøker, legge puslespill, leke med perler som egner seg lite når 1 åringene er tilstede, besøke barn på stor avd. osv. Syns personalet i dette tilfellet er veldig lite kreative.
Blåmandag¤ Skrevet 11. august 2008 #19 Skrevet 11. august 2008 Vi er en voksen på 10 barn som skal sove, da er det to ledige voksne. En som rydder og en som tar pause. Det er ikke så vanskelig. Synes barnehagen er litt drøy her.
Gjest -lilly- Skrevet 11. august 2008 #20 Skrevet 11. august 2008 Du må for all del ikke gi deg. De kan ikke tvinge din unge å sove, og sier du at hun ikke skal sove i bhg så kan de ikke la henne sovne heller. Det er ikke ditt problem at de har for lite folk på jobb. Snakk med styreren ja, det hadde jeg også gjort =)
Zeke Skrevet 11. august 2008 #21 Skrevet 11. august 2008 dette er dems problem ikke ditt, kan ikke legge ungen bare for at det passer de voksne bedre,det er noen bhg ansatte du bare må lure på her altså
Gjest Skrevet 11. august 2008 #22 Skrevet 11. august 2008 hmm, det kan jeg virkelig ikke få til å henge sammen altså?!!!! så kjempe dårlig av bhg, og du birde kanskje forslå at dem skal bytte rutiner... jeg har ikke jobbet i noen bhg som ikke klarer å ta seg av barna som har sluttet å sove?! der jeg jobber nå er 14 barn (under tre år) og tre-fire voksne.. og det er da ikke noe problem for oss om tre av barn ikke osver på dag tid. da bør de jo gjøre om på rutinene sia, så to legger barn og en er sammen med datteren din som ikke sover- også kan de ta ut pauser etter dette. jeg vet mange bhg har det sånn at en voksen skal ligge samme med barne mens de sover o g til de våkner ( noe jeg synes er helt jo jordet da ).... men de kan da ikke gjøre det sånn at alle voksne "sover" mens barna sover...... nei der ville jeg stått på mitt- datteren din er ferdig med å sove, og skla derfor ikke ligge i en seng på et mørkt rom ( i 1 time eller noe?)... du kan jo si at du synes det er okey å hvile litt i sofaen med en bok en 20min eller noe sånt, men at det er uakseptabelt at hun skal ligge sån fordi dem har dårlig rutiner. ( ofte kan en avd bli litt låst i sine tutiner fordi dem ikke ser det uten ifra og ikke "tørr" å prøve noen nye ting).
vimsejenta, fikk jente 240206 Skrevet 11. august 2008 #23 Skrevet 11. august 2008 Du er ikke urimelig i det hele tatt! Jeg hadde ikke godtatt det. Altså tvunen soveing, men hvilestunden høres deilig ut da... i den barnehagen jeg jobber, så er de 3 voksne og ni barn, seks sover og tre ut. De store avdelingene passer på de tre mens andre unger legges og det er pauseavvikling. ikke så vanskelig!! Lykke til med samtalen og håper det ordner seg!
Elletuppa Skrevet 11. august 2008 #24 Skrevet 11. august 2008 Hadde aldri akseptert at de la min datter dersom ho var slutta å sove. Er ped leder selv, bli rystet her mange gang over hvordan mange barnehager behandler barn og foreldre. Barnehagen er en tjeneste som du betaler for, og de skal gjøre det beste for ditt barn. De skal se hvert enkelt barn og ta hensyn til det. Æ kjenne æ blir forbanna. Du får be de å se på dagstytmen, arbeisformer, prioriteringe osv. Finn dæ ikke i det....
Gjest Skrevet 11. august 2008 #25 Skrevet 11. august 2008 Enig med Elletuppa! Du har da rett til å bestemme over ditt eget barn selv om hun går i barnehage!!! Spør i hvilken paragraf i barnehageloven eller barnehagens vedtekter dette står!? Stå på ditt, er helt enig med deg i denne saken da hun ikke trenger søvn pga to ting: dere kommer ikke i soloppgang, og hun har korte dager! Hadde skjønt barnehagen hvis dette var sånn fordi hun kom kl 7 og ble henta 17! Da trenger de hvile! MEn dette er jo ikke en regel de har for barnets beste, men for barnehagens beste og det er jo helt feil!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå