Bettamor - venter nr 2 - ♂ Skrevet 11. august 2008 #1 Skrevet 11. august 2008 Jeg har ei jente på 3 år fra et tidligere forhold. Nå skal jeg og min forlovede ha felles barn. Er vel rundt 10 uker på vei. Men i går kom det opp en liten kommentar fra han. Han vil helst at alle ungene hans (han har ingen fra før) kun skal ha ett etternavn, og da hans sitt. Jeg kjente jeg ble litt lei meg og sa at jeg ville jo at de ungene jeg får også skulle ha mitt etternavn, slik at det blir litt "søskentilhøriget" med jenta jeg har fra før og de barna jeg får med han. Jenta jeg har fra før har både mitt og faren sitt etternavn. Min forlovede sa da at han har bare ett etternavn, og var vant med det, og hadde ikke behov for to. Så derfor hadde han alltid hatt et ønske om at hans barn også skulle ha det. Er jeg helt ute av det, eller er det noen som er litt enig med meg at barn også kan ha mors etternavn. Og iallefall når jeg har ei jente fra før som jeg vil skal bli integrert med sine (halv)søsken så mye som mulig. Har veldig lyst å ha mitt etternavn på alle mine barn, men vet jo at det er flere meninger om dette rundt om. Er jeg helt urimelig?
Eso Skrevet 11. august 2008 #2 Skrevet 11. august 2008 Du er overhodet ikke urimelig. Samboeren min prøvde seg på samme kommentar, og han fikk da beskjed om at hvis han vil at babyen kun skal ha hans etternavn, så får han gifte seg med meg først sånn at jeg også bare heter det. (Skal legges til at ingen av oss vil gifte oss ennå) Situasjonen er Jo annerledes i hos deg og meg, for du har et barn fra før, og jeg skjønner deg veldig godt! Ikke gi deg på dette! Han kan vel faktisk ikke tvinge deg til å velge bort ditt navn! :-) Lykke til!
sullemor Skrevet 11. august 2008 #3 Skrevet 11. august 2008 Du er IKKE urimelig. Krev at han bare gir seg på det. Han kan ikke si at han bare vil ha et navn på barna sine, og at det skal være hans. Det er dårlig gjort av han å ikke se ditt poeng med at datteren din skal ha tilhørighet med de andre barna som kommer. Jeg er i akkurat samme situasjon selv, men jeg har en mye mer forståelsesfull forlovede. Han har et vernet etternavn, så vår kommende sønn skal såklart få hans etternavn til slutt. Han skal også få mitt etternavn som melllomnavn. Så da har jeg mitt, han sitt og barna har etternavn fra både mor og far.
Mamman til Mia Camilia Skrevet 11. august 2008 #4 Skrevet 11. august 2008 Hva vil det si å ha et vernet etternavn?
Klar Som Et Egg Skrevet 11. august 2008 #5 Skrevet 11. august 2008 åh, merker jeg blir irritert på dine vegne altså.. dere skal jo bestemme dette sammen! Det er jo rett og rimelig at babyen får ett navn fra hver.. Jeg har mitt mors pikenavn som mellomnavn, skal beholde det når jeg gifter meg og tar hans etternavt, og skal føre det videre til mine barn.. Hadde jeg vært deg, hadde jeg sagt til han at han kan bare drite i å oppføre seg sånn, ditt navn bør med, det er tross alt du som bærer fram babyen..hehe.. (prøver meg på det argumentet innimellom, men kommer ikke alltid så langt med det :-) )
Piamin Skrevet 11. august 2008 #6 Skrevet 11. august 2008 Kanksje h*n kan få ditt navn som mellomnavn, da?
Popelko Skrevet 11. august 2008 #7 Skrevet 11. august 2008 du er langt fra urimelig! her skal nurket få 2 etternavn, basta! sambo har riktignok vært enig i det hele veien, for han mener også at det er riktig å vidreføre begge etternavnene. så jeg synes ikke du skal gi deg på det, han akn jo ikke ta den avgjørelsen alene
Mars11 Skrevet 11. august 2008 #8 Skrevet 11. august 2008 Min mann har også "vernet" navn; men da vi giftet oss tok jeg hans etternavn, men beholdt mitt "pikenavn" som mellomnavn. Vi har ikke helt bestemt oss om jenta vår skal ha begge mine navn (pikenavn + etternavn); eller kun etternavn (hvor vi har det samme). Vi har ikke begynt å tenke på dette enda, men vi er åpne for begge løsninger begge to.
Mars11 Skrevet 11. august 2008 #9 Skrevet 11. august 2008 Glemte å skrive at jeg ikke synes du er urimelig:)
MiLady Skrevet 11. august 2008 #10 Skrevet 11. august 2008 Her i gården blir det i allefall et etternavn. Føler at mitt etternavn og hans etternavn blir så tungvingt å si og så klinger det liksom ikke helt heller, Men hvilken etternavn barnet vårres får har vi liksom ikke diskutert så mye..
sullemor Skrevet 11. august 2008 #11 Skrevet 11. august 2008 " Et vernet etternavn kan ikke brukes av en person som ikke har tilknytning til navnet uten samtykke fra dem som har det. Nå kan etternavn som mer enn 200 personer har, brukes fritt. Tidligere gikk grensen på 500 personer. " http://www.caplex.no/Web/Magazine.aspx?id=navn
Trulte76 Skrevet 11. august 2008 #12 Skrevet 11. august 2008 jeg har to barn fra før. de har mitt som mellomnavn og papan sitt som etternavn, Min stesønn har kunn min samboer etternavn. Vårt fellese barn som vi venter nå vil få mitt som mellomnavn og hans som etternavn. Så da har jo mine to fra før pluss den vi venter felles mellomnanvn som da er mitt etternavn. Så jeg skjønner hva du mener. Hadde min samboer sagt noe sånt til meg, hadde jeg aldri gitt meg på det. Da hadde jeg kun tatt mitt etternavn visst han bare ville ha et. Men min samboer er heldigvis ikke så urimelig da Så skjønner jeg absolutt tankegangen din med di jente og deres fellese skal ha noe felles også. HAr tenkt sånn selv jeg at mine vil iallefall få felles mellomnavn
Silje og Vaniljebollene Skrevet 11. august 2008 #13 Skrevet 11. august 2008 Mitt barn har mitt etternavn, og hans som mellomnavn. Vi har begge vernede navn, så kunne ikke argumentere med det, men så ble det nå slik. Jeg hadde iallefall ikke gått med på at barnet ikke kom til å få mitt navn, særlig hvis jeg hadde en fra før.
Fire småtroll Skrevet 11. august 2008 #14 Skrevet 11. august 2008 Jeg er forsåvidt enig med mannen din i at det holder med et etternavn jeg da... Jeg selv som har to fornavn og et litt langt etternavn ville brukt opp all plassen og mere til hver gang jeg skulle skrive under på noe om jeg skulle tatt mannens navn i tillegg når vi giftet oss. Jeg valgte derfor å kutte ut mitt eget da vi giftet oss og tok bare hans. Likevel bruker jeg aldri begge fornavnene mine, det mellomste blir bare en bokstav med punktum etter. Jeg synes det blir for mye når man gir ungene to fornavn pluss to etternavn som noen gjør. Hva når de skal gifte seg da? Noen navn blir borte på ferden uansett, derfor synes jeg det er en greit tradisjon at det er mennene som skal videreføre slektsnavnet. Men også for meg er det unntak ;-) Jeg synes ikke man skal ta mannens etternavn når han heter f.eks Hansen, og dama har et sjaldent navn. Jeg synes heller ikke du er urimelig, for du vil at alle barna dine skal ha samme etternavn (ihvertfall deler av det). Så selv om jeg egentlig er enig med mannen din, synes jeg situasjonen med barn fra tidligere forhold gjør at han bør revurdere sitt syn. Ikke gi deg du!
Sofia-hjertet mitt<3 Skrevet 11. august 2008 #15 Skrevet 11. august 2008 Seff er du ikke urimelig... Jeg har mange søsken, og vi har to forskjellige etternavn, og det høres helt SYKT ut! Derimot tar jeg gjerne samboers etternavn og viderefører til spiren, da mitt er så kjedelig som "Pedersen" og det er ca 4000 i Norge som heter eksakt det samme som meg...
Gjest Skrevet 11. august 2008 #16 Skrevet 11. august 2008 jeg syns ikke du er urimelig. Kan ikke barnet få ditt som mellomnavn og faren sitt på slutten ? Eller er det HELT uaktuelt å ha med det i det hele tatt? Her heter guttungen mitt etternavn som mellomnavn og faren sitt på slutten.. Er bare min familie som har det navnet her til lands.. også vil jeg jo gjerne ha samme etternavn som ungen min da vi ikke er gift enda..
Clementine Skrevet 11. august 2008 #17 Skrevet 11. august 2008 Hvis ikke dere er gift, blir ikke han automatisk regnet som far, så du kan jo true med å føre opp en annen far hvis han skal være så vanskelig. ;O) Høres rimelig gammeldags ut å forlange at barna skal ha hans etternavn, når ikke du har hans etternavn. Hvilken rett har han til å kreve det? Det er jo du som er gravid og føder. Din mening betyr like mye som hans. Herregud, nå ble jeg forbanna på han!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå