~~DoraDora~~ Skrevet 11. august 2008 #1 Skrevet 11. august 2008 Den er helt fantastisk god : 3,5 dl lettmelk 100 g steikesmør 1 dl sukker 3 ts kardemomme 8 dl hvetemel 50 g fersk gjær (rød pakke)...rød tørrgjær kan benyttes Pensles med pisket egg bollene stekes midt i ovnen, på 250 grader, til de er lysebrune oppå, og har en lys ring rundt. NB! Vær lett på hånden når du elter deigen, og ruller bollene. Vanlige boller, skoleboller og skillingsboller blir fantastisk gode med denne oppskriften. Pizzahorn blir himmelske med denne deigoppskriften.
metaMORfose Skrevet 11. august 2008 #2 Skrevet 11. august 2008 Gjett om jeg skal skrive op denne da! Men hvor stor er oppskriften? Hvor mange boller blir det, sånn ca? Det er langt mellom hver gode bolleoppskrift. Jeg hater tunge boller!
Gjest trønder25århar1avhver06og08:) Skrevet 11. august 2008 #3 Skrevet 11. august 2008 Den skal noteres =) MÅ jo prøve. =)
h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 11. august 2008 #4 Skrevet 11. august 2008 Den blir ført inn i kokeboka mi nå.... Takk=)
~~DoraDora~~ Skrevet 11. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 11. august 2008 Jeg pleier å lage halvannen porsjon, for da blir det passelig størrelse for oss. Det blir ca 17 vanlige boller av halvannen deig. Når en håndterer deigen lett med hendene, blir bollene superlett og og luftige med denne deigen. Får masse skryt for bollene mine nå (før var de tette og steintunge) )) Et annet tips jeg har for å få lette boller, er å trykke deigen ned i en balje (evt den store bakebolla til tupperware), sette baljen inn i en plastpose (handlepose), og knytte den godt igjen. SETT DEN DERETTER TIL HEVING OPPÅ VARMTVANNSTANKEN i ca 30 min...deigen hever til baljens topp.
metaMORfose Skrevet 11. august 2008 #6 Skrevet 11. august 2008 Takk skal du ha! Denne skal jeg prøve til helga hvis formen er bedre. ) Mine boller blir også blytunge nemlig ((
~~DoraDora~~ Skrevet 11. august 2008 Forfatter #7 Skrevet 11. august 2008 Hei... gi meg tilbakemelding når dere har prøvd den da jenter )))
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 11. august 2008 #8 Skrevet 11. august 2008 Nå har jeg lagret den på maskinen min. Den skal jeg prøve meg på en dag, når det blir litt mer høst..
miren Skrevet 15. august 2008 #10 Skrevet 15. august 2008 Prøvde denne oppskrifta for et par dager siden, og bollene ble kjempegode! Anbefaler den virkelig:)
~~DoraDora~~ Skrevet 15. august 2008 Forfatter #11 Skrevet 15. august 2008 Så kjekt å høre at du ble fornøyd Dersom noen prøver denne, og fortsatt foretrekker en annen oppskrift, vil jeg gjerne ha den dere foretrekker....for den må i sa fall være verdens beste hehe
blond Skrevet 15. august 2008 #12 Skrevet 15. august 2008 Jeg har to veldig gode bolleoppskrifter, men nå er jeg fristet til å prøve ut din. Jeg tror nemlig ikke noen oppskrift kan slå de jeg har... Jeg tar utfordringen!
metaMORfose Skrevet 19. august 2008 #14 Skrevet 19. august 2008 Jeg har bakt denne! Bollene ble supre. Selv for meg! Klem er sendt til Mor til tre herlige små. Du får forresten enda en KLEM!! )))
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 25. august 2008 #15 Skrevet 25. august 2008 Nå har jeg bakt med denne oppskriften. De ble veldig gode. Laget vanlige boller og skoleboller. Var veldig gode samme dag som de var stekt. Så resten gikk på frysa, så håper at de blir gode etter en tur der også. Så dytter litt på denne:)
~~DoraDora~~ Skrevet 25. august 2008 Forfatter #16 Skrevet 25. august 2008 Så bra at dere er fornøyde:) Kokkelimonke : Dersom du setter de frosne bollene i stekeovnen på ca 50-100 grader, blir de som nybakte. Helt sant ....Jeg vil også bare si at dersom dere lager skillingsboller/kanelsnurrer av deigen med sånn vaniljekrem på toppen, og til slutt setter bollene sammen i en ring (tett inntil hverandre) før den stekes, blir det en saftig prinsesseringkake. Veldig populert i selskapene her i hvertfall
Lykkeligmammatiltre Skrevet 25. august 2008 #17 Skrevet 25. august 2008 Da vil jeg også prøve denne oppskriften en dag så bra du setter inn oppskrift! Hvor lenge skal de heves?
~~DoraDora~~ Skrevet 25. august 2008 Forfatter #18 Skrevet 25. august 2008 Jeg forhever de i ca 30-45 min. Pakker bakebolla inn i plastpose (knytter posen tett igjen), og setter den til heving oppå varmtvannsberederen...knall effektivt) ...og så etterhever jeg de ca 10 min ( Når bollene ligger klar på brettet, tar jeg et håndkle over brettet, setter brettet oppå vasken...men kokvarmt vann i). Hever de mens jeg ruller ut nye boller, og mens et brett er i stekeovnen...
blond Skrevet 26. august 2008 #19 Skrevet 26. august 2008 De ble gode! Jeg likte veldig godt skorpen da de var nystekte! Ellers synes jeg "min" (ikke egenkomponert, altså) er bedre, men det er forskjellige slags boller, rett og slett. Smak og behag. ¨ Min oppskrift er på vaniljeboller, men man kan selvsagt kutte ut vaniljesukker og få vanlige boller i stedet. Oppskriften ligger på Kokebok: http://www.barnetmitt.com/forum/messagelist/2929
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå