barn2009 Skrevet 11. august 2008 #1 Skrevet 11. august 2008 Hei. Jeg er grqavid for tredje gang og skal snart til min første kontroll til legen. De to forrige gangene synes jeg dette at man skulle veie seg hver kontroll ble et ekstrs stressmoment. Noen kunne imidlertid fortelle at etter dagens nye forskrifter var dette med veiing helt ut. Hva er deres erfaringer med dette og kan man si at man ikke ønsker veiing?
termin i september Skrevet 11. august 2008 #2 Skrevet 11. august 2008 Jeg er helt enig med deg at veiing på kontroller er en uting. Det er imidlertid ganske viktig da en markant vektøkning fra en kontroll til en annen kan indikere ødemer (vann i kroppen) som igjen kan være tegn på sv.forgiftning. Legen min og jeg ble enige om at jeg veies uten å se på vekten, legen noterer vekten min inn på PCen, men noterer ingen ting på helsekortet mitt. På den måten slipper jeg å bli stressa over litt vektoppgang siden jeg normalt ikke pleier eller liker å veie meg, og legen kan ha oversikt over eventuelle avvik fra normal vektoppgang;-)
gutt,gutt,jente(1MA) Skrevet 11. august 2008 #3 Skrevet 11. august 2008 Hei.. Enig i at veiing er stressende.. Men det er viktig for å følge med på evt voldsom økning i vekt med tanke på svangerskapsforgiftning.. Jeg og min jordmor har blitt enige om at jeg veier meg hjemme om morgenen før hver kontroll og så skriver vi det ned og snakker ikke mer om det.. Så slipper jeg hvertfall akkurat det å gå på vekta foran henne..
Vintersol Skrevet 11. august 2008 #4 Skrevet 11. august 2008 Jeg tenkte jeg skulle veie meg selv denne gangen. Har vært hos legen én gang så langt, og han sa jeg kunne veie meg selv. Neste kontroll er hos jordmor. Siden det blir forskjellige vekter, tenkte jeg det var like greit å bruke samme vekt hver gang (altså min egen). Det er også ganske lang tid mellom første og andre kontroll, så jeg har ført opp en ekstra veiing, sånn at det blir ca én gang i mnd. Antar at de må følge med på vektutviklingen som en del av oppfølgningen, men kommer sikkert ikke til å kommentere det dersom det ikke er noe spesielt.
Mars11 Skrevet 11. august 2008 #5 Skrevet 11. august 2008 Jeg veies hos legen - og synes ikke dette er noe pes. Fort gjort opp på vekta. Jeg har funnet ut at vekta hjemme og hos legen er ca lik - men hos legen veier jeg ca 1 kg mer enn hjemme. Dette skyldes at jeg har klær på når jeg veies hos legen, mens jeg ikke har dette hjemme. Synes det er greit å følge litt med... (PS normalt før svangerskapet veide jeg meg kun ett par ganger i løpet av året - og holdt vekta hemmelig for mannen min; men nå er vi begge informert...)
m_n83 Skrevet 11. august 2008 #6 Skrevet 11. august 2008 Veide meg hjemme i starten, men så glemmer jeg det av hele tiden før jeg skal på kontroll.. Så må veie meg der, men helt greit. Det er jo bare for å holde kontroll på oss:) Det er jo magen de bryr seg mest om.Målene på den og sånt.
Lemonia Skrevet 11. august 2008 #7 Skrevet 11. august 2008 Jeg veier meg hjemme, men det er mest fordi da bruker jeg samme vekt hele tiden. Vet at noen synes veiing er stress (liker det ikke så veldig jeg heller), men det er jo ikke for å plage deg at man følger med på det. Store vekthopp kan være tegn på svangerskapsforgiftning, hvis du skulle få mistanke om f.eks. svangerskapsdiabetes vil også vektøkningen ha betydning. De skal jo ikke bruke vekten din til moro skyld eller for å le av den, den er bare med som en indikasjon på om alt er i orden. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå