Gå til innhold

Hvorfor blir marsipankakene mine alltid så svette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Marsipanen blir våt, svett og klissete, og ikke noe god.

Hva er galt? Burde jeg ha en sånn pappeske til de?

Videoannonse
Annonse
Gjest irismor
Skrevet

Blir de slike når de står i kjøleskapet også eller bare når de står fremme?

Sjaman har kanskje noen gode råd å gi deg =)

Skrevet

det går på fuktighet i luften. eller jeg har ikke lest det noe sted altså. men jeg jobbet på bakeri i 5 år og kakene ble altid svette ved tåke eller vær med høy luftfoktighet. kanskje du har et kjøleskap med mye fukt i?

sjaman sa en gang at det hjalp og la de stå framme en stund før servering så de fikk tørket in. prøv det?

Skrevet

høy luftfuktighet i kjøleskapet ja, hehe, kan godt hende det, men kan vel ikke gjøre noe med det? eller

Har satt den inn i kjøleskapet uten lokket over nå, kanskje den tørker opp da.

Skrevet

Det er i kjøleskapet det skjer ja

Skrevet

Brukte hvetemel :(

Irriterende altså, når man legger så mye jobb i en kake også blir den sånn :/

Skrevet

Jeg ble nettopp fortalt at man ikke skal ha sukker i kremen nærmest marsipanen, for da blir den bløt. Har ikke fått testa det ut selv :)

Skrevet

hmm... ja det kan kanskje være problemet. Men hadde bare 1 ts sukker i to pk fløte...

Skrevet

sett den uten lokk på benken en stund før du serverer den. kanskje det hjelper. uten lokk i kjøleskapet hjelper jo lite.. hehe.. det blir som å sette den i dursjen

Skrevet

Jo kanskje, men det ble dugg inne i lokket, så kanskje det dannet seg fukt inni kakeesken liksom ?

Skrevet

jo da det er sant. men det blir som og velge mellom 2 dårlige ting... hehe.. huff... får bare håpe den tørker opp når du tar den ut

Skrevet

ikke sukker eller melis i fløtekremen som skal ligge ved marsipanen...

bruk menkomel i stedet for vanlig fløte

ha marsipanlokket litt tykkere enn du bruker, de som ikke liker for tykk marsipan tar den heller av

IKKE sett kaka inn i et kjøleskap uten eske

et kjøleskap som går opp og igjen vil generere mye fuktighet og gi svett marsipan...

mindre bra kvalitet på marsipan kan og...

men hovedtrekkene har ejg beskrevet ovenfor...

ha gelatinplate i fløtekremen går og greit...

nå lykke til

for mer tips se www.festkaker.no

Skrevet

Enig med sjaman, men vil legge til at type marsipan er veldig avgjørende. Hvis du for eksempel bruker odense marsipan vil den svette bare du ser på den:) Pals marsipan eller Idun er de beste, de fås kjøpt på konditori. Men Landlord sin fra Rema 1000 er et billig og veldig godt alternativ. Det er stort sett den jeg bruker.

Kan også legge til at det er lurt å pynte kaken senest mulig om du skjønner, slik at den står kortest mulig i kjøleskapet. Jeg bruker alltid vanlig fløte, men har ikke sukker i den som skal ut mot marsipanen. Og så bruker jeg verken mel eller melis når jeg kjevler ut, men bakeunderlaget til tupperware:) Men hvis jeg skulle trenge noe til roser ol, så er det mel, men det er sjelden det trengs.

Lykke til :)

Skrevet

Pals marsipan er vel den beste mener jeg i alle fall....du får kjøpt den på nett og nå:)

www.festkaker.no

:)

Skrevet

Kaken bør pakkes inn med plast/eske når den står i kjøleskapet, for den blir klissete når man åpner og lukker døra, har jeg lest, pga varmluften utenifra.

Et tips er også å drysse litt melis over når den tas ut.

Jeg kjevler alltid marsipanen med melis, og har aldri problemer med at den blir klissete. Bruker også vanlig marsipan (ofte Landlord sin fra Rema) og helt normal kremfløte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...