Viktoria :) Skrevet 11. august 2008 #1 Skrevet 11. august 2008 Skal på 1. kontroll på onsdag og er 16 uker på vei. Sikkert dumt av meg, men er litt redd for at legen min skal gjøre det sånn halvveis - kanskje ikke ta alle tester som bør tas. Er det noen som kan si meg hva jeg bør forvente og hva jeg bør passe på at legen ikke glemmer? Må jeg ha med urinprøve?
strikkemegihel Skrevet 11. august 2008 #2 Skrevet 11. august 2008 dette vart testa på meg på 1 kontroll for ei veke sidan. blodprøver ( hiv, toksoplasmose, blodtype og rhesus+ ei til som eg ikkje hugsar) urinprøve, celleprøve frå livmorhals ( dersom det er over 2 år sidan sist) blodtrykk, lytta på hjarte og lunger. sjekk av puppane. samtale om almenntilstand. kjenner på plassering av livmor. Dette er barn nr to for min del, fekk ikkje så grundig sjekk sist gang, hadde då ein annan lege.
SiSsi:) Skrevet 11. august 2008 #3 Skrevet 11. august 2008 Jeg skal selv på min første i dag (13+1), men sist jeg gikk gravid sjekket jordmor blodtrykk, div. blodprøver, urinprøve, kjente etter hvor langt opp livmoren var kommet og lyttet etter hjerteslagene. Lykke til! ;-)
Vintersol Skrevet 11. august 2008 #4 Skrevet 11. august 2008 Den siste blodprøven er syfilistest. I tillegg til det som er nevnt allerede, ser han etter ødem (oppblåsthet, vann i kroppen), ser det på fingre/hender. Du skal alltid ha med urinprøve. De har nok et fast opplegg for hva de sjekker, så han gjør nok jobben sin slik han skal =)
Maya_1 Skrevet 11. august 2008 #5 Skrevet 11. august 2008 Den siste i tillegg til den siste var hos meg en test av røde hunder antistoffer. Men den taes vel kanskje kun om man ikke vet om man er vaksinert..
Girlygirl83 Skrevet 11. august 2008 #6 Skrevet 11. august 2008 Men ikke få panikk om legen ikke tar livmorhalsprøve selvom det er lenge siden sist og en over her fikk det... De fleste leger gjør ikke dette mens man er gravid. Jeg skal ta min etter fødselen.
Viktoria :) Skrevet 11. august 2008 Forfatter #7 Skrevet 11. august 2008 Tusen takk for gode svar - nå føler jeg meg forberedt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå