idamortil2 Skrevet 11. august 2008 #1 Skrevet 11. august 2008 Ja, i går klarte jeg ikke holde meg lenger. Jeg måtte bare kjøre til vakthavende apotek og kjøpe en test. (Søndag kveld.) Dette er 3. gang jeg og mannen skal ha barn sammen, og denne gangen var det han som skulle få lov å ordne med testen, se på den først og vise meg resultatet osv. Han så mildt sagt OVERRASKET ut!!! Men vi jublet og. Denne lille tassen var ikke heeelt planlagt (det var de 2 første.) Det er 15 mnd mellom jentene våre og vi har merket godt på kroppen hva det vil si å ha to tette og en badehette. Så vi hadde tenkt å vente noen år og se om vi skulle ha en til eller ikke. Mannen har hatt lyst på en gutt i lengre tid da. Om 20 dager skulle jeg endelig begynne på utdannelsen min (vil bli petroleums teknolog). Alt er i orden med skole og jentene har kommet inn i barnehage. Hadde i utgangspunktet tenkt de aldri skulle i barnehage, men jeg merket i vinter at jeg begynte å få lyst å utdanne meg. Nå blir iallefall ikke det noe av på mange år! Gråt litt for det i går innimellom all gleden med å være gravid. (hormoner og noen drømmer som ble veldig forandret:) Hvordan den lille ble til skjønner vel de fleste:) Vi har ikke brukt noen prevensjon, for jeg tåler ingenting (har prøvd spiral). Men stort sett når jeg har eggløsningtid bruker vi kondom eller lar være. Det klarte vi ikke denne gangen (feriemodus:) Dagen etter bestemte vi oss for å kjøpe angrepillen (vi er vanvittig fruktbare, begge jentene satt på første forsøket og det gjorde nr. 3 og gitt) I bilen på vei til 16 dagers ferie satt jeg med klump i magen og angrepillen i hånden. Ingen av oss ville jeg skulle ta den. Mannen bestemte til slutt etter endel diskusjon om at vi skulle vente og se hva skjebnen ville oss. Den ville oss ett lite barn til:) Siden jeg vet jeg er utrolig fruktbar har jeg vært obs på graviditetstegn. Her er de jeg har til nå: Ca 6 DPO tettere nese (jeg har små slimhinner i nesen, så dette merker jeg utrolig raskt. Har vært avhengig av nesespray i mange år, på lørdag slutta jeg:) 12 DPO Menssmerter i en liten halvtime eller så. Satt på restaurant i bulgaria og tenkte det var dumt jeg ikke hadde med ob. (hadde forventet mensen 8 august og dette var 6 august) 13 DPO Kvalm hele ettermiddagen (med nr. 1 var jeg kvalm på disse tider og allerede) 14 DPO Kjempe vonde stikkninger i høyre pupp som varte 5-10 min. + at den var små øm, men det har den vært fra og til lenge siden jeg opererte inn silikon i mars. Bitte litt gummistrikk utflod (har vært helt tørr fra eggløsning og til nå 17 DPO) Med første mann hadde jeg masse utflod hele veien. Men nå tipper vi det er en gutt (vi håper + at det kinesiske fødselskartet sier det. Graviditeter er vel annerledes med forskjellig kjønn???) 15 DPO Våknet om natten med menssmerter (slike jeg pleier ha akkurat når jeg begynner å blø) Stod opp og tok ibux og på med bind. Så gikk jeg rundt med bind på i 2 HELE dager, gikk på do og tørket meg ofte fordi jeg ventet jeg skulle blø når som helst. Menssmertene hadde jeg kontinuerlig og har de fremdeles. De er forskjellige i styrke. Ellers begynte jeg å blø og det gjorde vondt når jeg pusset tennene ca 6-12 DPO. (Jeg tenkte på at jeg kunne være gravid da.) Puppene har ikke vært spess vonde. Jeg kjenner det småstikker litt + at de fremdeles er mini ømme, men ja som sagt har de vært sånn ett halvt år snart. Dette ble fryktelig mye:)!!! Er nå usikker på om jeg skal ha de største i barnehage eller ikke. De har fått 50% plass. Jeg tenker de har godt av det + at jeg trenger det når den lille blir født. Jeg har hatt MYE bekkenproblemer de tidligere svangerskapene. Men barnehage er dyrt, vi har ikke mest penger her i verden akkurat nå siden jeg ikke har jobbet siden 2004 + at kontantstøtten halveres. Hva ville du gjort? Trenger mange synspunkter på dette altså. Har 19 dager på å si i fra at vi ikke vil ha plassene uten å må betale for det. (barnehagen åpner 29 oktober)
Gjest leelu25- GRAVID nr. 2 i mars09 Skrevet 11. august 2008 #3 Skrevet 11. august 2008 Gratulerer Her og satt begge spirene på første forsøk, vi er heldige Jeg ville sendt ungene i barnehage og kommet meg i jobb om jeg var deg Da går tiden mye fortere. Jeg var så heldig og fikk jobb som jeg begynte i forrige uke enda jeg sa jeg var gravid under intervjuet Lillegutt på 1,5 år går 100% i bhg (gjort siden han var 10 mnd gammel) og jeg jobber 100% Selv om jeg sliter med kvalme nå i uke 8, er det deilig å jobbe, dagene flyr avgårde. Jeg slet masse med bekkenløsning / låsning sist og hadde både krykker og tissestol, så jeg må jobbe nå så lenge det lar seg gjøre. Merker allerede etter endt arbeidsdag at det verker bak der.. så jeg vet godt åssen det er. Nå kan jeg ikke slenge meg på sofaen når jeg kommer hjem heller.. har jo en liten en som krever sitt. Lykke til med hva du velger å gjøre
Babykilo Skrevet 11. august 2008 #4 Skrevet 11. august 2008 Gratulerer! Er nok litt skremmende, ja. Jeg skal ha nr 2, og jeg syns det er skummelt nok. Storebror er 2 år og 2 mnd nå. Jeg tror jeg ville ha hatt jentene i barnehagen, ja. Godt for dere alle, særlig når minstemann kommer, det blir veldig tøft å ha 3 hjemme, da får de eldste ikke det de trenger av utfordringer, kanskje. Og du kommer til å ha konstant dårlig samvittighet og være utslitt... Som nevnt av hun over her, så kan du prøve å få jobba litt. Med 6 mnd i jobb har du rett på fødselspenger. En annen mulighet er å begynne på studiet ditt. Du tar de eksamenene du rekker, og så starter du på igjen når minsten skal i barnehagen. Mye å tenke på. :-)
Gorosa Skrevet 11. august 2008 #5 Skrevet 11. august 2008 Hvorfor vil du ikke studere???? Jeg ble uplanlagt gravid med min datter som 2. års student. Det er veldig gode ordninger for studenter som får barn. Da jeg fikk var reglene slik at dersom man hadde studert 6 av de siste 10 mnd. hadde man rett på å få fødselsstipend (i stede for studielån) Og man kunne velge om man ville studere eller ikke. Jeg valgte å være student. Dermed hadde mannen min rett på permisjon. Jeg studerte mest mulig hjemme. Det går veldig greit når man har internett. Når jeg fødte hadde jeg ofte med meg dattera mi på skolen. For oss fungerte det så bra at vi valgte å få en til mens jeg var student. Sønnen min var også med på forelesninger, (tok fysikk årsstudium det året jeg fikk ham). Fysikklæreren min har store forhåpninger til sønnen min som fikk faget inn med morsmelka
Smock Skrevet 11. august 2008 #6 Skrevet 11. august 2008 Gratulerer med den lille i magen Blir hektisk med 3 så tett ja... men hvorfor ikke gjøre seg ferdig når man først har begynt på småbarnsperioden? Enig med hun over her... hvorfor ikke starte å studere nå? Med 6 mnd på skolebenken før fødsel har du jo krav på lån og stipend i permisjonstida (penger som forøvrig blir gjort om til kun stipend!). Dersom du ikke jobber og opparbeider deg rett til permisjonspenger er vel dette en inntekt som vil komme godt med... hvordan du kommer ut i forhold til å ha kontantstøtte må du vel bare regne på... Som student har du jo dessuten en mer fleksibel hverdag enn oss som jobber dulle dager! Har selv masse venninner og en svigerinne som har vært småbarnsmødre og studenter og som alle anbefaler det på det sterkeste. Når det gjelder barnehageplass tror jeg både småjentene, du og babyen har godt av litt tid for dere selv. De få utfordret seg med barn på egen alder, du får kost deg litt alene med minsten og har kanskje litt mer å "gå på" når alle 3 er hjemme...? Lykke til med de 3 små i alle fall
Clementine Skrevet 11. august 2008 #8 Skrevet 11. august 2008 Helt enig med de over her. Begynn på studiene og send jentene i barnehage. Da får du begynt på utdannelsen (hørtes artig ut), jentene får mange venner og mye lærdom i barnehagen, og du får gjort noe for deg selv, ikke bare barna og familie. Økonomien vil ha godt av det også. Og det er ikke så dyrt å ha barn i barnehage, du får jo reduksjon for andremann. Så får du tredjemann, koser deg hjemme litt, og lar kanskje mannen ta utvidet permisjon hvis den etterlengtede sønnen kommer ... og så har du utdannelsen å komme tilbake til. Hadde aldri vært i tvil jeg, tenk hvor mange som har klart det før deg. Spør du meg, er det mye mer slitsomt å være hjemme med barn når man er gravid, enn på jobb/skole.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå