Gå til innhold

Må det bli så ille?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mamma driver hele tiden å snakker om hvor sliten jeg kommer til å være, hvor lite jeg kommer til å orke å gjøre etc etc. Hun har blant annet kjøpt inn 6 sengesett til babysenga (har ikke åpnet alle ennå) fordi hun mener at jeg ikke kommer til å orke å vaske nok klær.

Ja jeg skjønner at en fødsel er hardt arbeid, og at jeg kommer til å tilbringe mye tid til å amme og forhåpentligvis sove litt. Men det krever da ikke mye energi å sette på en vaskemaskin (har også tørketrommel), sengetøy med bæsj/oppkast må da lukt hvis det blir liggende lenge i skittentøyet(?). Ser liksom for meg at jeg skal greie å fungere nogenlunde som nå (går ikke akuratt i høygir nå en uke før termin)...

Dere som har født før, hvordan har første tida med ungen vært?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Var slapp og dårlig under hele svangerskapet men da babyen kom fikk jeg så mye energi som jeg aldri har hatt. Skal sies at jeg fikk en rolig unge som sov masse men jeg hadde uansett mye krefter. Vi var mye ute og fartet, hadde mye besøk og jeg vartet opp, synes det bare var koselig.

Har termin 15 august. Har vært mye dårlig og slapp dette svangerskapet også, så håper jeg får de kreftene som jeg fikk med nr 1.

Jeg synes mange sa på forhånd at jeg kom til å være så sliten og ditt og datt, det var i allefall ikke sånn for min del.

Skrevet

Da vil jeg utfordre deg til å svare din mor.....:

" Siden du vet jeg kommer til å bli SÅ sliten, da er det jammen godt at du kan hjelpe meg og avlaste meg så jeg får tatt meg en hvil innimellom eller satt på en maskin mens du koser med småen.... og at du lager noen gode middager til meg så skal jeg helt sikkert klare dette. Tror du ikke?"

Eller få sagt det på en annen måte : "Jeg synes du skal lavær og snakke så negativt om tiden etter fødselen for, ubevist stiller jeg meg inn på det og kommer bare til å klage over hvor fælt og slitsomt jeg har det"

Klart det blir våke netter, skriking og enn blir kjempe sliten.... men man overlever..... absolutt helt unødvendig å printe hjernen full av det på forhånd.

Gå i møte med åpent sinn.... så orker du mer!

Skrevet

ta det som det kommer..Mange prøvde å "skremme" meg også , at jeg hadde mye vondt og ungen bare skrek. Men vet du det var en av de mest fantastiske epokene i midt liv. Jeg var i stor form!

Nå med nr to tenker jeg som så at jeg får ta det som det kommer.. Umulig å si hvordan en fødsel blir og hvordan du føler deg.

Ikke ta sorgene på forskudd vertfall.

MEN jeg tror grunnen til jeg hadde det så bra var at jeg fikk sove det jeg trengte.. DET er viktig for meg ..Ikke enkelt alltid, men tror det var det som gjorde mye av energien min etterpå. Endelig søvn å få etter uker med kynnere og bl.og do springing :D

Skrevet

Nei det MÅ ikke bli så ille :) men det er greit å være forberedt på at det kan bli det.

Jeg hadde en lang fødsel og fikk veldig veldig lav blodprosent etter fødsel, dette gjorde at jeg ble kjempe dårlig og ikke orket en dritt for å være ærlig :-S formen begynte ikke å bedre seg igjen før rundt 6 mnd etter fødsel..

Jeg synes nå at det var kjempe dumt at ingen hadde fortalt meg at det kunne bli sånn fordi jeg ble jo kjempe redd og trodde det var noe galt med meg siden jeg ikke spratt rundt og var i mitt livs form.

Man får jo ikke høre om det negative før man deler selv, og det er ikke bestandig så lett å dele slike erfaringer når man er førstegangs og ikke vil være noe dårligere enn andre.

Denne gangen knasker jeg jernpiller og satser på at alt vil bli mye bedre denne gangen :) nå vet jeg hvertfall at det er en mulighet for at jeg blir dødssliten og kommer ikke til å bli redd av den grunn.

Skrevet

Jeg var i god form etter min første fødsel :-) Koste meg virkelig med lillegutt og tok husarbeidet litt som det kom. Ingen forventer at du skal ha det skinnende rent i hver krok i barselstiden.....

Men vi er alle forskjellige, og må nevne at gutten min var rolig, sugde godt pupp og sov bra. Ikke lurt å bekymre seg før, dette tar du som det kommer!! Lykke til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...