Oi ..! Skrevet 10. august 2008 #1 Skrevet 10. august 2008 Er det noen her som sverger til Fedons kostholdsfilosofi i svangerskapet? MIn søster studerer ernæring og er veldig "på" meg for å få meg til å endre kostholdet. (Det bør nevnes at hun alltid har vært en liten besserwisser, og nå når hun har studert ernæring i et helt år (!), har hun liksom funnet oppskriften på hva og hvordan en skal spise.) Hun mener at jeg bør kutte bortimot alt av karbohydrater, også nå når jeg er gravid. Eller, *særlig* nå når jeg er gravid. Et av argumentene hennes er at jeg kan komme til å faktisk gå ned i egenvekt. Jeg er overhodet ikke interessert i å gå ned i vekt - nå. Jeg er 11+1 på vei (mitt andre svangerskap), og er interessert i å spise mest mulig hensiktsmessig. Forrige svangerskap la jeg på meg 13,2 kg. Jeg legger selvfølgelig ikke i meg masse sukkerholdig brus og søtsaker, men kutte nesten alt av karbohydrater? Jeg er åpen for erfaringer - det kan jo tenkes at min søster har rett og at jeg tar fullstendig feil. Er det noen protein-, fett- og nesten-ingen-karbohydrater-entusiaster her?
Håperpåønskebaby Skrevet 11. august 2008 #3 Skrevet 11. august 2008 Nå har ikke jeg noen utdannelse innen dette, men trodde ikke man skulle praktisere lavkarbo-dietter ved svangerskap, er hvertfall det jeg har lest flere plasser.. Er selv på slankern og har derfor lest om det både her og der. Selv ville jeg heller satset på et generelt, sunt kosthold med lite sukker og fett, og masse frukt, grønnsaker, magert kjøtt osv..
mozell Skrevet 11. august 2008 #4 Skrevet 11. august 2008 Jeg vil si at du fint kan fortsette slik du gjør. Jeg er ingen kostholdsekspert, men det virker som du har et normalt kosthold ut fra det du sier - og 13 kilo forrige svangerskap er jo ikke mye, er vel omtrent på gjennomsnittet det?
Skravlefruen med huleboer Skrevet 11. august 2008 #5 Skrevet 11. august 2008 Protein og fett er det viktigste tross alt. Og karbohydrater trenger man kun i små mengder. Det er mye karbohydrater i grønnsaker (jo sterkere farger desto mer karbohydrater), og det finnes mye karbohydrater i frukt. Kroppen lager ett nytt menneske og trenger ett variert kosthold - hvor man sikrer at fosteret får tilgang på gode kilder til vitaminer, mineraler og næring. Desto sunnere din kropp er, desto bedre har barnet det. Å bli "opphengt" i vekt og vektnedgang/stabilisering under svangerskapet er ikke sunt. Kanskje din søster har rett, kanskje ikke. Hun er da ingen ekspert etter ett år..hihi.. jeg har tro på at ett normalt kosthold med vekt på fisk, umettet fett, lyst kjøtt, frukt og grønnsaker + mye fiber er det beste - i sammenheng med god mosjon! Lykke til med svangerskapet og de snikende GODE kiloene ;-)
Mrs. Bouquet Skrevet 11. august 2008 #6 Skrevet 11. august 2008 Har du ikke lyst eller er interresert selv ser jeg ingen grunn for at du skal ha et Fedon-kosthold. Men det er ingenting i veien for at man følger et slikt kosthold når man er gravid. Kostholdet er balansert og er i utangspunktet ikke noen slankekur. Men å lære et helt nytt kosthold mens man er gravid, vil jeg si ikke er det helt riktige tidspunktet. En har ofte nok med å få i seg mat slik at en ikke blir kvalm e.l. Lavkarbokosthold som ketolysekuren skal man holde seg unna. Det er en kur beregnet på de som er veldig overvektige og trenger å gå ned minst 10-15 kg. Det er ikke forenlig med verken svangerskap eller amming selv om man er kraftig overvektig.
En liten en til? Skrevet 11. august 2008 #7 Skrevet 11. august 2008 Hvor har søstern din studert, ettersom hun er så bestemt på dette med lite karbohydrater?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå