Gå til innhold

"Høyt spill....-et familiedrama"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag har det faktisk utspilt seg noe som kan skape familiedrama om kort tid. Riktignok vil utenforstående synes at det er som bagateller å regne med følgende har hendt:

For noen dager siden mottok jeg en sms fra søsteren til min svigerinne (samboer til min mellomste bror), hvor hun forteller at den yngste av døtrene til min bror, samt jentens mormor, er på besøk hos henne. (Hun bor ca 30 min kjøring unna) og lurer på om det passet at de kom på barselbesøk til oss i helgen. Selvfølgelig passet dette, om vi hadde hatt andre planer hadde vi endret dem slik at det passet med besøk uansett. Det viser seg at jenta har vært svært opptatt av tvillingenes ankomst, hvilke navn tante og onkel ville velge denne gangen, hvor store guttene var osv osv... Og det var hun som hadde spurt sin tante og mormor om de ikke kunne reise og titte på babyene.

Jeg bakte sjokoladekake, og Junior gledet seg veldig til å se en av kusinene som han knapt husker ha møtt før...De to eldate barna kom også til phantom-hulen i dag, så vi var en stor gjeng som tok imot gjestene.

Det tok ca et halvt sekund for niesen min å bli husvarm her i hulen. Hun så på meg med store blå øyne, ganske så like de junior og Måka har ja, og sa: "Kan jeg få se tvillingene med en gang?" *smiler*

Og så gikk hun ved siden av meg inn i stuen og stod bare stum og beundret babyene i flere sekunder, før hun ganske forsiktig stakk en finger bort til den ene Ten og han grep begjærlig tak i den... Verdens største smil bredte seg i ansiktet hennes, og hun var tydelig solgt!

Etter at sjokoladekaken var smakt på benket gjestene seg i stuen for å holde på babyene. Min niese fikk holde den minste av guttene, og hun så helt salig ut. Stille, stille fortalte hun meg hva hun tenkte på da hun holdt den lille.. At hun aldri hadde vært på besøk her før, at pappa ikke ville at hun skulle komme, men at nå var det tanten (mammas søster) og mormor som bestemte, at babyene var søte, og at hun ikke hadde sett Junior eller Måka da de var så små...

Jeg satt og hørte på henne med klump i halsen og tårer i øynene, for alt hun sa var jo helt sant! I ren refleks strøk jeg jenta over håret og holdt henne på armen mens vi pratet sammen. Da så hun på meg igjen med sine blå øyne og sa: "Tante, du har veldig myke og varme hender...." Jeg ble helt satt ut....Lurer jo litt på hvor mye oppmerksomhet denne lille jenta er vant med å få. Alt jeg vet er at faren hennes omtaler henne som et "problem" sammenliknet med søsknene...

Min bror vil ikke at barna hans, fire i tallet, skal ha et forhold til meg. Jeg har tilbudt dem å komme hit på besøk flere ganger, men har alltid blitt avfeid. Min bror har hverken kommet i bryllup eller de to dåpene vi har arrangert, og har unlatt å svare på invitasjoner...slik at vi ikke har visst hvor mange gjester som kom totalt.

Alt dette er resultatet av en lang kamp etter at mine foreldre døde for mange år siden. Min bror har vært sjalu og bitter på mitt forhold til vår mor, og han har rett all sitt sinne og aggresjon mot meg i årevis... Jeg har tidligere hevdet at han er mentalt forstyrret, noe jeg desverre tror fremdeles...

Da gjestene dro idag, var jeg både glad og trist...Glad fordi jeg fikk tilbringe noen få timer sammen med niesen min, men trist fordi jeg ikke ikke får muligheten til å være tilstede i livene til fire unger som tydelig trenger noen der for seg...

Søsteren til min svigerinne og hennes mor vet at de vil få bråk med min bror når han får vite hva de har gjort. Den gamle damen sa rett ut at dersom han begynner å kjefte som han pleier, så skrur hun bare av hørselen...mens søsteren sa at det skulle hun ta på sin kappe, for å nekte ungene å treffe tanten, en klar og sterk ressursperson, var bare idioti....men hun visste at han ikke delte hennes syn på saken.

Om noen uker skal vi arrangere dåp her i hulen. Nok en gang inviterer jeg min bror med familie, men vi vet allerede at de ikke kommer... Det som er trist nå er at yngste jenta vet at dåpen skal være, og at mormoren hennes har pleid å sende gaver til babyene (både junior og Måka har fått fine sølvskjeer), og at hun planlegger å gjøre dette til T&T også....

Trøsten får være at når hun blir eldre kan hun selv velge om hun vil ha kontakt med denne delen av familien sin, og at hennes mors familie er positive til kontakt med oss...Kanskje forteller hun også søsknene sine at det er hyggelig hos tante og onkel, og at vi har sagt at de er hjertelig velkomne hit når de måtte ønske...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke si så mye mer enn at jeg har en veldig god ide om hvordan det er å være deg i denne sitasjonen :-/ Dessverre!

Skrevet

Stakkars jente, høres ut som hun har behov for kontakt med tanten sin.

Håper du orker å invitere din brors familie selv om du vet at de ikke kommer. Før eller senere kan det hende at han slipper ungene avgårde og da er du der for dem.

Sårt at han bruker ungene som hevn, får bare håper at ungene gjennomskuer ham før de er gjennomsyret av hans meninger.

Stor klæm fra

Skrevet

Så trist for store og små at situasjonen er slik. Men så fint for niesen at du er der for henne når hun har mulighete. Når hun selv kan velge vil hun nok ha dere i livet sitt, og da er det nok godt at hun vet at du er der:-)

Skrevet

Så hyggelig av tanten at hun tok kontakt og tok med seg niesen (og moren) til dere. Ser ut som de er oppegående personer som skjønner at dere er en del av niesens liv, og kan være der for henne, bare dere får lov. Jeg ville nok også valgt å invitere broren din med familie, for kanskje en dag, så kan han legge ting bak seg, i hvertfall for sine barns skyld.

Skrevet

Du har et stooort hjerte... Blir helt rørd av din historie.

Klem til deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...