Plutseliten :) Skrevet 10. august 2008 #1 Skrevet 10. august 2008 er en periode vi er inne i med minstemann Om det er det som det kalles Når han spiser...blir han brått ferdig,reiser seg opp i stolen sin og skal ned. Vi tilbyr han å komme opp igjen og spise opp,men det er ikke snakk om. Når vi da rydder maten vekk raser hans verden totalt sammen,tårene spruter og han henger i bena og hulker. De første gangene ga vi oss og satte maten tilbake,men fant ut etter kort tid at dette ikke er en lek vi vil være med på. Det samme er ved bleieskift...er helt med og enig om å skifte..går på badet og legger seg på stellebordet.Meeeen når vi fjerner bleien er det i gang igjen.Totalt sammenbrudd,og ikke til å trøste,snakkes bort eller noe annet. Så da blir det desverre kort prosess og ingen kos Tar han frem noe fra et skap,være seg en bakebolle,sleiver,bokser osv leker han med det en stund for å legge det fra seg og gå å finne på noe annet.Men vær sikker på at han hører om jeg går å plukker det opp og legger det på plass....da kommer han løpende og tårene spruter og gir seg ikke før jeg setter det ut igjen...(sluttet med det jeg da) Det siste nå er klærne..dvs enten klær,regnjakke,sandaler og lilla hatt. Som skal være med overalt....når vi spiser,i bilen,i vognen,i sengen. Ikke alle steder er det greit å dra med seg skitne sko,våt regnjakke osv. Igjen raser verden sammen... Er dette kjent for dere som har hatt 22 mnd"ere ? Han er 99% av tiden en superblid liten gutt,som er enkel å ha med å gjøre og som sprudler av glede over små ting og elsker å få være med på daglige gjøremål. Hmmm.....skal jeg bare fortsette å være "streng" eller er dette en normal adferd og utvikling som går over?
phantomet Skrevet 10. august 2008 #2 Skrevet 10. august 2008 Phu...godt å lese at vi er flere som opplever ganske så like situasjoner... Her raser verden sammen for de rareste ting... Og da er det umulig å "redde" situasjonen. Vi er bare tålmodige, og lar Måka finne ut av det selv tilslutt... Måka er som kjent et matvrak, og det utspiller seg noen scener i forbindelse med dette... Dersom phantom-mannen bærer ham fra sengen etter soving, og går forbi kjøkkenet på vei til stuen blir han krakilsk...Han vil ha mat!!!! Eller han vil ha is og nekter å lukke fryseren...og hyler som en gal dersom vi lukker døren for ham. Han tar leker fra storebror, og dersom storebror vil ha leken sin tilbake er det nytt drama... I sengen hans nå ligger det et helikopter og en mus....(!) Nåde den som prøver å ta disse ut fra sengen... Finner han dem et annet sted bærer det rett til sengen på nytt, med tårer... Måka har vokst noe vanvittig, og det er særlig merkbart på føttene... Vi dro derfor avgårde og kjøpte nye fine sko til ham. Men tror du han vil la de gamle være ubrukt... Det er ikke lett for ham at det er de nye skoene som skal på, så idag har jeg ryddet bort de gamle mens han sov, i håp om at han skal glemme dem...
dritgrei hei hei! Skrevet 10. august 2008 #3 Skrevet 10. august 2008 takk gode makter for at du skrev dette her, jeg har tenk mang en gang at jeg har mista grepet, men det er altså sånn det ser ut når man er ca 2 da skjønner jeg.... her i huset raser verden sånn en8-10 ganger i løpet av en dag.
Trollmora Skrevet 11. august 2008 #4 Skrevet 11. august 2008 Høres kjent ut ja. Dere får bare fortsette å rydde bort mat og ting, før eller senere går det opp for dem hva et måltid er og de finner ut at det er hyggelig å sitte sammen hele gjengen å spise. Avledning med andre ting var trikset hos oss slik at ungene kom på andre tanker enn det de nettopp hadde vært opptatt av. Har du prøvd å ta han med for å vaske skoene når dere kommer inn og tørke av regnjakken (egen klut)? Slik at han kan glede seg over "litt" renere sko som han kan ha på etterpå?
Plutseliten :) Skrevet 11. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 11. august 2008 Godt å høre at vi er flere i samme båt Vi prøver å avlede...med mye....men det virker akkurat med en gang,så går det en bitteliten stund så husker han det igjen og blir like ulykkelig Vi tørker av skoene,og han har et eget lite håndkle han løper å henter inne på badet til det..... Men....så er det sånn at da skal han ha det med seg overalt:)......greia er, at vi overhode ikke får rydde eller ta bort noe son er hans eller som han har tatt frem for en liten stund siden men ikke leker med mere Han løper etter og er såååååå fortvilet,ikke sint eller trass bare bunnløst fortvilet.... Men vi kan jo ikke gi etter for det,og når avledning ikke virker (som å foreslå å lese bøker som vanligvis er toppen av lykke) blir det veldig leit en liten stund. Men nå ser vi jo at dette er normalt,og at dette stadie er et ledd i utviklingen hans.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå