Anonym bruker Skrevet 10. august 2008 #1 Skrevet 10. august 2008 Jeg runder førti snart, mannen min er 42 år og vi har 3 barn på 8, 12 og 15. Mannen min og jeg har vært fra hverandre noen år, men har funnet tilbake til hverandre igjen. Noe vi alle er strålende begeistret for=) Nå har vi begynt å snakke om å få et barn nr 4. Det føles veldig riktig ut for oss, men alderen og det at vi har vært fra hverandre, og ikke minst hva folk vil si på den lille plassen vi bor på tenker jeg mye på...! Hilsen essefi
Anonym bruker Skrevet 10. august 2008 #2 Skrevet 10. august 2008 For gamle er dere ikke, og hva folk sier er ikke noe å bry seg om. Men, det som er viktig er jo at dere nå er sikre på de valgene dere tar, i forhold til dere selv og de barna dere har allerede. Finnes det noe tvil når det gjelder hvordan deres forhold/familieliv vil fortsette fremover, ville jeg kanskje har ventet litt før jeg forsøkte å få flere barn. Ett barn til er en til som har krav på en mor og en far, i tillegg til at de dere allerede har også skal ha sine behov tilfredsstilt. Skulle dere gå i fra hverandre en gang til, er det ett barn til å ta ansvar for. Husk, at det å flere barn i sammen, nå når man er inne i en god periode i forholdet, ikke vil redde forholdet over tid hvis man allerede har problemer. Vet at dette er "hard ord", men noen ganger må man si ting rett ut.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2008 #3 Skrevet 13. august 2008 Husk at sjansen for å få et barn med downs øker i takt med alderen. Derfor slutter jeg prøvingen når jeg blir 40!
Anonym bruker Skrevet 13. august 2008 #4 Skrevet 13. august 2008 det var da voldsomt bastant... De fleste barn med downs fødes av kvinner under 35.
madisen Skrevet 14. august 2008 #5 Skrevet 14. august 2008 Huff og huff så triste og negative svar. Selvfølgelig er dere ikke for gamle. Det er mange som er over 40 som får barn. Og er barnet sterkt ønsket er det ingen ting som er besdre enn det. Modne og voksne foreldre er gode foreldre. Og tenk så heldig å få så mange omsorgspersoner, som store søsken gir. Stå på. Jeg øsnker dere masse lykke til :-) Ikke bry dere om hva andre sier, det er dere dette handler om.
Nina 69 G91 J09 J10 ? Skrevet 14. august 2008 #6 Skrevet 14. august 2008 Skriver under på Madisen`s innlegg. Dere er absolutt ikke for gamle. Og jeg er ganske sikker på at de fleste rundt dere bare vil synes at det er koselig at dere får et nytt " kjærlighetsbarn". Lykke til !!
magica fra tryll Skrevet 14. august 2008 #7 Skrevet 14. august 2008 Hei! Er inne og gjesteleser litt. Venter selv nr 5 og er 41 år,42 når babyen kommer. Føler meg ikke for gammel. Fikk forrigemann for 2 år siden. Da var de andre barna 14,14 (tvillinger) og 9. De har kjempestor glede av lillebror og han av dem. Og selvom sjansene for avvik øker, er de fremdeles svært små! Lykke til:)
viny Skrevet 14. august 2008 #8 Skrevet 14. august 2008 Hvorfor i all verden skal dere være for gamle. Hvis dere har lyst på flere barn så synes jeg absolutt dere skal forsøke. Dere trenger vel ikke blande inn hele bygdefolket det er dere som familie dette handler om og ikke om hva bygda sier eller mener.de sier det de vil uansett. Når kroppen selv mener at det er for sent så blir man ikke gravid så enkelt er det derfor stå på og prøv. Til de negative innsenderne vil jeg si skam dere . La folk få lov å glede seg og ønske seg barn selv om de er over 40 man har faktisk sex selv om man passerer 40 utrolig men sant. Nei hiv dere rundt og fortell oss andre voksne om hvordan det går. Lykke til . Klem fra viny
Anonym bruker Skrevet 14. august 2008 #9 Skrevet 14. august 2008 I all kjedsomlighet har jeg surfet rundt både i dette forumet og andre forum, og det overasker meg at alder så ofte ses på som et så viktig kriterie for å få barn. Ja, samfunnsøkonomisk er det en fordel at ikke alle venter til de er langt over 30, men med 3 barn allerede er du ikke en av dem. Det er jo riktig at sjangsene for avvik øker og at det blir vanskeligere å bli gravid, men da jeg virkelig gikk inn å sjekket tallene, så er det absolutt ikke noe dramatisk. Det som skremmer meg er at alder ses på som så viktig, når jeg leser så mange innlegg som avslører store sosial vansker. Det samme ser jeg i jobben min masse mødre som virkelig sliter med oppgaven som mor, barn med alvorlige adferdsproblemer (ikke knyttet til sykdom), og her dominerer de unge mødrene. Alder er ikke det avgjørende for om man kan gi et barn en god og aktiv oppvekst. Det er så mange faktorer som er viktigere, men de er det liksom ikke stuerent å snakke om. Hvis man sier til ei ung alenemor at det kanskje ikke er så lurt å få barn nummer 3 med en fyr de bare har vært sammen med noen måneder, så sparker man en som allerede har det vanskelig. Men sier man til en ressurssterk mor med fast forhold og stabil inntekt at hun er gammel, så er hun også sterk nok til å takle det. Det blir litt rart. En hver må se sin situasjon som en helhet når de velger å få barn, og alder bør ikke være det første kriteriet. Hva slags liv vil det lille barnet få? Hva slags liv vil resten av familien få?
satser & vesla Skrevet 14. august 2008 #10 Skrevet 14. august 2008 Gratulerer med at dere har funnet hverandre igjen. Virkelig koselig å høre slike kjærlighetshistorier :-) Jeg har vært prøver siden jeg var 39 år, ble gravid akkurat da jeg fylte 41 år - men mistet. Så jeg prøver forsatt :-) P.S: Min bestemor var 45 år med sin sistemann :-) Lykke til med forsøket deres, håper det klaffer ganske snart!!!
Anonym bruker Skrevet 15. august 2008 #11 Skrevet 15. august 2008 Grunnen til at barn med downs fødes av kvinner under 38 (tallet 35 er feil!) er fordi at de over 38 får tilbud om utvidet UL + blodprøve, og så tar de gjerne abort hvis det viser seg at fosteret ikke er friskt.
maria isabell Skrevet 15. august 2008 #12 Skrevet 15. august 2008 begynn å lage baby i dag:) dere er ikke for gamle,men bare så dumt at sjangsene er så små for å bli gravid når en er rundt 40;( prøv 6 mnd og få tak i hjelp etter det:) lykke til, det blir kjempe koselig med en liten baby:) håper det klaffer fort:) sjangsen for å få barn med downs øker,men ikke mye:) mener å ha lest en plass at den blir fordobblet når en er over 38,men sjangsene er så minimale fra før at det øker ikke mye,hørest bare mye ut med dobbelt så stor sjangse for downs...
magica fra tryll Skrevet 17. august 2008 #13 Skrevet 17. august 2008 -Er vel ikke helt riktig at sjansene er så små selvom du runder 40 da:) Jeg ble gravid på 3.pp og er 41, mannen er 43. Har lest om mange andre her inne også som har blitt lett gravide selvom de er over 40. Lykke til!!
maria isabell Skrevet 17. august 2008 #14 Skrevet 17. august 2008 magica fra tryll: så flott at spiren satt så fort:) trur snittet er 6 prosent sjangse for å bli gravid pr mnd viss eg ikke husker feil, får en hjelp er det 10 prosent,mente også det var 50 prosent sjangse for abort de 12 første ukene...en stund siden eg leste dette,men det er jo lett å undersøke:) min mann er eldre enn meg,så har undersøkt litt ang mannen også er en mann mellom 40 og 50 år vil han i snitt bruke 2,8 år på å gjøre sin kone gravid uansett hvilken alder hun har...vi begynnte 3 mnd etter fødselen å prøve,da fullammet eg jo så det teller vel ikke helt...10 mnd etter fødselen vart vi gravid:) vi fikk sjokk,hadde ikke trudd vi skulle være så heldige:) klart noen er ekstremt fruktbar selv om en er over 40:) dette var jo bare snittet:) ønsker deg veldig lykke til:) mammaen til farmor fødte da hun var 48 år:) så du har enda god tid:)
Anonym bruker Skrevet 17. august 2008 #15 Skrevet 17. august 2008 Herregud for noen destruktive tall du kommer med! Dette tror jeg rett og slett ikke på. Hvis dette er snittet, befinner det seg veldig mange unntak her inne! Det er klart det tar lang tid for mange, meg selv inkludert, men hadde det vært så vanskelig som du sier i gjennomsnitt hadde det vel knapt vært noen gravide over 40 her. Og at en vanlig mann mellom 40 og 50 bruker nesten tre år på å lage et nytt barn tror jeg i hvert fall ikke på - det er jo mye lettere for menn enn for kvinner! Klart man skal ha et realistisk forhold til sjansene, men det får være grenser.
maria isabell Skrevet 17. august 2008 #16 Skrevet 17. august 2008 det var jo absolutt ikke meningen å si noe galt:) ville bare dele det eg hadde lest og eg skriver jo at eg kan ta feil,en stund siden eg leste det om kvinner,men det om menn er eg helt sikker på at eg husker riktig, de tallene har eg tenkt mye på da vi planlagte nr 2, leste de i en avis artikkel...viss du leser inlegget mitt står det jo en del positivt også ville bare annbefale å oppsøke hjelp tidlig,ønsker jo at hun skal bli gravid:) det var faktisk bare godt ment:) kan prøve å finne ut hvor eg leste om kvinner over 40 og graviditet:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå