Gå til innhold

Hvis man føder i uke 33,.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skjer da? Vil alt gå bra med babyen? Må vel i kuvøse da. Hvilken uke treng de ikke kuvøse lenger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig stor forksjell på hvor modne lungene til babyene er på slutten av svangerskapet.

Jeg kjenner en liten gutt født i uke 33, han lå et døgn i respirator, og i tre-fire uker i kuvøse. Det tok såpass lang tid før han klarte å spise selv, til å begynne med fikk han mat med sonde rett ned i magen.

Skrevet

Det vil sannsynligvis går fint. Kanskje litt pusteprob, spiseprob.. Ikke sikkert barnet trenger kuvøse. En venninne fødte i uke 32, og ungen klsrte seg helt fint uten kuvøse eller pustehjelp.

Skrevet

Jeg fikk barn i uke 32.

Det er veldig stor forskjell på premature barn. Noen har ikke problemer i det hele tatt, men en må forberede seg på at det er tøft i starten.

Vårt barn var ganske stor av vekst men fryktelig umoden. Spise/ammeproblemer er det vansligste.

Og så er det selvsagt noen som har pusteproblemer grunnet umodne lunger..Noen trenger kuvøse, andre ikke.. Vårt barn trengte ikke kuvøse men cpap første døgnet.

Skrevet

Jeg fikk baby i uke 33. Det har gått bra, det gjør det nesten alltid sa de til meg på sykehuset. Min lå ikke i kuvøse, kun varmeseng. Og både jeg og pappaen lå mye med babyen inntil brystet. Da fikk han varme og hudkontakt.

De første døgnene lå han med cpap og fikk sondemat i nesten tre uker. Vi slet mye med spiseproblemer og pustestopp når han fikk mat den første tiden.

Nå er han en liten plugg på åtte måneder. Og alt er helt fint. Henger litt etter for alderen da.

Skrevet

Ok..har sånn angst for og føde for tidlig. Har hatt sterke kynnere hele dag, må puste meg ordntli gjennom de.men er 4 gangs da,så kynnerne er vel sterke da. Kjennes ut som ekte rier,men de blir ikke vondere. Var på ul tidligere i uka,og jejnto mi var lita, ha vekstavik,så om hun kommer nå er ikke helt bra tror jeg.

Skrevet

tru det eller ei. men jeg gikk med veer i 3 uker. det stoppet opp hver gang jeg skulle legge meg. hvis du er heldig så kan du nok gå en stund med dette her. jeg begynte å kjenne det 3mnd før. men det var heldigvis ikke så illle.

Skrevet

Barn som er født i uke 33 går det bra med med mindre de feiler noe spesielt. Noen trenger litt pustehjelp, de fleste trenger lysbehandling pga gulsott og noen trenger kuvøse (kuvøse er jo bare for å holde tempen, de blir lett kalde, særlig når de får lysbehandling, det er jo ikke en egen behandling for så store barn. De aller minste trenger luftfuktighet i tillegg til varme inni kuvøsen.), de fleste trenger litt hjelp med maten, og de fleste har behov for matsonde en stund. De trenger kos og ro.

Ingen fast uke de ikke trener kuvøse, men barn som er over 16-1800 gram vil klare seg greit uten kuvøse, hvertfall når de ikke trenger lysbehandling (da er de jo nesten nakne).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...