Gå til innhold

å håndhilse på sykehusansatte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

når vi har vært på sykehus har jeg merket meg at legene, sykepleierne som er på vakt som vi ikke har snakket med før er så ivrige med å håndhilse. Det er jo høflig det og de vasker seg sikkert på hendene eller passer på å "ikke ta i" osv... men jeg hadde vel ventet at de var av de som helst ikke hadde "kontakt"

det er vanlig eller andre som også lurer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har jo rutiner for å sprite hendene mellom rommene de besøker da...

Skrevet

Nei å håndhilse er nok helt vanlig.

Men når du sier det burde jo det være en unødvendig "smittekilde" innen helsesektoren...

Skrevet

Tror jeg hadde reagert, om man ikke hadde håndhilsa.

Man blir vel ikke noe mer smitta av et håndtrykk, enn å ta på et dørhåndtak.

Skrevet

Det er av respekt og høflighet at sykehusansatte håndhilser. Det skal lite til for at en pasient skal føle seg tryggere og mer velkommen og ivaretatt. Jeg synes det er en veldig positiv måte å bli møtt på av sykehusannsatte.

Det er jo ikke en smitekilde å håndhilse, alle sykehusansatte vet selvfølgelig hvordan de skal hindre smitte. De fleste rom har spritbeholder på veggen ellers går de ansatte med sprit i lommen som de bruker på hendene mellom pasientene/rommene.

Skrevet

Det er bare ren høflighet det! :)

Dessuten så spriter de hendene sine heeele tiden! :)

Skrevet

En sykepleier skulle hilse på meg etter fødselen. Hele høyrehanda mi var full av blod etter babyen. Så jeg sa pent at vi måtte nok hilse med venstre:o)

De vasker seg og spriter hendene mellom hver pasient, så det er nok ikke farlig. Tenk på alt sykehusansatte må ta på da. Det er ikke alltid de rekker å få på seg hansker.

Skrevet

Som sykepleier så må jeg si at det hadde vært uaktuelt å ikke håndhilse på pasienter eller pårørende. Det er utrolig viktig at de føler seg velkomne og sett, og som pasient hadde jeg følt meg lite ivaretatt hvis helsepersonellet ikke ville håndhilse på meg... Helt vanlig folkeskikk er det.

Og ang hygiene, så må jeg bare få si at håndvask og spriting av hender er veldig innarbeidet hos oss som jobber på sykehus.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Når jeg lå på sykehuset, så håndhilste legene på meg når de kom på visitt... også hilste de på nabopasientene, UTEN å sprite seg! Så ikke kom å fortell meg at alle følger de rutinene ;)

Men når det er sagt, så er jeg veldig enig i at det er høflig å hilse

Skrevet

Det ville vært helt unødvendig og også skadelig for mange pasienter, å være så nøye på hygienen at man ikke tok i pasientene sine. Gode rutiner for håndvask eller spriting, hindrer at bakterier spres enten de kommer fra håndhilsing, eller bekkenskifting/toaletthjelp;)

Skrevet

Det er helt normalt og de vasker hendene med desinfiserende såpe hele tiden..

Skrevet

Jeg ville trodd at det ville oppleves uhøflig dersom man ikke presenterte seg på en normal måte. Dvs håndhilse. Har aldri forestilt meg at pasienter synes det er ekkelt å håndhilse på meg fordi jeg er sykepleier. Da tror jeg man er sykelig redd for bakterier, for å være helt ærlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...