Gå til innhold

Vil ikke bæsje på do

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 3,5 år som nekter å bæsje på do. Vi gir han bleie når han sier at han må, men i løpet av sommeren så har han begynt å holde seg lenger mellom hver gang han spør etter bleie. Er litt redd at dette skal bli et langvarig problem for han...Noen som har opplevd dette selv og som kanskje har noen råd å komme med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ganske vanlig tror jeg. Vår eldste var også sånn.

Vi ordnet det slik at vi gav belønning hver gang hun bæsjet på do. Hver gang holdt vi fest med ballonger og klistremerker osv, og etterhvert var det bltt en vane.

Skrevet

Min er rett over 3,5 år. han har nettopp slutta med bleie. Dette siste uka før barnehagen begynte, fordi bestekompisen hans gjorde det. Var sånn jeg klarte å lure han....

Han har vært på do flere ganger, men aldri blitt klar for å slutte helt med bleie før han gikk helt inn for det selv. altså rett før barnehagestart.

Nå har han ikke vært uten bleie lenge, og han har hatt et par uhell. Da vil han gjerne ha på seg den trygge bleia. Det får han lov til.

Tror ikke det er noe vits i å presse dem til å slutte. De slutter når de er klare for det. Nå er de så gamle at de kan si fra om det også.

Jeg har også kjøpt noen tøffe truser/boxer, og han har selv valgt ut noen. Da er det mer stas å gå med dem.

Tror vi skal ta det i deres tempo, og heller "lure" dem lit, gi dem ros, og kanskje en belønning :)

Ble langt detta her ;)

Skrevet

Forresten, vi gav han en kroner eller to når han hadde bæsja på do. Var vår belønning - er en liten $krue han her

Skrevet

Ja vi har forsøkt med belønning men klistermerker er liksom ikke fristende nok for han...Han har helt sperre på det med doen, alt annet har gått fint, lenge siden han begynte å tisse på do og har også sluttet med nattbleie.

Skrevet

Nei det med å presse de fungerer ikke...De gangene vi har forsøkt å "mase" litt om at han må prøve så holder han seg gjerne litt ekstra så det måtte vi bare kutte ut.

Det som er så dumt er at jeg er redd at det skal oppstå problem for han i barnehagen (han nekter å bæsje i bleie også der), er vel ikke så bra å gå å holde seg i lengre tid...

Skrevet

Andre som har noen gode råd ang. dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...