Trampe73 *tobarnsmor* Skrevet 10. august 2008 #1 Skrevet 10. august 2008 Når begynner dere med sikkerhetsbelte for gravide?? Er 6+0 i dag, og lurer på når om jeg bør begynne med sikkerhetsbeltet mitt allerede nå... Noen tanker om dette?
Mrs. Bouquet Skrevet 10. august 2008 #2 Skrevet 10. august 2008 I og med at det ikke har noe for seg annet enn for komfortens skyld i følge tryg trafikk har jeg ikke tatt det ned fra loftet denne gangen, da jeg syns det var langt fra komfortabelt. Skriv ut Gravid – hva bør man tenke på? Bruk bilbeltet – det er det sikreste både for mor og barnet i magen. Det finnes enkelt utstyr som styrer beltet slik at det blir liggende under magen. De kan gi en bedre komfort, men kollisjonstester viser at det ikke har betydning for risikoen for skader i en eventuell kollisjon. Publisert: 12.09.07 - Sist endret 17.09.07. Produsenter og forhandlere av gravidbelte sierat de har effekt på sikkerheten. Trygg Trafikk baserer det vi skriver om gravidbelte på tester utført ved Vag- och Transportsforskningsinstitutet (VTI) i Sverige, som også gjennomfører tester av barnesikringsutstyr for bil for norske og svenske produsenter. Og de sier at gravidbeltet ikke påvirker selve bilbeltet i en kollisjon, men de kan gjøre det mer komfortabelt å bruke bilbeltet. Her er det VTI skriver om dette (oversatt til norsk): "Hva skal jeg som gravid tenke på? For gravide finnes en puten man skal sitte på og som skal holde hoftebeltet borte fra magen. Ulike produkter har navn som BellySafe, Mammas Magpute och BeSafe Gravid. Gravide spør ofte om det er farlig med bilbeltet direkte over magen. Hva skjer dersom man kolliderer? Skades fosteret? Dessuten sies det ofte at beltet er ubehagelig fordi det klemmer over mage och blære. Det kan ikke utelukkes at et foster kan skades avbilbeltet i en kollisjon, men man må ikke glemme at alteratibet alltid er at mor og foster løper enda større risiko dersom bilbeltet ikke brukes. Ved en kollision slår den usikrede moren både seg selv, mage og foster hardt inn mot bilens innreding eller i rattet dersom det er hun som kjører. Derfor er risikoen alltid større ved å kjøre usikret enn risikoen med beltet over magen. Disse produktene, BellySafe, Mammas Magpute och BeSafe Gravid, er alle helt virkningsløse ved kollisjon, noe som faktisk er veldig bra. Man skal ikke endre typegodkjent sikringsutstyr, slik bilbeltet er. Produktene drar midtdelen av beltet ned hoftedelen av beltet. Den slakk som oppstår kunne ha hindret rullebeltet og beltestrekkerne i å fungere korrekt, men tester viser at det ikke skjer. Produktene som er testet er for svake til å påvirke bilbeltet negativt. Ved en kollisjon gjenopptar bilbeltet sin korrekte geometri helt upåvirket. Det betyr at det er greit å bruke disse produktene, men at de helt og holdent må sies å være produkter som øker komforten, og ikke sikkerheten. I tillegg kan kan kanskje legge til at sent i graviditeten kan det være risikabelt å sitte bak rattet, spesielt når det er kollisjonspute der. Dersom man har mulighet til det er det bedre å være passasjer, og skyve stolen så langt bak som mulig, på slutten av graviditeten http://www.tryggtrafikk.no/./?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=2943
Tullemor1 & Gullemitt :-) Skrevet 10. august 2008 #3 Skrevet 10. august 2008 Jeg har brukt dette siden ca 12 uker.. synes det er veldig behagelig å ha på.. jeg bryr meg svært lite om hva trygg trafikk mener om at det ikke hjelper, så lenge jeg synes det er behagelig ))
Nullenusken Skrevet 10. august 2008 #4 Skrevet 10. august 2008 Jeg vet noen sier at gravidbelte ikke har noe med sikkerheten å gjøre, men jeg tenker "Hvorfor ikke?" Det øker jo uansett komforten, og er mange som sier det er veldig ubehagelig å sitte med det vanlige beltet... Det skader jo hvertfall ikke å bruke det så jeg kommer til å bruke det nesten med en gang.... (Må bare bli gravid først, hehe)
Trulte76 Skrevet 10. august 2008 #5 Skrevet 10. august 2008 jeg brukte det vel fra 3 mnd jeg også. Greit trygg trafikk skriver dette, men så har jeg også hørt mye annet også, der babyer har reddet livet pga et sånt belte. Så jeg føler meg tryggere med et sånt belte. Om så det er bare en falsk trygghet når man leser det trygg trafikk skriver. Men jeg bruker det i den tru at jeg trur det er tryggere siden beltet ikke vil stremme over babyen i en kolisjon.
Trampe73 *tobarnsmor* Skrevet 10. august 2008 Forfatter #6 Skrevet 10. august 2008 Takk for alle svar!!! Mye interessant å lese her ja... Kommer nok til å bruke det, men da trenger jeg ikke stresse med det ennå!! Ha en fin kveld alle sammen!!!
Prins&Prinsessa Skrevet 10. august 2008 #7 Skrevet 10. august 2008 Jeg kjøpte mitt da jeg var en 6-7uker på vei. Men hadde liksom ikke noe efekt syntes jeg. Men er nå snart 4måneder på vei, og tok det i bruk i går, det hjelper på blæren for å si det slik
Nummer tre <3 Skrevet 10. august 2008 #8 Skrevet 10. august 2008 jeg brukte det fra 8 uker.. syns det er bedre å bruke den enn å la være bare fordi trygg trafikk sier at det ikke er noe vits i.. det gir meg kanskje falsk trygghet, men da har jeg ihvertfall gjort mitt på den fronten..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå