Gå til innhold

Nye soverutiner.


polarn & pyrene

Anbefalte innlegg

Da har Jr her i huset endret sove-ryttme.

 

Legger seg mellom 19 & 20.

Mat rundt 03 og sover igjen.

Mat igjen rundt 07.

Våken

Sover fra 09 til 12

Mat.

Våken

sover igjen 14 til 17

mat

våken.

 

Hvordan er deres sove-ryttme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

sovner kl 21.00

mat 6.30 -7.00 da er det dag..(han sover for det meste rundt.. av og til kan han vokne kl 3.00 for mat.. men ikke så ofte)

mat 9.00-sover fra kl.09.00 til 10.30 ca..

mat kl. 11.30 våken til ca 14.00 sover en time..

mat kl 15.00 våken til 17.30ca.. sover en time..

18.00 mat.. begynner å bli trøtt ca 20.00--- så får mat ca 20.30 og stein sover kl. 21.00... kommer til å jobbe for å få natt kl. 20.00 men er jo litt redd for at han da skal ta dag kl halv seks om morran.. synes det blir litt veeel tidlig....!!!!! hehe.. blir vel bedre rutiner når han får grøt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullammer dere? Jeg lurer sånn på hvordan det går med melkeproduksjonen når det går så lang tid mellom mat på natta. Høres fantastisk ut å få så lange økter, her er det lengste ca 5 timer. Er for så vidt ganske så fornøyd med det altså, leser jo om de som må gi mat annen hver time..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begynt med leggerutiner ca. 3 uker siden og har det foreøpig slik:

Ingen søvn etter kl. 20.00 (absolutt maks 20.30).

Leking og aktivering

Bad

Får mm på flaske som far gir han (men etter en stund hyler han, og da må jeg ta over.....). Får 160ml (ble født 23.04.08)

Han får alltid litt pupp for å roe seg ned uavhengig om han drikker opp el. ikke..

Så går vi inn på soverommet, av med lyset/dempet, bysser og synger litt, legger han i sengen, tar han opp, legger han i sengen og til slutt sovner han i sengen av seg selv.

Han sovner mellom 22.15 og 23.00 og sover nå til kl. 6.00 (i dag sov han faktisk fra 22.15 til 07.00!!!)

 

Egentlig begynte vi med at han skulle sove kl. 23 men han har begynt å regulere det selv og det blir tidligere og tidligere legging...! Planen er at når han som 5-6 mnd skal legges kl. 19.00 og ingen søvn etter kl.17.00.

 

Fullammer, og det siste jeg gjør før jeg legger meg er å pumpe, og når vi våkner så drikker han ca. 1 stk pupp og jeg pumper den andre, pumper også gjennom dagen hvis jeg har mulighet - for å vedlikeholde produksjonen, og for å ha nok til 160 ml til kveldsmat! Funker veldig greit! Hadde nettopp ca. 1 uke med økedager, og det har tydeligvis gitt resultater ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi ingen mal på soving, lar han regulere dette selv. Med min første jobbet jeg mye med rutiner, men har et mye mer avslappet forhold til dette nå. Gutten utvikler seg, og behovet for søvn endrer seg stadig. Så langt har han justert dette helt greit selv. Natten starter ca kl 22 sover til 5 -6. Får mat sover til 7, ny runde med mat, sover til 9. våken i ca 1 - 1 1/2 time sover to timer, så våken to - tre timer. Sover noe varierende på ettermiddag/kveld. Men er da veldig trett kl 22.

han er nå litt over 2 mnd og har lagt på seg godt over 2 kg og har blitt en stor gutt :-) Så jeg tenker han skal få styre døgrytmen sin selv frem til vi starter med grøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det selvregulering med både amming og søvn.. tror det er det beste jeg da..

 

legger seg ved 22. tida, sover til 03 eller 05, amming, før ny soverunde på ca. 2 timer, står opp ca. åtte, to soverunder hvis han får mat kl. 03, mulig noe øking da. er oppe et par timer før han sover igjen resten av dagen sover han som regel ca. 45 min til hver dubb, varierer også med mat før eller etter dubb. noen ganger våkner han å vil ha litt mat bare før han sovner igen, er som regel våken fra 19. -20 og til han legger seg.

 

Han sover foresten i egen seng på eget rom hele natten.. vogn om dagen.

 

Skjønner ikke at dere klarer å styre det, må jo få mat når han er sulten og sove når han er trøtt, ellers blir det jo bare gråt. Tror det er best å slappe av med så mye rutiner, det kommer seg av seg selv etterhvert som de blir eldre. Jeg bekymrer meg ikke og da går alt så mye bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja hos oss er det bare mme så det kan være grunnen til at vår gutt sover i mange timer på natta.. men i starten startet ikke natta før kl 23.00 åsså ble han plutselig kjempe trøtt i 21.00 tia å da ble det natta.. så sånn sett har han regulert det selv.. merker jo at han er trøtt 20.00 men er så redd for at han skal ta dag kl 6.00 da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi starter leggingen med et bad ca kl 21, og deretter får han bryst (begge) og sovner søtt rundt kl 22. Og da sover han til 7-8 uten å våkne. Gir kun bryst, og han har lagt på seg masse så trenger ikke gi mme eller vekke ham på natta. Når han våkner er det 2 timer våken og 1-2 timers søvn frem til ettermiddagen. Så er han våken fra 17-18 til vi starter legginga igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starter stort sett leggingen i 22 tiden og da sover hun stort sett innen kl 23. Hun sover da til 8 tiden uten å våkne. Har lurt litt på om jeg bør legge henne i 21 tiden siden hun virker trøtt da og blir grinete, men de gangene jeg har prøvd det får jeg henne ikke til å sove. Jeg ammer henne i sengen min før jeg legger henne over i egen seng. På dagen har vi ingen spesielle rutiner. Blir jo litt usikker på om jeg bør ha det når jeg ser at dere andre har det. Hun får mat etter behov, ca hver 2.-3. time og sover når hun er trøtt. Noen ganger blir det lite søvn på dagen, men som regel har hun en søvnperiode på 2-3 timer og noen kortere.

Noen som vet om jeg bør ha mer rutiner på dette? Har jo alltid hørt at det er selvregulering som gjelder ved amming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det eneste det har blitt rutine med er leggingen om kvelden kl.20.30-21.30. Ellers er det bare et stort rot. Håper på bedre rutiner når de store barna begyner på skolen, for da blir det mere system på alt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig tidlig til sengs lillemann her i gården ser jeg... Han vil helst legge seg halv seks, men prøver å holde han våken til kl seks hvertfall. Det gikk ikke i dag, så nå la han seg halv seks... blir spennende å se når han vil stå opp i morgen tidlig da.

 

Slik er en vanlig natt hos oss:

Tar natta ca. kl. 18 og våkner for mat i 4-tida, jeg har da melkesprent til tusen, au!, sovner igjen og våkner for mat igjen i 6/7 tida, noen ganger blir det bæsjing og da står vi opp, noen ganger sovner vi igjen til ca. kl 8.

 

Om dagen så er han stort sett våken i to timer, sover i en. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjører selvregulering på søvn og pupp, bortsett fra leggetidspunktet om kvelden.

 

- 22.00: Pupp og kos. Ammer i voksensenga.

- 22.30: Lyses slukkes og lillegutt får smukken. Han ligger som regel og gurgler fornøyd til han sovner av seg selv. Hvis han mister smukken, hender det kan begynner å klage litt. Da går jeg inn og plugger inn smukken igjen. Sover alltid etter 10 min!

- 03/04.00: Amming. Han sover i samme seng som meg enda, så da drar jeg han bare inntil. Veldig praktisk, men vi bør vel snart slutte med samsoving..

- 07.00: Amming.

- 08.30: Våkner og bæsjer. (Alltid gjennom bleien, det er veeldig irriterende!)

- 11.00: Sover en halvtimes tid.

- Resten av dagen: Sover totalt ca. 5 timer. - Alltid i vognen på dagtid.

 

Jeg merker det godt når han trenger søvn, da begynner han å bli sutrete.

Har tro på at så lenge jeg er nøye på leggetidspunktet om natten, vil han klare å regulere søvnbehovet fint selv uten innblanding fra meg.

Enkelte dager sover han litt mindre, men tar det alltid igjen neste dag.

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...