Gå til innhold

barnevernet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

av ren nysjerrighet. når kan de komme inn i bildet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skole/bhg kan sende melding til dem, og det kan for så vidt alle gjøre, dersom de mener der er noe negativt i hjemmemiljøet.

Foreldre kan selv søke hjelp.

Dersom du tenker på hva som kan føre til slike meldinger, så er jo det mye. Omsorgssvikt i en eller annen variant; fysisk mishandlig, overdreven alkohol-/rus-bruk hos omsorgspersoner, for lite tilsyn/stell fra omsorgspersoner, osv. Alt etter hva det oppfattes som, og hvordan barna blir påvirket av det.

En kan selv søke hjelp for å få f eks avlastning, spesialisthjelp i forbindelse med adferdsvansker, og ellers rettledning osv.

Skrevet

jeg har en venninde som gikk en tur med ungen sin. på fredags kvelden fordi ungen ikke fikk sove. hun stoppet opp på lokal puben(var på vei hjem) fordi hun traff noen venner av seg. å tok en røyk. er dette et grunnlag?

Skrevet

Nei, ikke vis hun tok bare en vanlig røyk! Også dro hun hjem. Er ikke på grensen engang. Barnet vet jo ikke at det er en pub, hun drakk ikke. null omsorgsvikt

Skrevet

glemte å si at det var noen som slang det etter hun. at de skulle si i fra

Skrevet

hehe.. nei, men det kan vel være det dersom hun forlot ungen i vogna utenfor og gikk inn og drakk selv;)

bare tenk på alle foreldre og barn på sydentur; de legger ikke akkurat barna kl 20.00 da:)

Sender noen melding til barnevernet på det grunnlaget du beskriver, vil barnevernet mest sansynlig bare ta en prat med henne(det skal de gjøre ved melding), og muligens følge det opp etter noen måneder. Ut over det vil det ikke skje så mye:)

Og barnevernet sin oppgave er IKKE å ta barna fra foreldrene. Det er siste utvei, dersom foreldrene ikke vil ha hjelp men virkelig trenger det for barnas del. Og da skal det være graverende forhold for barna.

Skrevet

si hvis hun gikk inn å tok seg en dram mens en annen edru person passet på da? hun gjorde det ikke:) men hvis hun hadde gjort det. jeg personlig hadde seff hatt ungen hjemme:) men er jo nyskjerrig da. har aldri hatt noe forhold til de. så jeg har ikke peil her:)

Skrevet

Nei, ikke noe problem ved sånne engangstilfeller. Det er jeg sikker på:) Men dersom dette hadde vært rutinen og det vanlige, så er det et problem. Men har en en edru person til å ta omsorg for barnet der og da, så har en jo barnevakt.... Selv om barnevakten kunne vært hjemme med barnet:)

Tenk litt lenger; dersom en sitter hjemme i sin egen stue, og tar seg noen øl/glass vin en lørdagskveld. Hva er forskjellen på det hun gjorde og det? Ingenting, annet enn stedet det skjedde på. Og ingen kontakter barnevernet, eller vurderer det, om en tar seg noen få øl/glass vin hjemme:) Det er jo vanlig:)

Tror hun kan ta det helt med ro. Mange slenger vel ut slike "trusler", men sjelden noen gjør det når de blir edru:)

Jeg jobber ikke med slike ting, men er av de som selv har bedt barnevernet om hjelp(har et barn med ADHD og er alenemor).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...