Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

har dere tenkt på stillinger ,evt vann fødsel,smertestillende osv?

jeg har et sterkt ønske om å føde i vann..hvertfall få være i badekaret i åpningstiden..eller dusjen..

kan jeg ikke føde i vann så blir d nok som sist..at jeg ligger på siden i sengen å føder..halvt sittende

ønsker akupunktur som smertestillende,å varme..

d funket bra sist gang :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har veldig lyst til å stå på knærne i senga. føler at jeg skal forsøke å benyttet meg av tyngdekraften når jeg presser. ellers så vil jeg være i badekar så mye som mulig i begynnelsen.

men skal benytte meg av lystgass og epidural også tror jeg, så får se hvordan det blir.... krysser bare fingrene for at jeg ikke får panikk eller blir redd.

Skrevet

jeg prøvde å stå på kne med nr 1..men jeg fikk helt panikk..følte ikke jeg hadde kontroll på noenting der nede..

men d er jo en fin stilling egentlig da..så kanskje jeg skulle prøve igjen..men d sitter som en skrekk med første så jeg vet ikke..

men heldig om du får d til..for hadde jeg ikke hatt den skrekk opplevelsen da så hadde d nok gått bra å føde sånn..

men men

Skrevet

Jeg fant ut sist at det ikke var vits å planlegge så mye :P

Men jeg har sef tenkt litt.

Født begge to liggende på rygg med beina i bøyler. Jeg kan ikke ligge på magen. Brukt vann i åpningsfasen med begge, det håper jeg jeg får nå og. Morfin og epidural med nr 1 (ingen god kombinasjon). Akupunktur og pinex forte supp med nr 2.

Ønsker minst mulig smertestillende nå, skal prøve meg på lystgassen og håper jeg ikke blir kvalm av den.

Om barnefaren skal være med meg så ønsker jeg at han skal sitte bak meg i senga og holde meg mens jeg presser, men spørs da om det vil føles naturlig nå.. Uansett om han skal være med så bør han være til litt støtte, selvom vi ikke bor sammen mer, så kan hende det funker fint.

Skrevet

Jeg har aldri gjort dette før så vet ikke hva jeg kommer til å foretrekke eller orke. :) Men i utgangspunktet har jeg lyst å bruke badekar eller dusj som smertelindring i åpningsfasen. Synes varmt vann er fantastisk smertelindring når jeg mensen iallefall.

Ellers vil jeg helst ikke ha epidural så sant ting ikke drøyer veldig da. Lystgass gleder jeg meg til å prøve. :) Selve utdrivingsfasen har jeg ikke tenkt så mye på enda, får ta det som det kommer.

Skrevet

Her blir det keisersnitt, rett og slett fordi jeg er ei pyse. Tøffe damer er dere som bruker risposer akupunktur.

Skrevet

Sist ble det på rygg med føttene i bøyle og henda i håndtaka. Fungerte veldig greit, men tar det litt som det kommer også denne gangen.

Før jeg kom så langt, var jeg i badekar en god stund. Fikk også risposer og lystgass. Jordmor skulle gi meg akupunktur, men tror hun fikk en fødsel midt oppi det hele og glemte det, for hun kom aldri tilbake med nålene:-/ Vil gjerne prøve det denne gangen, i tillegg til vann og risposer.

Ble epidural til slutt, da kveldsvakta ville jeg skulle sove en time før pressinga begynte (hadde ikke sovet siden natt til mandag da vannet gikk da jeg la meg mandagskvelden, og dette var onsdag kveld). Får se hvordan det går denne gangen. Kanskje roper jeg på epidural, kanskje ikke. Var jordmor som bestilte det sist, ikke jeg som ba om det.

Skrevet

jeg hadde ingen smertelindring sist...hadde lyst på epudral men det fikk jeg ikke på grunn av medesinene jeg gikk på...så det får jeg ikke n heller jeg lå på ryggen i senga med beina i bøyler syns det var greit men det var jævelig vondt fra første stund..blei satt i gang å på drypp...skrudde riene på max hadde ikke tid til å puste en gang...jeg hadde en varm klut i åpninga da når han kom for jeg var livredd får å sprekke...sydde ikke 1 sting en gang....han var ute på 6 timer...nå har jeg ikke noe formening må se håssen det går..

Skrevet

hmm varm klut i åpningen..d hørtes veldig smart ut..lindret d syntes du?

Skrevet

Jeg hadde "planlagt" å bruke tyndekraften.... Min fødsel ble alt utenom planlagt.

Styrtfødsel på under 2 timer, og jeg lå på ryggen (noe jeg ikke hadde tenkt å gjøre) men hadde så kraftige rier og di var så tette at jeg rakk såvidt å puste innimellom. Å klarte kun å konse meg om pustinga.... så det var ikke rom til å tenke.

Skrevet

ja det syns jeg veldig å hun var veldig flink til å holde den varm ho hadde en balje med glo varmt vann for det bli jo fort kaldt holt den der da hode komogså det var kjempe godt for det lindra så for sprengninga når hode sto i åpninga...deilig var det...selv om det var vodt da selvfølgelig..men vill ha det neste gang også...

Skrevet

Lystgass ble min redning. Selv om jm tilbydde Epudural, men da hadde jeg full åpning :o)

Skrevet

Eneste jeg vet er at jeg ikke ønsker å bli igangsatt og få riedrypp, og i alle fall ikke måtte ha epidural. Hadde en lang og tøff fødsel sist, der jeg jeg måtte legge alle ønsker til sides og bare gjøre det legen bestemte Lystgass var en fin ting, men alt annet dill var bare tull og styrete syns jeg sist.

Skrevet

Jeg også ønsker å bruke vann som smertelindring. Min første fødsel ble absolutt ikke sånn vi hadde "planlagt" på forhånd. Bare fulgte kroppens signaler. og alt det jeg hadde tenkt før fødselen ble liksom ikke like attraktivt der og da. hehe=) Men hadde god nytte av dusjen sist, så vil nok oppholde meg der så mye jeg kan denne gangen også. Badekaret fikk jeg aldri prøvd sist pga misfarget fostervann, men sterkt ønske om det denne gangen. :) Hadde ingen annen form for smertelindring sist gang, og denne gangen kunne det være artig å prøve akupunktur og mer massasje. :)

Skrevet

Forrige gang fødte jeg i knestående, og fikk tatt imot snuppa selv(det var absolutt ikke planlagt-det bare ble sånn da hun kom) Eneste smertelindringen under den fødselen var min kjære manns massering av korsryggen.

Hadde egentlig lyst til å føde i vann da, men det rakk vi ikke.

Denne gangen håper jeg på en tilsvarende opplevelse, særlig det å få tatt i mot selv og uten kjemisk smertelindring. Å føde i vann er absolutt et ønske. Å ta i mot selv, var som sagt ikke planlagt sist, men i ettertid har jeg vært utrolig glad for det. Og tørke av barnet selv også om apgar skåret tilater det.

Men selv om jeg i utgangspunktet ikke ønsker kjemisk smertelindring, så er det ikke slik at jeg nekter om jordmor/lege mener det er nødvendig. Men håper at det er forsvarlig uten.

Gleder meg til å føde igjen :-)

Skrevet

Forrige gang fødte jeg 4 uker for tidlig og hadde overhodet ikke tenkt over hvordan jeg ville ha det. Ble liggende i senga med beina i bøylene, og hadde ikke lyst til å prøve noe annet heller. Fikk en blanding av oksygen og lystgass, og det hjalp meg til å slappe av mellom riene. Tok bare 4 timer fra jeg begynte å få vondt til babyen var ute, så var nok derfor jeg bare ble liggende på ryggen. Men jeg har bestemt meg for å ikke planlege noe denne gangen heller, så bestemmer jeg meg etterhvert.

Gruer meg litt jeg da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...