Anonym bruker Skrevet 10. august 2008 #1 Skrevet 10. august 2008 Jeg leste gjennom tråden "hvilke fordommer har du?", men svarte ikke, for jeg synes det er urimelig å kunne liste opp sine "fordommer" på den måten - jeg antar det er fordi vi ikke har samme syn på hva en fordom er her inne? fordom Av tysk "vorurteil": "forhåndsmening". En fordom er en mening man gjør seg opp om noe før man vet nok om det til egentlig å kunne ha en mening. Mer: --- I ordet "fordom" ligger det at man feller en dom på forhånd, altså før man vet hva man snakker om. Dette er ofte nødvendig, og behøver ikke være negativt. Hvis vi f. eks. skal ut og reise til et land vi aldri har vært i før, er vi nødt til å prøve å skape oss et bilde av landet og innbyggerne på forhånd, så vi har en slags plan å bevege oss etter når vi kommer dit. Det finnes både positive og negative fordommer. Kanskje vi har sett fine bilder og lest mye fint om landet vi skal reise til, og innbiller oss at alle der er intelligente, vennlige og ærlige. Det er i så fall en positiv fordom. Omvendt kan vi på forhånd være overbeviste om at alle i dette nye landet er mindreverdige, dumme og upålitelige, og at vi ikke bør behandle dem pent. Det er en negativ fordom. Fordommer kan få uheldige konsekvenser særlig hvis mange deler dem, og hvis man holder på dem lenge. Hvis flere av oss er overbevist om at innbyggerne i landet X er mindreverdige, dumme og upålitelige og at de ikke fortjener bedre enn å være våre slaver, og holder på denne overbevisningen, skaper vi grunnlag for konflikt. Adjektiv: "Fordomsfull" og "fordomsfri". Eks. : En person med mange fordommer er fordomsfull, en person uten fordommer er fordomsfri. Ikke at jeg går rundt og tror at jeg er fordomsfri! Jeg er tydeligvis bare fri for fordommer mot unge mødre, eldre mødre, for tykke mennesker, for tynne mennesker og mot mødre som bruker helseteppe over vognåpningen. http://www.dagbladet.no/magasinet/2008/08/08/542992.html Så leste jeg denne artikkelen fra dagbladet, "hvor mange skap skal vi gjemme oss i?" heter den, handler om hiv/aids, og om menneskene bak diagnosen. Det slo meg at jeg har felt en dom på forhånd, uten videre kunnskaper om temaet, når det kommer til hiv/aids syke. DET var et hardt slag, for jeg søker alltid informasjon om ting jeg ikke kan mye om, og jeg forsøker å alltid være obs på hvordan jeg opptrer ovenfor andre. Jeg håper aldri jeg vil få noen til å føle seg som søppel fordi jeg er uopplyst eller ignorant, og jeg skal jobbe med det... Samtidig håper jeg selvfølgelig alle fordomsfulle DiBere her inne opplyser segselv litt, og dermed kvitter seg med noen fordommer de og.
KaMa Skrevet 10. august 2008 #2 Skrevet 10. august 2008 Sikker på du ikke blander stereotype oppfatninger med fordommer? For vi forholder oss til stereotypier for å kunne mestre en hvilken som helst hverdag, mens fordommer, som vi kan si er tilstivnede stereotypier, begrenser vår hverdag og snevrer inn virkeligheten. Stereotypiene regulerer vi ved nærmere kjennskap og informasjon, mens fordommene som oftest ikke lar seg forandre, uansett hvor mye ny informasjon vi får. Ellers er jeg ganske så enig med deg. ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå