kriztie Skrevet 10. august 2008 #1 Skrevet 10. august 2008 Er litt redd for å bli lurt trillrundt på min arbeidsplass, de er kjente får å ikke være så samarbeidsvillige. Dere som har vært sykemeldt i ferien, hvordan søker dere om å få ferien til gode til neste år? Er det egene papirer på dette eller går det automatisk? Har 3 uker til gode til neste år, å jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal få de overført til neste år..
NormaJean Skrevet 10. august 2008 #2 Skrevet 10. august 2008 jeg er ikke så god på slike ting, men vet jo det at ofte får man ikke overført mer enn 10-14 dager til neste år. MEN, husk at du kan ta ut disse 3 ukene i år etter at du har startet i permisjonen og den blir automatisk forlenget med 3 uker neste år. så ofte kan det være enklere enn å drive og overføre feriedager. så egentlig er det jo det samme om du tar 3 uker i år eller overfører noe til neste år. men tipper det er noen her inne som er bedre på slike ting enn meg;)
kriztie Skrevet 10. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 10. august 2008 Hmmm, skjønte ikke den helt:/ Litt treg jeg:D Hvorfor skal jeg ta ut 3 ukers ferie når jeg er i permisjon? Jeg får jo ikke overført de 3 ukene til neste år hvis jeg tar de nå i år...
Makko med to små gutter Skrevet 10. august 2008 #4 Skrevet 10. august 2008 Du kan stoppe permisjonen (det må ha gått 6uker etter fødsel), ta ut ferie for å så starte permisjon igjen... -Men du må ha vært 100%sm minimum 5 dager i ferien for å "få tilbake" ferien...
Resilience Skrevet 10. august 2008 #5 Skrevet 10. august 2008 Hvis du tar de tre ukene nå i år så kan du blir permisjonen forlenget med de tre ukene... Tror også at man bare har krav på å flytte to uker, og det må nok søkes om. Be om skjemaer hvis det trengs hos arbeidsgiver.
NormaJean Skrevet 10. august 2008 #6 Skrevet 10. august 2008 ok, skal prøve å forklare: hehe la oss si at du har termin 30 august 2008 permisjonen har da startet 9 august. du har valgt 44 uker perm. den avsluttes, feks 20 juni 2009 (bare eksempel dette, ikke riktig utregning) Du velger å ta ut 3 uker ferie i november 2008. Permisjonen din vil da avsluttes 3 uker ETTER 20 juni...... skjønner? og hvis du tar ut de 5 ukene du har til neste år mens du fortsatt er i perm eller rett etter at den er avsluttet har du forlenget permen din med 8 uker totalt..... see??? ok, ser at jeg ikke er så flink til å forklare, men enden på visa er at du trenger ikke å overføre ferien din, den kan avvikles i år mens du er i perm.
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 10. august 2008 #7 Skrevet 10. august 2008 Jeg har fire uker til gode som jeg ikke fikk avviklet i år. Jeg er ikke interessert i å få disse overført til neste år og skal derfor få betalt lønn for disse ukene. Lønn for de fire ukene vil bli utbetalt i januar. Kanskje det er noe for deg?
klompen-81 ¤over terminr¤ Skrevet 10. august 2008 #8 Skrevet 10. august 2008 har akkurat gjort dette. Jeg var sykemeldt i ferien min- 4 uker. To av disse ukene får jeg flyttet over til neste år (10 arb dager). " av de tar jeg før nyttår. Da lurte jeg på samme ting som deg... hva er vitsen å ta det i permisjons tiden?. Men la meg vise mitt forslag: Jeg går i permisjon i uke 38. Detta skrev eg på baksiden av skjemaet som gjelder perm. som notater lissom. I tillegg til det skjemaet som du søker om perm må du skrive på et eget skjema for overflytting av ferie. To forskjellige(1 for den ferien i år,1 for den som skal flyttes til neste år. Hvorfor det må fylles ut to er meg selv en gåte,men sånn er det nå) Men tilbake til min søknad. Jeg skriver når jeg begynner i perm. Uke 38 altså. Skrev uke 38-44. Så tar eg To av de ikene med ferie Uke 45-46. VIKTIG: For det som skjer her er at permisjons tiden stopper opp. Og begynner igjen fra der ferien din går ut. Feks permis. fortsetter uke 47- 51. Så fortsetter du til neste år. Skriver hvilken uke permisjonen fortsetter og når ferien skal inn. Så passer du på å telle ukene. Eg skal ha 44 uker med perm. Håper du skjønte det. Sitt deg ned med en kalender og begynn å tell:)
Sina med Sprellings Skrevet 10. august 2008 #9 Skrevet 10. august 2008 Vet ikke om jeg misforstår de andre her, men såvidt jeg forstår ønsker du å få overført ferie fra i år til i fjor. Dette må søkes om i eget skjema, ihvertfall hos min arbeidsgiver uansett og dette skal forlenge permisjonstiden eller man tar det som separat ferie etter permisjonen. Jeg skal legge neste års 5 uker ferie i permisjonstiden, slik at denne blir lenger, men har en uke til gode fra i år som jeg skal søke om å overføre til neste år slik at jeg kan ta litt fri i jula. Tror det er to uker man har krav på å få overført, men arbeidsgiver kan gi lov til å overføre flere uker. Håper du får med den siste uka de også
kriztie Skrevet 10. august 2008 Forfatter #10 Skrevet 10. august 2008 Tror jeg begynner å forstå her:o) Slik er min situasjon: Jobber som hjelpepleier i kommunen. Gikk ut i permisjon nå den 6.aug, termin den 27 aug. Har søkt om 54 uker med 80% lønn. Har skrevet på søknaden til Nav at jeg ønsker å ta ferie (6 uker) når barnefar har sin permisjon, 11/5 - 21/6. Dette er fordi at vi begge ønsker ferie ilag og har lagt litt planer. Å det er kun viss jeg tar ut ferie jeg og barnefar kan være sammen, viss ikke må jeg jobbe disse 6 ukene. Fra 2008 har jeg 3 uker ferie tilgode, så i 2009 skal jeg ha 8 uker ferie. Kan jeg da stoppe permisjonen min i år i to uker, og alikevel få to uker til neste år? Tror jeg skal ta meg en tur til Nav i morgen...
Zupermam Skrevet 10. august 2008 #11 Skrevet 10. august 2008 I følge ferieloven kan du overføre 12 dager til neste år om du ikke har tatt ut ferien, og så kan du ta ut ytterligere 12 dager om du ikke har fått avviklet ferie pga sykdom. Altså tilsammen 24 dager har du RETT til å ta ut. ( du finner info på nettet om du søker på ferieloven ) Jeg har vært sykmeldt siden juni, og har årets 4 ferieuker tilgode. Det jeg har gjort er at jeg i søknaden til NAV har skrevet at jeg starter sv,skapspermisjonen 30 sept, og så har jeg valgt 54 uker med 80% lønn. I desember i år tar jeg imidlertid mine 4 ferieuker. Ergo har jeg da 100%lønn i desember, før permisjonen starter igjen i januar 2009. SÅ har jeg skrevet at jeg har 5 ferieuker i juli 2009 /(neste års ferie), da stoppes permisjonen, for så å fortsette når disse ukene er avviklet. Skjønte du den? På den måten blir jeg ikke "lurt" for ferieuker, og permisjonen blir 9 uker lengre:) Lykke til!
Zupermam Skrevet 10. august 2008 #12 Skrevet 10. august 2008 skrev bare i info-feltet på skjemaet at ferien blir slik: 2008: 4 uker i desember 2009: 5 uker i juli måned la tilogmed en kalender , hehe:)
Lilje74 Skrevet 10. august 2008 #13 Skrevet 10. august 2008 Jeg har overført vel 16 feriedager til neste år. Disse to ukene tar jeg ut sammen med de 5 ferieukene for neste år rett etter at permisjonen min er avsluttet... Fikk nemlig et tips om at disse ukene da ikke regnes som 80% lønn uker men som 100% lønn uker i feriegrunnlaget for neste år... Uansett er det nå i praksis for arbeidstaker hipp som happ om man kaller det ferie eller permisjon når det likevel henger sammen, så det synes jeg var greit ;-) Mulig jeg har enda noen feriedager til gode. (Har spart på noen dager i tilfelle jeg trenger dem før permisjonen for et pust i bakken. Disse dagene tenkte jeg å ta ut i år inni permisjonen om jeg ikke tar dem før...
kriztie Skrevet 10. august 2008 Forfatter #14 Skrevet 10. august 2008 Ja den skjønte jeg;p Takk for godt svar!! Så når jeg tar ut min 6 ukers lange ferie i mai (når barnefar har permisjon) blir min permisjon automatisk avsluttet 6 uker før den begynner igjen?
Herkules Skrevet 10. august 2008 #15 Skrevet 10. august 2008 Du har krav på å overføre 12 dager men dette er ink lørdager så det blir 2 uker (10 dager om man har man-fre jobb.) Tar du ferie så stopper du permen. Si at man har 4 uker ferie fra 2008 tilgode. Om nav betaler deg permisjon så vil de stoppe utbetalingene i ukene du tar permisjon. Har man fast stilling så vil man ofte allerede ha blitt trukket i lønn denne sommeren ofte i juli. Tar du da feks ferie i november så vil du da ha krav på lønn i ferien din. Har du derimot vært sykemeldt i sommer og fått utbetalt penger så vil den perioden med ferie være uten lønn. Feriepengene har du enten allerede fått eller du får dem når du ferier Jeg har slik inntekt at jeg ikke trekkes i lønn så for min del vil all ferie i permisjontiden bli uten lønn.
Herkules Skrevet 10. august 2008 #16 Skrevet 10. august 2008 Jeg glemte en ting; du kan ha ulønnet perm når far har pappaperm.
Lilje74 Skrevet 10. august 2008 #17 Skrevet 10. august 2008 En liten rettelse... Hm... 16 dager jeg skrev visst litt feil... Jeg mente at jeg har overført 2 uker og 2 dager. Jeg regnet med helgene når jeg skrev 16, men det er jo feil. Jeg jobber i staten og vi kan overføre 14 dager. Helgedager regnes ikke med hos oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå