Gå til innhold

Hvis ryggraden ser fin ut på UL..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil dette si at det er garantert at det ikke er ryggmargsbrokk? Ville de ha sett dette på UL? Første gang dette her, så jeg forstår meg på svært lite :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs vel hvor mange uker på vei du var da du var på UL?

Downs syndrom f.eks. kan man vel se i uke 14, fordi nakken er eventuelt bøyd da eller noe sånt.

Skrevet

Jeg var på ordinær UL i uke 18.

var på UL i uke 13 også, og da fikk jeg beskjed om at nakkefolden var helt fin noe som indikerer at det ikke er kromosomfeil eller hjertefeil..men dette kan man ikke si helt sikkert uten grundigere undersøkelser..

Jeg tenkte at ryggraden kanskje allerede ville være skadet dersom det var brokk, for folat tar man jo mot ryggmargsbrokk og det slutter man med etter de tre første mnd fordi det er denne perioden dette oppstår.. eller tar jeg feil?

Skrevet

Ja, for folat tar vi for at ryggraden skal lukkes helt inn eller noe sånt... Etter de tre første mnd. er ryggraden lukket inn, og derfor trengs ikke tilskudd av folat lengre.

Men vet ikke om de kan se ryggmargsbrokk på ordinær UL i uke 18. Prøv å ikke bekymre deg for mye (men det gjør nok jeg og til tider...) Nå har du fått bekreftet to ganger at alt ser normalt ut?

Jeg gleder meg veldig veldig til jeg skal på UL i allefall. Håper alt er bra:)

Skrevet

Nei, jeg skal ikke bekymre meg :)

Jeg har endel tilfeller av "feil" på ene siden i familien min, men har valgt å ikke få utvidede UL grunnet det valget jeg eventuelt da ville stå ovenfor. Men så sitter man jo litt og engster seg da :) Alt man kan få bekreftet er normalt på UL er supert, men var bare usikker på hvorvidt brokk var noe som ble oppdaget ved ordinære undersøkelser eller ikke :)

Masse lykke til på UL. Det var en veldig fin opplevelse. Samboeren min sier at det var det råeste han noengang har vært med på :) Alt er vel stort sett bra, i alle afll får man bare gå ut ifra det før det motsatte er bevist :)

Skrevet

vi har ei jente med ryggmargsbrokk i familien. hun var til ordinær ultralyd og de sa ikke noe der. når hun ble født kom det som et sjokk på jordmødrene at hun hadde ryggmargsbrokk, og hun ble fløyet til et større sykehus i hui og hast.

har de visst at hun hadde dette, så ville jo moren ha født barnet ved et større sykehus og ikke ved et lite lokalsykehus.

så tydeligvis så kan det ikke oppdages i alle tilfeller ihvertfall.

Skrevet

På min ordinære ultralyd så ryggmargen helt fin ut og legen sa det betydde at beibien ikke hadde ryggmargsbrokk. Så vi får slå oss til ro med det :)

På mitt folat tilskudd str det "Folat for gravide og ammende", så jeg ser ingen grunn til å slutte etter 3 måneder. Men vet ikke hva poenget er etter 3 måneder da....

Skrevet

Takk for svar Myrtel :)

Jeg skal i alle fall heldigvis føde ved Ullevål, så da er jeg allerede på et av de største sykehusene om noe skule skje. Men man må jo gå ut ifra at alt er fint med babyen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...