Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå 13+4 uker, og byttet ut folat-pillene for en ukes tid siden med sånne "gravid"-tabletter isteden. Ville prøve om det gjorde at jeg ble litt kvikkere. Men fortsetter dere med folat utover 3 mnd? Er det noe poeng i det? Ikke at det er noe stort problem å ta en liten pille hver dag, men det står jo at man skal ta det 3 mnd før planlagt graviditet + i første trimester.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg kommer til å fortsette med vitaminpiller med folat og omega-3. Det skader jo i allefall ikke;) Forhørte meg med legen min som sa at det kunne jeg bare gjøre. Det er fortsatt bra for meg å ta det, selvom det kanskje ikke har så mye å si i fosterutviklingen lenger.

Skrevet

Nei, de har jeg kutta ut. Tar vitamineral, det er jo folat i de, bare litt mindre. Og så tar jeg omega tre (Udos choice eller linfrøolje). Liker ikke å ta for mye..

Skrevet

Men de Gravid vitaminene inneholder jo folat, så da skal man ikke ta det i tillegg.

Jeg fortsatte til boksen var tom, deretter er det ikke behov for folat lenger så jeg bruker kun Omega3 og vanlig vitamintilskudd.

Men det skader ikke å fortsette med folat, det er bare ikke nødvendig.

Skrevet

Legen min sa at jeg burde fortsette med folat gjennom hele svangeskapet, jeg tror grunnen er at de aller fleste mangler folat. Men jeg tror egentlig ikke det har noen stor betydning for babyen.

Skrevet

jeg har vært hos legen i dag, og hun sa at folat er nødvendig for at babyens nervebaner skulle lukkes. og dette skjer før uke 12. etter det var det ingen vits å ta folat lengre. så jeg hopper over på gravid-vitaminer. for det var i følge henne ganske så viktig.

Skrevet

Hva er gravid vitaminer? jeg tar multivitaminer og tran.. Sluttet med Folat da jeg var 3 mnd på vei.

Skrevet

Det er en multivitamin man får kjøpt på apoteket som heter Gravid.

Men denne inneholder det man trenger av Folat, og er til bruk i første trimester. Antar det var den du siktet til.

Skrevet

Legen min sa jeg skulle slutte med folat når boksen var tom (da var jeg ca 3,5-4 mnd på vei). Jeg fikk også beskjed om å ikke spise jern/ vitamintilskudd mv - men at jeg heller skulle begynne med dette rundt september (5-5,5 mnd på vei) - da vitamintilskudd i hovedsak noe man har mer behov for om høsten/ vinteren. Spiser man nogenlunde normalt får man i seg de vitaminene/ stoffene man trenger.

Men jeg tar tran (flytende) - det synes legen var supert:)

Skrevet

har også hørt at man ikke skal ta for mye jern, men synes det var rart å få beskjed om ikke å ta vitaminer... det er vel da mye viktigere å passe på hva man spiser, slik at man får i seg alle vitaminene vi trenger. på høsten er det jo i hovedsak d-vit vi ikke får nok av, siden det er mindre sol. og vi trenger jo alle de andre vitaminene hele året... ja ja, legene blir vel aldri enige om hva vi trenger og hva vi ikke trenger:) så lenge vi og babyen føler oss bra, er vel det det viktigste:)

Skrevet

Det er bare å fortsette med folat jenter:) Folat er viktig for celledeling og det skjer kontinuerlig. Det er også anbefalt å ta folat hele svangerskapet, se Helse og sosialdepartementets websider.

Skrevet

Hm.. merkelig.

Jeg fikk beskjed om å slutte etter 3 måneder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...