Gå til innhold

Tar alle gravide her folat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gjorde ikke det sist jeg var gravid, men fikk mye spørsmål om det hos legen/ jordmora og venner. Denne gangen glemte jeg det også, men begynte å ta det da jeg var 7 uker på vei. Hva er dere errfaringer med å ta folat?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

eg gjore ikke.. fikk heller ingen beskje om å ta det..

Skrevet

Tror nok de fleste gjør det. Å ikke gjøre det kan ha fatale følger og da koster det lite å ta en bitteliten pille om dagen. Av nyskjerrighet, hvorfor tok du ikke folat når du sier at du fikk mange spørsmål om det av legen og jordmor? Regner med de informerte om hvorfor du bør ta det?

Erfaringen med å ta folat kan jeg ikke si så mye om, men jeg kjenner en som ikke gjorde det. Hun måtte føde sitt døde barn halvveis i svangerskapet pga. ryggmargsbrokk. Hun var rimelig bitter for at ingen hadde fortalt henne at hun burde ta folat. Nå mener jeg ikke å skremme deg, men det kan være en konsekvens av folatmangel.

Skrevet

Jeg tok folat. Skjønner ikke vitsen med å ikke ta det, når forskning viser at det kan forebygge så mange ulykkelige følger.

Skrevet

Noen hevder at man kan få i seg tilstrekkelig med folat om man spiser rikelig med grønnsaker.

Skrevet

Likevel er det veldig vanlig å ha folatmangel, så hvorfor ikke ta tilskuddet og slik være sikker? Jeg stoler mer på legen min på det punktet enn "noen".

Skrevet

Statestikken viser jo svart på hvitt av etter at anbefalingen om å ta folat kom har antallet unger født med ryggmargsbrokk og åpen gane blitt halvert.....!

Da skjønner ikke jeg hvorfor noen velger å ikke ta. Hvis jeg skulle være så uheldig å få en unge med en av disse skadene så vil jeg ihvertfall vite med meg selv at jeg gjorde alt jeg kunne for å unngå det. Som vanlig er jo også Norge ganske forsiktige i sine anbefalinger, i andre europeiske land anbefaler de enda større dose enn her, og jeg tror ærlig talt det er vanskelig å få i seg nok brokkoli og spinat til å helt dekke behovet (det er jo i hovedsak de grønne grønnsakene som inneholder folat).

Skrevet

Jeg tok folat fordi kusinen min nevnte det, hadde aldri hørt at det var noe som var lurt å gjøre.

Synes det er helt latterlig å ikke GIDDE å ta folat når en vet hva som kan skje om en ikke gjør det. Hadde jeg vist at jeg burde tatt folat og ikke gjort det og deretter endt opp med en unge med ryggmargsbrokk vet jeg ikke hva jeg hadde gjort!

En annen ting er at jeg synes det blir alt for lite opplyst om at en bør ta folat før og under svangerskap.

Skrevet

Hver gang jeg har kjøpt en gr.test på apoteket har jeg fått info om folat, og jeg fikk beskjed av legen min å ta det ved alle 3 sv.skap.

Nå hadde jeg fått beskjed om hvor viktig det var ved 1 sv.skap så jeg har alltid tatt ved fra 1 dag jeg fant ut jeg var gravid.

Skrevet

Begynte med folat 3 mnd før vi begynte prøvingen på første unge slik som det er annbefalt. Men andre gangen begynte jeg kun 1 mnd før vi begynte prøvingen.

Skrevet

HI her. Første gangen tok jeg ikke folat fordi jeg visste ikke om det før jeg kom på kontroll da jeg var 12 uker på vei. De sa da at har en ikke tatt det før de 12 første ukene så var det ikke vits i å begynne. Det var da det hadde betydning. Angrer på at jeg ikke begynte med en gang jeg fant ut at jeg var gravid denne gangen (ventet 2 uker) dvs. jeg kom ikke på det.

Takk for svar!

Skrevet

Hvis du spiser normal sunn kost, grønnsaker og frukt TAR DU FOLAT!

Skrevet

Spiser vanligvis masse grønnsaker og er spesielt glad i brokkoli og andre grønne grønnsaker. Likevel har jeg hatt påvist mangel på B-vitamin. Nå under svangerskapet har jeg tatt trio bee som inneholder dobbel folatdose. Før jeg ble gravid tok jeg vanlig folat. Noe som er bra fordi jeg stort sett kun fikk i meg nuddler og knekkebrød de første månedene. Fikk opplyst at de fleste av oss faktisk har underskudd på folat fordi det er vanskelig å få i seg nok når grønnsakene og frukten ligger flere uker på lager og taper seg før de kommer i butikkene. Hadde aldri tatt sjangsen på at jeg hadde nok folat i kroppen pga. sundt kosthold, i hvertfall ikke uten å ha fått utført en test. De pillene er ikke større enn et litt stort knappenålshode, skjønner ikke at folk lar være å ta dem selv om det kun er for sikkerhets skyld.

Skrevet

syns det er dårligt av leger å ikkje sei ifrå om slikt.. viss forskning viser at en bør ta det så bør dei si det og.. heldigvis er jenta mi helt frisk..

Skrevet

I mitt første svangerskap (for 3 år siden) var det ingen som sa noe om folat, å synes i grunnen det er litt dårlig, for det er ikke så lenge siden. Leste faktisk om det her inne for første gang. I dette svangerskapet tar jeg folat kombinert med omega-3. Man har vel ikke skade av det om man fortsetter utover det anbefalte, altså 3 mnd ut i svangerskapet?

Skrevet

Enig med deg i det, leste profilen din og du var jo ganske ung da du fikk barn. Da kan l i hvertfall ikke legene regne med at det er noe du vet. SYnes ikke de skal regne med det uansett, men synes det er veldig rart at de ikke passet på å si det til deg.

Skrevet

Jeg spurte på apoteket forrige uke jeg, om hvor lenge man egentlig skal ta folat. Hun sa at den nyeste informasjonen de hadde fått nå sa at de skulle anbefale gravide å ta det i hele svangerskapet. Forskning viste at det kunne ha positiv effekt på utviklingen hele veien, og uansett var det helt ufarlig å ta de, så jeg fortsetter å ta de jeg denne gangen. Jeg tar den Gravitamin-tabletten jeg da, multivitamin med ekstra folat, kostholdet disse første tre kvalme månedene er ikke akkurat det beste....

Skrevet

Takk for så mange tilbakemeldinger. Jammen glad jeg har begynt å tatt folat, men håper jeg startet i tide.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...