SOMMER :) Skrevet 10. august 2008 #1 Skrevet 10. august 2008 Jeg er egentlig i prinsippet imot det. Men merker at det likevel skjer. Minsten på ett spiste en halv yoghurt og da treåringen ville ha resten brukte hun samme skje. Tenker litt at de likevel er så tett på hverandre at de utveksler mange basilusker. Men merker jeg ikke syns det er helt bra når det skjer. Hva syns dere?
snartgift.no Skrevet 10. august 2008 #2 Skrevet 10. august 2008 Enig med deg, men det er vanskelig å unngå. Samme dillemma her i gården.
Eucerin Skrevet 10. august 2008 #4 Skrevet 10. august 2008 må vel bare være sunt å utveksle litt basselusker.. Jeg spiser av samme skje til dattern min, lar hun spise på samme som kusinen sin osv.. Det hender også de tar fra ett barn i barnehagen smokk og putter den i munn, blir ikke hysterisk da heller. men ser selvfølgelig helst at de holder seg til sin egen smokk og skje i barnhagen. Ser ikke problemet med å dele sånne ting med søsken nær familie. deimot deler jeg ikke brus o.l med venner..
enik<3M06&L08<3 Skrevet 10. august 2008 #6 Skrevet 10. august 2008 at søken deles ser jeg ikke noe galt i... jeg deler også med unga mine. men uten om det prøver jeg og unngå, men hender jo at når jeg har venner på besøk med barn, så hender jo unga tar feil kopp o.l og jeg blir ikke hysterisk for det... litt baskelusker må dem tåle!
Silje og Vaniljebollene Skrevet 10. august 2008 #9 Skrevet 10. august 2008 Ja, det ser jeg ikke som et problem. Basiluskene får de nok i seg på annet vis uansett.
Teltpluggen Skrevet 10. august 2008 #12 Skrevet 10. august 2008 Basiluskane får di nok som søsken i seg uansett. Berre vent de di blir eldre du å skal dela basiluska me kjeresta!
Gjest Skrevet 10. august 2008 #13 Skrevet 10. august 2008 Nok en gang DIB-konsensus. Men jeg er ikke med. Her slikker vi ikke på hverandres brukte bestikk. Og vi deler ikke snørrfiller heller. Jeg prøver å lære ungene gode vaner mht til hygiene, så kanskje de slipper noen unødvendige runder med sykdom. Jeg gjør jobben. Selv om det koster meg litt. Og selv om ungene nok hadde overlevd. Og selv om de selvsagt er mye sammen, og ofte smitter hverandre med infeksjoner. Det er ikke det det handler om.
Sånn kan det gå Skrevet 10. august 2008 #14 Skrevet 10. august 2008 Men ved å bli utsatt for litt ufarlige "bassilusker" jevnt, blir faktisk immunforsvaret sterkere og de blir mindre syke enn ellers. Forskning har faktisk til og med vist at de som piller seg i nesen og spiser det de "finner" generelt sett er mindre syke enn de som ikke gjør det... Så å "gjøre jobben" med hygiene har faktisk motsatt virkning av det ønskelige.
Gjest Skrevet 10. august 2008 #15 Skrevet 10. august 2008 nå har jo ikke Mie Sofie søsken enda da, men kan ikke se for meg at jeg blir så hysterisk på akkurat det. Mie smaker jo maten vår, og isen vår, evt drikken vår osv. selvsagt går grensen med å dele snørr papis, tanntråd og tann børste osv...... men helt hysterisk på det kan da ikke være så ille. de får vel i seg hverandres bakterier på andre måter uansett. putter ting i munnen som den andre har hatt i munnen, snakker til hverandre ( kommer mye bakterier sånn også)......
cherry coke Skrevet 10. august 2008 #16 Skrevet 10. august 2008 Nå er det jo ikke slik at vi deler bestikk ol med vilje. Vi bruker hvert sitt...Men om jeg har satt fra meg yoghurten og jenta mi spiser den etterpå, so what? Ser absolutt ingen problemer med det. Tror ingen her inne deler snørrefiller og sleiker bestikket til hverandre.........
Mrs. Kaizer Skrevet 10. august 2008 #17 Skrevet 10. august 2008 Ja. Ser ikke problemet med det. Basselusker får de jo i seg overalt, og det trenger ikke være farlig. Det er bare bra at de får i seg basselusker, da blir de "herda". Nå må ikke hysteriet ta overhånd!
Gjest Skrevet 10. august 2008 #18 Skrevet 10. august 2008 Ja, det er så vanskelig å unngå at jeg har gitt opp å prøve. Dessuten er det enklere å ta med seg bare en drikkeflaske enn tre...
Tingelingelate med to tomater Skrevet 10. august 2008 #19 Skrevet 10. august 2008 Her bruker de samme skje om de deler på noe eller smaker på hverandres kopp. Har nu aldri tenkt over at det gjør noe da...
Gjest Skrevet 10. august 2008 #20 Skrevet 10. august 2008 Og, bare som en kommentar til hun lenger oppe om god hygiene, ungene våres er mye mindre syk en vanlig tiltross for at de utveksler basselusker ;-) Eller kanskje nettopp derfor? De får vel sterkere immunforsvar på den måten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå