Anonym bruker Skrevet 10. august 2008 #1 Skrevet 10. august 2008 Jeg skal reise med fly i morgen. Bare en times flytur da, men en ting har jeg ikke tenkt på: jeg er 14 uker gravid, og har ikke vært til noen form for kontroll enda:S Eneste de hadde tid til da jeg var hos legen i uke 10, var å fylle ut det skjemaet en skal ha med seg til lege/jordmor og ta blodprøve, blodtrykk, urinprøve. Gjorde ikke annet... Er det da noe jeg burde gjort før reisen, eller er det bare å dra?
Anonym bruker Skrevet 10. august 2008 #2 Skrevet 10. august 2008 Det er bare til å dra. Hvis du har mindre enn 8 uker igjen før termin kan det i noen tilfeller være nødvendig å skaffe seg legeattest før en drar. Når dette er påkrevd er ulikt fra selskap til selskap. Men ingen før uke 32 (som oftes ikke før uke 44). Det blir også sagt at en ikke bør reise mange timer (mer enn 3 t) i strekk når en er gravid, men en time gjør ingenting. Dette er set flyselskapene og legene fortalte til meg i fjor da jeg var gravid. Reiste da til Bulgaria da jeg var 5 mnd på vei og til Belgia da jeg var 7,5 mnd på vei. Det gikk helt fint. Kos deg på turen!
Anonym bruker Skrevet 10. august 2008 #3 Skrevet 10. august 2008 Ok, takk for svar:) Ble litt skremt da jeg bestemte meg for å lese om temaet på nett. Fikk opp informasjon om blopropp, lavt blodtrykk osv osv. Ble litt skremt:P Men hadde egentlig ikke sett for meg at det skulle være noe farlig:P
Anonym bruker Skrevet 10. august 2008 #4 Skrevet 10. august 2008 Det kan jo skje, men ikke spesielt når du er gravid så tidlig. Bare reis som du pleier. Nyt det mens du kan:)
Anonym bruker Skrevet 10. august 2008 #5 Skrevet 10. august 2008 eg reiste til syden når eg var 16 uker på vei, gikk helt fint, merket ingenting på flyet o.l.. tok en test for å skjekke om jeg har toksoplasmose eneste..
Anonym bruker Skrevet 10. august 2008 #6 Skrevet 10. august 2008 I de aller aller fleste tilfellene så går det bra. Det er en økt sjanse for blodpropp, så om du er utsatt for å få det så frarådes det å fly. Legen kan ta en blodprøve for å sjekke om du er utsatt for det, tror jeg. Uansett så hjelper det jo med støttestrømper og å drikke mye vann under reise. Det kommer også litt an på hvor lang flyreisa er selvsagt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå